Jag håller på och planerar en altan som jag siktar på att bygga med lite överhäng på alla sidor.

Det vore trevligt om jag slapp ha stolparna 50 cm in på altanen för att de ska bli placerade rakt över en plint och därför undrar jag nu om jag kan jag fästa stolparna i ytterkant på en altan med ca 50 cm överhäng?

Funkar det över huvud taget, eller kommer det medföra för mycket last på en frihängande punkt?

Altanen kommer vara placerad en bit ovan mark så om det är avgörande att jag går upp i dimension på bärlina och golvreglar så har jag möjlighet att göra det.
 
Dom "stolpar" du nämner , jag antar att det är räckesstolpar och inte bärstolparna under altanen.
Jag har 40 cm överhäng på det altanbygge jag håller på med just nu och räckesstolparna sitter längst ut runt om och det är inga problem i sig.
Jag har en projekttråd här i forumet om du vill se hur jag har gjort.

/Göran
 
Sharky58 Sharky58 skrev:
Dom "stolpar" du nämner , jag antar att det är räckesstolpar och inte bärstolparna under altanen.
Jag har 40 cm överhäng på det altanbygge jag håller på med just nu och räckesstolparna sitter längst ut runt om och det är inga problem i sig.
Jag har en projekttråd här i forumet om du vill se hur jag har gjort.

/Göran
Tack för svar.

Räckesstolpar utgick jag ifrån att det inte skulle vara några problem med. Min frågeställning här gällde i första hand stolparna som ska bära upp det tänkta taket över altanen.

Jag har sett din projekttråd och är väldigt imponerad. Mitt bygge blir betydligt blygsammare med en total yta om ca 30 kvm där ungefär hälften är tänkt vara täckt av ett enkelt tak.
 
Aha... det framgick inte riktigt att du skulle ha tak. Då är det en helt annan potatis och då bör någon som kan räkna på det.

/Göran
 
Sharky58 Sharky58 skrev:
Aha... det framgick inte riktigt att du skulle ha tak. Då är det en helt annan potatis och då bör någon som kan räkna på det.

/Göran
Nej, jag kanske borde nämnt det någonstans. Typ i rubriken eller liknande. ;)

Skämt åsido så tackar jag ändå för att du engagerade dig. Lycka till med fortsättningen av ditt monsterprojekt.
 
Ingen som har synpunkter eller egna erfarenheter?

Tänkte sätta plintarna framåt helgen och behöver veta om jag behöver tänka om gällande placeringen.
 
Skall du gå efter snölast - vilket jag antar att du bör även för ett tak på en altan - så får du gå efter den snölastzon du har där du bor (kolla boverkets karta). Låt oss anta att du har snölastzon 3.0, dvs 3,0kN/m2. Då ska du dimensionera efter 3.0kN/m2 plus egenlast (takets egen vikt), dvs måhända 3.5kN/m2.
För 15kvm tal så blir det i så fall ca 5 ton.
Hur många stolpar skall du ha? Skall du bara ha ett per hörn så är det alltså 1.25 ton per stolpe och det kan du knappast ställa som punktlast på ett trallgolv.
Har du annat än platt tak så har du en formfaktor att multiplicera med som minskar dimensioneringen.

/Göran

P.S - Jag är ingenjör men helt fel sort så om någon med faktiska byggnadsdimensioneringskunskaper ser detta, hjälp gärna TS att landa rätt.

P.S #2 - Jag har räknat mitt altanbygge på snözon 2.5 och 30ton totalt på den stora övre altanen. Det har varit dimensionerande för bl.a bärstolparna.
 
Redigerat:
Sharky58 Sharky58 skrev:
Skall du gå efter snölast - vilket jag antar att du bör även för ett tak på en altan - så får du gå efter den snölastzon du har där du bor (kolla boverkets karta). Låt oss anta att du har snölastzon 3.0, dvs 3,0kN/m2. Då ska du dimensionera efter 3.0kN/m2 plus egenlast (takets egen vikt), dvs måhända 3.5kN/m2.
För 15kvm tal så blir det i så fall ca 5 ton.
Hur många stolpar skall du ha? Skall du bara ha ett per hörn så är det alltså 1.25 ton per stolpe och det kan du knappast ställa som punktlast på ett trallgolv.
Har du annat än platt tak så har du en formfaktor att multiplicera med som minskar dimensioneringen.

/Göran

P.S - Jag är ingenjör men helt fel sort så om någon med faktiska byggnadsdimensioneringskunskaper ser detta, hjälp gärna TS att landa rätt.

P.S #2 - Jag har räknat mitt altanbygge på snözon 2.5 och 30ton totalt på den stora övre altanen. Det har varit dimensionerande för bl.a bärstolparna.
Jag bor i snözon 2.5 och jag hade tänkt fästa en bakre bärlina i fasaden och köra med så få stolpar som möjligt framtill. Att jag skulle klara mig med endast två st med en spännvidd på 5 m håller jag för osannolikt, men om jag kunde komma undan med tre st så vore det fint.
 
Sharky58 Sharky58 skrev:
Här:

[länk]

Den tror jag funkar.

/Göran
Jag har använt den för dimensioneringen, men den säger inget om min ursprungliga fråga. Det vill säga om det håller att placera vikten på överhänget.

Jag tror det slutar med att jag får flytta ut plintarna i ytterkant. Lite trist då jag gillar utseendet på en frihängande platå bättre.
 
Prova att lägga in en post i forumet Byggnadsfysik och beskriv ditt speciella fall där du vill landa takstolparna på överhänget.

/Göran
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Prova att lägga in en post i forumet Byggnadsfysik och beskriv ditt speciella fall där du vill landa takstolparna på överhänget.

/Göran
God idé.

Annars har jag börjat fundera på om jag kanske kan skapa illusionen av överhäng om jag målar täckbrädan för golvreglarna vit och kjolen, som ändå kommer bli en aning infälld, i en mörkare grå färg. Lite kreativ belysning på det så kan det kanske bli rätt bra.
Det är självklart en kompromiss, men kan jag inte få klarhet i om det kommer funka så är det ingen idé att chansa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.