Hejsan!

Har fått tag på en Gardena 400 cylindergräsklippare och vi har aldrig handhavt en sådan sak. Den är 3-4 år gammal och måttligt använd, men sen varken snurrar eller rullar när man drar den framåt.

Jag har skruvat isär och smörjt hjulaxlarna och sprayat med WD40 här och där.

Själva klipp-cylindern går att snurra om man använder handkraft och försöker trycka den runt för hand liksom. Men det är segt. Det går att "vicka" på cylindern, men det går bara att "vicka" den 5mm typ.

Hjulen kan snurra bakåt så det är inte dom som har fastnat.

Efter att jag meckat lite så lyckas jag få klipp-cylindern att snurra 10cm om jag trycker på som f****n när jag försöker klippa gräset. Men ja... Familjen skrattade glatt i alla fall :p :D haha

Såå... Har någon ett förslag på vad jag kan testa att åtgärda? Det verkar inte vara skräp som sitter fast... men kommer inte heller direkt åt att rengöra där klipp-cylindern sitter fast i sidorna.

Gardena 400 cylindergräsklippare i blå och orange färg med stora hjul och ergonomiskt handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Oskar
 
Börja med att lätta på knivbalkens tryck mot knivvalsen. Då bör valsen rotera lätt. Gör den inte det så är felet någonstans i valsens upphängning eller utväxlingen mellan hjul och vals. I bägge dessa fall behöver du demontera hjulen. Vet inte hur dessa demonteras men det är möjligt att den grå hjulsidan går att snäppa loss och att det döljs en mutter under den. Alternativt att det finns en mutter från andra hållet.

Roterar den lätt när knivbalkens tryck lättats så skruvar du åt den tills den har rätt tryck. Se bruksanvisningen (https://www.gardena.com/ddocdownload/GARO/GARO2017_SEsv/GARO2017_SEsv_4018-4022-4027_.pdf) för instruktion (stycket "Inställning av skärverktyget").
 
  • Gilla
oskarsch
  • Laddar…
C
Om den går trögt trots att knivvalsen går fri så är det sannolikt så att ena eller båda lagrena är kass.
Tyvärr tycker jag att jag känner igen klipparen som en Husqvarna-design där man använder otroligt kassa lager i en specialdimension som endast kan köpas som reservdel från HQ för typ 200 spänn styck. De håller inte längre än 3-4 år innan de har rostat sönder.

Om du vill klippa gräset för hand så skulle jag faktiskt slänga den där åt h-e och investera i en gammal veteranklippare i gjutjärn för några hundralappar. De är som en dröm att klippa med jämfört med det skräp som tillverkas nuförtiden.
 
  • Gilla
oskarsch
  • Laddar…
Tack för snabbt och bra svar!

Jag har lättat på knivbalken och det förbättrade inte roteringen.
Jag har monterat av hjulen och blottat utväxlingen. Allt är fint infettat och ser bra ut.

På klipp-cylinderns "axel" så sitter det en "lås-bit" på vardera sida. Det är väl den som "hakar tag" i växel-kuggarna. Kanske jag både ta bort båda dom lås-bitarna och banka lätt på axeln för att se om det lättar?
 
C cpalm skrev:
Om den går trögt trots att knivvalsen går fri så är det sannolikt så att ena eller båda lagrena är kass.
Tyvärr tycker jag att jag känner igen klipparen som en Husqvarna-design där man använder otroligt kassa lager i en specialdimension som endast kan köpas som reservdel från HQ för typ 200 spänn styck. De håller inte längre än 3-4 år innan de har rostat sönder.

Om du vill klippa gräset för hand så skulle jag faktiskt slänga den där åt h-e och investera i en gammal veteranklippare i gjutjärn för några hundralappar. De är som en dröm att klippa med jämfört med det skräp som tillverkas nuförtiden.
Aha! Drygt! Hoppas så inte är fallet. Får försöker demontera och komma åt dom där lagrena och se över dom. Förstår ännu inte hur jag ska lyckas med det, men man får ta skruv efter skruv :p
 
  • Gilla
MaxHugo
  • Laddar…
C
O oskarsch skrev:
Aha! Drygt! Hoppas så inte är fallet. Får försöker demontera och komma åt dom där lagrena och se över dom. Förstår ännu inte hur jag ska lyckas med det, men man får ta skruv efter skruv :p
Lagerna ligger mellan de två "rören" som knivbalken sitter på. Plocka bort dreven för knivvalsen (tappa inte bort "lås bitarna"), skruva bort plåtarna på båda sidorna och ta bort skruv + mutter som håller ihop de båda rören. Finns sprängskisser om du bildgooglar.

Se även:
https://www.byggahus.se/forum/threa...iten-graesklippare.255985/page-2#post-2238853
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.