Hej,
Jag undrar om det är fler än jag som upplever att altandörr med bröstning från Gealan nästan förstärker ljuden utifrån?
Dubbade vinterdäck och sommardäck på blöt asfalt låter nästan inifrån huset, liksom grannarnas för***** hundar och pratande människor ute på gatan.

Ljudgenomsläppet är nästintill bara från den nedre, oglasade delen. Hade nog fungerat näst intill lika bra med gladpack för ljudets skull. Men den håller värmen hyggligt på vintern här uppe i norr...
 
Som tillägg till detta så uppmätte jag, lekmannamässigt, ljuden utifrån genom plast respektive glas. Lastbil på blöt asfalt landade någonstans 55-60dB. Genom glas 44-47. Plus att det låter väldigt, vad ska man säga, burkigt?
 
Ja det är väl inte omöjligt att dörren mer eller mindre är en förstärkare av ljud, än en dämpare.
För att dämpa ljud använder man ju tunga tjocka material. Plast är ju mer likt en högtalare, tunt och hårt.
Då materialet är tunt, får mer isolering plats, och den blir bra ur isoleringssynpunkt.
Kanske har man frigolit i den som isolering, det är ju bra, men isolerar inte ljud alls.
 
Det är nog mer eller mindre samma problem för andra tillverkare av dörrar. Det brukar vara tunna träskivor, en tunn plåt och PUR-skum i dem.
Bor man i ett bullerutsatt område ska man satsa på helglasad dörr med ljudglas, den väger betydligt mer än dörrar med bröstning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.