Det vore super. Funderar fram och tillbaka på om jag skall beställa deras fönster eller om jag skall beställa det separat.

Jo en av referenserna jag pratade med sa att karmarna är lite "tjock" vilket gör att intrycket är mindre estetiskt tilltalande jämför med de lite dyrare fönsterleverantörerna som Velfac t.ex.

Också att handtagen inte var snygga/ eller inte kändes så solida.

Vore intressant att höra din syn på ovan och också bilder på hela fönstret samt karmen och handtag.
 
Har skickat ut en förfrågan på vårat tänkta hus till WWL, Optimea samt LiSkandas (Litauen). Får se hur det ser ut i jämförelse med de svenska leverantörer vi också varit i kontakt med.
 
Okej, spännande hoppas de kan hjälpa till på ett bra sätt. LiSkandas har jag inte hört om de får jag kolla upp. På WWL skall du prata med Kaspars han är grym. Skickar du över din mail så kan ja koppla ihop er, eller du kanske redan har hittat en bra person?
 
F Falsen91 skrev:
Okej, spännande hoppas de kan hjälpa till på ett bra sätt. LiSkandas har jag inte hört om de får jag kolla upp. På WWL skall du prata med Kaspars han är grym. Skickar du över din mail så kan ja koppla ihop er, eller du kanske redan har hittat en bra person?
Det var Kaspars som svarat på mitt första mail.

LiSkandas finns nämnda i några trådar här på forumet. Har även kollat en del på deras FB
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-hus.335668/
 
F Falsen91 skrev:
Det vore super. Funderar fram och tillbaka på om jag skall beställa deras fönster eller om jag skall beställa det separat.

Jo en av referenserna jag pratade med sa att karmarna är lite "tjock" vilket gör att intrycket är mindre estetiskt tilltalande jämför med de lite dyrare fönsterleverantörerna som Velfac t.ex.

Också att handtagen inte var snygga/ eller inte kändes så solida.

Vore intressant att höra din syn på ovan och också bilder på hela fönstret samt karmen och handtag.
Så här ser min fönsterspec ut:

WWL inward opening passive windows (Uw=0,8W/m²K) (17,81 sq m)
Teknisk specifikation av ECO 92+3 träfönster – energieffektivt, vitmålat, tre lager lågemissionsglas.
Diagram över två typer av fönsterprofiler med beskrivning av komponenter och valmöjligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färgpalett för fönsterkomponenter med silikon, tätningar och drypvinklar i olika färger och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på olika alternativ för fönsterhandtag i olika modeller och färger, grillmönster, samt exempel på aluminiumklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Merparten av fönstren är 11x15 så karmen upplevs inte som grov. Några är bara 6x12 och där blir det lite mycket karm. Känslan i handtagen är bra och de känns massiva. Om man gillar den typen av handtag över haspar tycker jag är en smakfråga men jag tycker det funkar bra. Väldigt skönt att kunna öppna och vädra i överkant.
 
Utsikt genom glasdörr till en trädäck med stolar och ett grönt landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modern dörrhandtag på vit ytterdörr med utsikt över träterrass och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitfönsterram på röd trävägg med reflektion av träd och utomhusmiljö i glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Högt placerat fönster i ett rum med djurmönstrade tapeter, utsikt över en trädgård och fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C Christoffer falsen skrev:
Hej vi har pratat med WWL houses och Optimea som nu kommer lämna offert på ett hus. Någon som använt dem tidigare?

/C
Hej,
Jag planerar att bygga hus i Nacka. Har sonderat och pratat med Svenska och Lettländska byggare senaste två åren nu inför upphandling delad entreprenad där jag vill ha en stomresning av 250kvm hus och ta över själv efter.. Det enda företaget jag fått tveksamma signaler om i Lettland är Rihards på WWL, tyvärr. Först min egen uppfattning i vår kommunikation. Nästa steg var två andra stora leverantörer i Lettland som jag träffat som har signalerat om WWL - en fabrik som nästan står tom, och ett bolag som figurerar som ett "luftslott". Utöver detta har jag haft kontakt med två vitt skilda leverantörer i Sverige som köper in modulhus från Lettland, med en stark signal om nej till WWL. Utifrån detta har jag aktivt valt att backa. Har fått bäst intryck av ZTC och Eco House Innovation som jag träffat själv, dock inte upphandlat ännu, offerten kommer avgöra:

http://ehi.lv

http://ztc.lv/sv/

Mvh
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hej! Fick precis en liten son men de här låter superintressant ge mig en vecka så är jag tillbaka med full energi. kan vi inte ta ett snack över telefon för att utbyta erfarenheter.

du får gärna skicka mail till Christofferfalsen@gmail.com med kontaktuppgifter så kan vi ta det från där. Jag har upphandlat klart med WWL men inte tryckt på beställ knappen.
 
Hej!

Jag är nyfiken på hur det har gått. Jag är också på väg att bygga och behöver hitta en bra enterprenör. I första hand är jag intresserad av ett nyckelfärdigt bygge. Kan det vara aktuellt från en lettiskt företag?

Hur är det med ritningar för bygglovsansökan, hur har ni gjort?

Mvh Emma
 
Tyvärr finns det massor av regler i sverige som förhindrar företag från andra EU länder att arbeta i Sverige vilket känns mycket konstigt med tanke på EU's principer. Framförallt så tillåter inte svenska banker att du betalar utlänska entreprenörer vilket är konstigt finns egentligen ingen anledning men där fick jag ett specialgodkännande från vår bank så det kan man gå runt men skapar massa bekymmer. Sedan kräver också kommunen färdigställandeskydd vilket iprincip innebär att du behöver gå och ta en färdigställandeförsäkring och dom bolagen vägra också att jobba med utländska företag.

Summa summarum så valde jag efter 6 månaders arbete att gå vidare med en svensk snickarfirma istället. Trodde sånt här var illegalt inom EU där man vurmar för fri rörlighet och inga konkurrens hinder mellan EU länder....
 
Ok, tråkigt att höra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.