Anna_H Anna_H skrev:
Varför tror de att folk plötsligt kommer att vilja ha små och ofunktionella bostäder för att reglerna förenklas?
Bara för att man bygger litet behöver det inte vara ofunktionellt utan kan vara precis det man vill ha. En liten bostad gör att man automatiskt inte kan samla på sig hur mycket saker som helst och det blir dessutom en mindre yta att städa. Om man nu vill leva minimalistiskt och inte ha så stora ytor att städa så undrar jag snarare varför man ska bli tvingad att bygga större än man vill?

Visst är det bra att vi bygger med tillgänglighetskrav och barnsäkerhet, men ibland går det lite väl långt.
Det är bra att både badrummet och ett sovrum är tillräckligt stort för en rullstol, men det borde räcka med att man kan ha en enkelsäng i det anpassade sovrummet. Eller att man kan visa att det är hyfsat enkelt att ta ner en vägg mellan två mindre sovrum för att göra det till ett större om man skulle bli rullstolsburen och behöva ett större rum.
Samma sak med barnsäkerhet. Det är bra att man kan visa på att man kan förvara kemikalier, medicin, vassa föremål mm på ett säkert sätt men att ha krav på hur man gör det känns lite väl mycket detaljstyrt och fyller ingen direkt funktion. Ex att man måste ha barnspärr på en knivlåda vid slutbesiktningen, men vart vill man egentligen komma med det kravet? Långt ifrån alla som bygger har barn, många har inte ens sina knivar i en låda och om man behöver ha barnspärr på en knivlåda så tar det inte ens fem minuter att skruva fast en barnspärr.
Sen när det kommer till spis skyddet så blir kravet ännu mer uppåt väggarna då det snarare kan öka risken för skållskador än skydda mot dem. Detta för att då måste man lyfta ex en kastrull med kokande vatten mycket högre om man vill lyfta av den från spisen och då riskerar man att slå kastrullen i skyddet. Hur kan det kravet vara rimligt?
 
Jag påstår inte att de förändrade reglerna är helt igenom bra eller optimala.
Man kan säkert göra bättre förändringar och förenklingar.

Men man måste ändra på något. Att bostäder är dyra idag beror inte på att en faktor har försämrats eller fördyrats.
Det beror på att allt har blivit dyrare eller krångligare eller båda.
Man behöver jobba på alla plan för att förenkla och förbilliga förmänniskor och företag att bygga bostäder.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
varje kvadratmeter som kan byggas i Sthlms innerstad är kanske värd 50-60 000 kr, då bara i markvärde ingen byggkostnad.
Göta Petter, det skulle ju bli 50 mille för en 1000-kvadratmeterstomt!
Jag är så glad att vi köpte våra för 53 kr/kvm.
 
S Styrman_jansson skrev:
- På slutsamrådet ägnas 10minuter av 25 på att kika så det finns spisskydd, låsbart medicinskåp, låsbart skåp för tvättmedel barnspärr på en knivlåda
:D
Det påminner mig om vårt möte, och skrivna instruktioner inför vårt bygge 2010.
De enda konkreta krav som framfördes var
  • Låsbart medicinskåp
  • Barnspärr på knivlåda
Det blev aldrig något slutsamråd (liten slö landsortskommun) så ingen upptäckte att båda saknades.
 
  • Haha
  • Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Själv ser jag tex fram emot att flytta till något i den här stilen om ett antal år när jag blivit änka och reumatismen inte låter mig rensa ogräset i trädgården längre:
Jag tycker att det är svårt att tänka mig att flytta till en bostad högt upp, med hiss för att komma ner till marknivå, när åldern snart tar ut sin rätt.
Nej, vill helst bo i markplan, och det kan ju inte alla få göra inne i städerna, det förstår jag.
 
Visst har våra krav ökat, och bland villaägare stundom abnormt.
Jag minns där jag bodde mina första 6 levnadsår.
En tvårumslägenhet, där mamma, pappa, min storebror och jag sov i det ena rummet,
och farmor på soffan i det andra, dvs vardagsrummet.
Sedan flyttade vi till en nybyggd 4:a på 90 kvm, farmor hamnade på åldringsboende.
Far och mor i ett rum, brorsan och jag i ett och så vardagsrum och matsal.
Sedan, när lillasyrran kom, fick ett av barnen sova i skåpsäng i matsalen (som hade glasdörrar mot vardagsrummet).
Inte var sitt sovrum med skrivbord och garderob för barnen inte,
inget vardagsrum/TV-rum för barnen inte, inte...
Men vi tyckte ändå att vi hade det bra, och var lyckligt lottade (y)
Så erkänn: Visst har vi blivit kräsna i överkant!
 
  • Gilla
dkrapohl och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Göta Petter, det skulle ju bli 50 mille för en 1000-kvadratmeterstomt!
Jag är så glad att vi köpte våra för 53 kr/kvm.
En gammal bensinmack på Birgerjarlsgatan där man kan bygga ca 50 lgh såldes nyligen för över 200 Mkr.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det funkar ju ändå såhär, att man köper det marknaden erbjuder!

Finns det bara skit till salu så är det skit man köper, vet man inget bättre, så blir det inte bättre.

kvalitén på lägenheter som köpare är extreme svår att utläsa på Några möblerade 3D bilder och en abstrakt planlösning på data en skärmen.

Det är väldigt tydligt redan idag att det bostadsrätter som byggs framförallt gynnar utvecklarna och producenterna och inte köparna.

bostadsrätter byggda med redan befintliga byggregler och bransch standard som utvecklarna har i flera år pressat ner, har redan en standard som är långt under vad som borde accepterat över huvudtaget.

Idag är vi redan i läge med med maximalt pressade ytor tillsammans med absolut billigaste lösningarna med dom billigaste materialen.

En ytterligare sänkning av reglerna skulle göra att allt som byggs till försäljning blir bara sämre!

Detta handlar inte över hyvudtaget om att några personer kan välja att bygga billigare till sig själva, utan om en hel byggbranch som skulle sänka kvalitén på alla utvecklade boenden som byggs i landet.

Väldigt naivt att tro att det skulle under några omständigheter påverka priset per kvm på tex bostadsrätter!

mellanskillnaden går i utvecklaren/producentens ficka till 100%

Tycker det är bra att SA reagerar på detta då kvalitet på gemene mans nyproducerade hem är redan i fritt fall!

/ en med inblick och många år i branschen.
 
  • Gilla
  • Haha
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Hahaha här ser vi klassiskt argumentation mot arkitekter yrkesgrupp av någon uppenbart inte vet vad han/hon pratar om och vad arkitekters roll är vad Arkitekten gör som sitt jobb.

har du anlitat en någon gång till ett helt bygge innan du uttalar dig???

Om det är någon i byggbranchen värnar om att kunden ska få ett kvalitativt och välfungerande boende i slut ändan, så är det just arkitekten som gör det först och främst.

Sen är även KA en viktigt kontrollorgan för att se att bygget sedan går rätt till och att gällande regelverk och ritningar följs på plats.

Sen det finns det självklart även konsulter som bara vill tjäna pengar och skiter i vilket I slutändan! Men röttägg finns ju överallt oavsett yrke!

majoriteten av det som byggs i Sverige är absolut inte det någon spikar ihop själva för sig själva, utan företag som levererar ett hus/bostad du pekar på i en katalog, och den kvalitén störtdyker.







QUOTE="Styrman_jansson, post: 3697823, member: 30917"]Klart att arkitekterna vill ha massa regler för oss som bygger att förhålla oss till. Skulle det vara enkelt och smidigt skulle de inte har lika mycket jobb ;)

Min erfarenhet av att bygga eget lösvirkeshus och byggregler är;
- Det är en mängd dokument, beräkningar och dylikt som ska in till bygglovet. 1/3 har ingen funktion mer än att de "ska finnas" just då.
- De som granskar bygglovet hänger upp sig på ej relevanta saker. I vårt fall att det saknades en måttsättning till tomtgräns från huset. Tydligen har de inte skalstock eller mätmöjlighet i datorn på byggkontoret.
- Det enda kontrollansvarig tillförde under bygget var att vi fick göra en egen utsättning av huset ( han råkade vara tjenis med våra handläggare på byggkontoret). I övrigt hade jag bättre koll på bygget själv.
- Vid platsbesök så konstaterar både KA och handläggaren från kommun att "ja det här ser ju bra ut" går en sväng på 7 minuter på bygget och åker därifrån.
- Innan slutsamråd så vill KA ha in en massa egenkontroller från våra entreprenörer. Samtliga är pappersprodukter som är skrivna på kontoret. En del i stil med "jag intygar att detta och detta är kontrollerat och OK". Koll på att entreprenörerna håller kvalité och kontroll på bygget sköter man bäst själv genom att vara påläst och ha regelbunden kontakt med dem på bygget. Inte genom att tvinga dem att bajsa papper.
- På slutsamrådet ägnas 10minuter av 25 på att kika så det finns spisskydd, låsbart medicinskåp, låsbart skåp för tvättmedel barnspärr på en knivlåda, samt en lång diskussion om den lite högre tröskeln vid altandörren är "handikappvänlig". Det sistnämnda gick igenom då jag fick framföra att något måste vi fästa plåten i på utsidan för att inte få fuktskador... Känns som det borde finnas viktigare saker att kika på?

Ovanståden har kostat oss mellan tummen och pekfingret mellan 60-80tsek. Känns som varken vi eller kommunens invånare (det ligger ju i deras intresse att byggregler följs antar jag) fått så mycket för de pengarna...[/QUOTE]
 
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Hahaha här ser vi klassiskt argumentation mot arkitekter yrkesgrupp av någon uppenbart inte vet vad han/hon pratar om och vad arkitekters roll är vad Arkitekten gör som sitt jobb.

har du anlitat en någon gång till ett helt bygge innan du uttalar dig???

Om det är någon i byggbranchen värnar om att kunden ska få ett kvalitativt och välfungerande boende i slut ändan, så är det just arkitekten som gör det först och främst.

Sen är även KA en viktigt kontrollorgan för att se att bygget sedan går rätt till och att gällande regelverk och ritningar följs på plats.

Sen det finns det självklart även konsulter som bara vill tjäna pengar och skiter i vilket I slutändan! Men röttägg finns ju överallt oavsett yrke!

majoriteten av det som byggs i Sverige är absolut inte det någon spikar ihop själva för sig själva, utan företag som levererar ett hus/bostad du pekar på i en katalog, och den kvalitén störtdyker.







QUOTE="Styrman_jansson, post: 3697823, member: 30917"]Klart att arkitekterna vill ha massa regler för oss som bygger att förhålla oss till. Skulle det vara enkelt och smidigt skulle de inte har lika mycket jobb ;)

Min erfarenhet av att bygga eget lösvirkeshus och byggregler är;
- Det är en mängd dokument, beräkningar och dylikt som ska in till bygglovet. 1/3 har ingen funktion mer än att de "ska finnas" just då.
- De som granskar bygglovet hänger upp sig på ej relevanta saker. I vårt fall att det saknades en måttsättning till tomtgräns från huset. Tydligen har de inte skalstock eller mätmöjlighet i datorn på byggkontoret.
- Det enda kontrollansvarig tillförde under bygget var att vi fick göra en egen utsättning av huset ( han råkade vara tjenis med våra handläggare på byggkontoret). I övrigt hade jag bättre koll på bygget själv.
- Vid platsbesök så konstaterar både KA och handläggaren från kommun att "ja det här ser ju bra ut" går en sväng på 7 minuter på bygget och åker därifrån.
- Innan slutsamråd så vill KA ha in en massa egenkontroller från våra entreprenörer. Samtliga är pappersprodukter som är skrivna på kontoret. En del i stil med "jag intygar att detta och detta är kontrollerat och OK". Koll på att entreprenörerna håller kvalité och kontroll på bygget sköter man bäst själv genom att vara påläst och ha regelbunden kontakt med dem på bygget. Inte genom att tvinga dem att bajsa papper.
- På slutsamrådet ägnas 10minuter av 25 på att kika så det finns spisskydd, låsbart medicinskåp, låsbart skåp för tvättmedel barnspärr på en knivlåda, samt en lång diskussion om den lite högre tröskeln vid altandörren är "handikappvänlig". Det sistnämnda gick igenom då jag fick framföra att något måste vi fästa plåten i på utsidan för att inte få fuktskador... Känns som det borde finnas viktigare saker att kika på?

Ovanståden har kostat oss mellan tummen och pekfingret mellan 60-80tsek. Känns som varken vi eller kommunens invånare (det ligger ju i deras intresse att byggregler följs antar jag) fått så mycket för de pengarna...
[/QUOTE]
KA är totalt meningslös. Det är även min erfarenhet efter 25 år y branschen. Oavsett om det är en villa eller en större fastighet så bidrar inte en KA med någonting mer Ön att denne fördyrar projektet med sin lön.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Jag håller med delvis att tanken är bättre än hur tjänsten fungerar! Det har blivit lite av pengapåse för att inte göra något som konsult!

Dock har jag och många kunder haft stor användning för KA i fall där byggare slarvat och försökt att inte följa anvisningar och regelverk!

Men att det ska finnas kontroll mot A och regelverk, bör existera i någon påtvingad form!
 
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Det funkar ju ändå såhär, att man köper det marknaden erbjuder!

Finns det bara skit till salu så är det skit man köper, vet man inget bättre, så blir det inte bättre.

kvalitén på lägenheter som köpare är extreme svår att utläsa på Några möblerade 3D bilder och en abstrakt planlösning på data en skärmen.

Det är väldigt tydligt redan idag att det bostadsrätter som byggs framförallt gynnar utvecklarna och producenterna och inte köparna.

bostadsrätter byggda med redan befintliga byggregler och bransch standard som utvecklarna har i flera år pressat ner, har redan en standard som är långt under vad som borde accepterat över huvudtaget.

Idag är vi redan i läge med med maximalt pressade ytor tillsammans med absolut billigaste lösningarna med dom billigaste materialen.

En ytterligare sänkning av reglerna skulle göra att allt som byggs till försäljning blir bara sämre!

Detta handlar inte över hyvudtaget om att några personer kan välja att bygga billigare till sig själva, utan om en hel byggbranch som skulle sänka kvalitén på alla utvecklade boenden som byggs i landet.

Väldigt naivt att tro att det skulle under några omständigheter påverka priset per kvm på tex bostadsrätter!

mellanskillnaden går i utvecklaren/producentens ficka till 100%

Tycker det är bra att SA reagerar på detta då kvalitet på gemene mans nyproducerade hem är redan i fritt fall!

/ en med inblick och många år i branschen.
Vad är det du har inblick i? Jag känner inte alls igen dig i ditt påstående. Som platschef i större koncern med egen fastighetsutveckling tycker jag lägsta nivån på bostäderna är extremt hög. Det har aldrig varit så hög lägsta nivå i en lägenhet som vi har idag. Både när det gäller materialval och lösningar. Att sen vissa projekt kräver mer slimmade planlösningar är självklart. Alla vill inte betala för en trea på 90 kvm utan kan tänkas klara sig på 70. Jämför med övriga världen så ligger vår kvalitetsnivå långt över samtliga andra länder när det gäller bostadsbyggande.

Kan lista lite exempel från mitt nuvarande projekt (69 lägenheter i Malmö).
  • Alla lägenheter har stora balkonger.
  • Stora fönster från golv till tak i hela vardagsrumsdelen.
  • 3-stavs parkett i hela lägenheten med granitkeramik i hallarna.
  • Kök, skåps- och badrumsinredning från Vedum.
  • Helkaklade badrum med TM & TT. Glasdörrar från Hafa. 20x40 plattor på vägg.
  • El- & vattenburen handdukstork samt komfortvärme i golven
  • Fönsterbänkar i 20 mm kalksten.
  • Gipsade och spacklade smygar och takanslutningar på kök. Slätspacklade tak.
  • Dörrar från Swedoor. Djupmåtstanpassade innerdörrar utan salningslister.
  • Lägenhetsdörrar i RC3 samt 44 dB ljuddämpning.
  • Takhöjd 2,8 m på plan 1 resp. 2,6 m på resterande våningar.
  • Typisk tvåa är 55-60 m2.
Försäljningspris för ovan ca 27'/m2 till kund.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
engs
Sveriges Arkitekter har säkert rätt i att bygg-branschen främst försöker sänka sina kostnader, men på samma sätt är jag övertygad om att inlägget i debatten till 99% handlar om att skydda sina medlemmars inkomster. Inte värna konsumenterna.

Ju mer komplexa reglerna är, desto fler har behov att anlita ett proffs.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
kolla lite på svensk Byggtradition historiskt! 40-60 tal kanske? Folkhemmet?

Du den väldigt höga lägsta nivån menar du alltså:

hus med Slätputsade ytterväggar, eller fasadskivor av fibercement.

lägenheter som man pressar ner allt till sismåtten,

som sedan är bygga med: enkel gipsväggar, trestavsparket i ek, laminat garderober inställda i diverse rum, pappersdörrar, billigast kakel samt utanpåliggande vattendragning eller bästa fall pex med billigaste LKs plåtskåp i entrén på lägenhet synligt. låg i tak, billiga lackade MFF kök, billiga vitvaror. Osv!

Håller helt med att det är bra att det finns mindre allternativ till tex 3rok, men tyvärr så byggs inga 90kvm alls när reglerna säger att man får bygga en 3a på 58kvm.


vi ligger långt efter i kvalitet det länder där hantverket i byggandet fina kvar! Kolla tex schweiz

I Sverige är tyvärr dom riktiga hantverksyrkerna nästa utdöda, byggerns är fulla med gippsväggsmontörer som gör lite allt möjligt.






F falkn skrev:
Vad är det du har inblick i? Jag känner inte alls igen dig i ditt påstående. Som platschef i större koncern med egen fastighetsutveckling tycker jag lägsta nivån på bostäderna är extremt hög. Det har aldrig varit så hög lägsta nivå i en lägenhet som vi har idag. Både när det gäller materialval och lösningar. Att sen vissa projekt kräver mer slimmade planlösningar är självklart. Alla vill inte betala för en trea på 90 kvm utan kan tänkas klara sig på 70. Jämför med övriga världen så ligger vår kvalitetsnivå långt över samtliga andra länder när det gäller bostadsbyggande.

Kan lista lite exempel från mitt nuvarande projekt (69 lägenheter i Malmö).
  • Alla lägenheter har stora balkonger.
  • Stora fönster från golv till tak i hela vardagsrumsdelen.
  • 3-stavs parkett i hela lägenheten med granitkeramik i hallarna.
  • Kök, skåps- och badrumsinredning från Vedum.
  • Helkaklade badrum med TM & TT. Glasdörrar från Hafa. 20x40 plattor på vägg.
  • El- & vattenburen handdukstork samt komfortvärme i golven
  • Fönsterbänkar i 20 mm kalksten.
  • Gipsade och spacklade smygar och takanslutningar på kök. Slätspacklade tak.
  • Dörrar från Swedoor. Djupmåtstanpassade innerdörrar utan salningslister.
  • Lägenhetsdörrar i RC3 samt 44 dB ljuddämpning.
  • Takhöjd 2,8 m på plan 1 resp. 2,6 m på resterande våningar.
  • Typisk tvåa är 55-60 m2.
Försäljningspris för ovan ca 27'/m2 till kund.
F falkn skrev:
Vad är det du har inblick i? Jag känner inte alls igen dig i ditt påstående. Som platschef i större koncern med egen fastighetsutveckling tycker jag lägsta nivån på bostäderna är extremt hög. Det har aldrig varit så hög lägsta nivå i en lägenhet som vi har idag. Både när det gäller materialval och lösningar. Att sen vissa projekt kräver mer slimmade planlösningar är självklart. Alla vill inte betala för en trea på 90 kvm utan kan tänkas klara sig på 70. Jämför med övriga världen så ligger vår kvalitetsnivå långt över samtliga andra länder när det gäller bostadsbyggande.

Kan lista lite exempel från mitt nuvarande projekt (69 lägenheter i Malmö).
  • Alla lägenheter har stora balkonger.
  • Stora fönster från golv till tak i hela vardagsrumsdelen.
  • 3-stavs parkett i hela lägenheten med granitkeramik i hallarna.
  • Kök, skåps- och badrumsinredning från Vedum.
  • Helkaklade badrum med TM & TT. Glasdörrar från Hafa. 20x40 plattor på vägg.
  • El- & vattenburen handdukstork samt komfortvärme i golven
  • Fönsterbänkar i 20 mm kalksten.
  • Gipsade och spacklade smygar och takanslutningar på kök. Slätspacklade tak.
  • Dörrar från Swedoor. Djupmåtstanpassade innerdörrar utan salningslister.
  • Lägenhetsdörrar i RC3 samt 44 dB ljuddämpning.
  • Takhöjd 2,8 m på plan 1 resp. 2,6 m på resterande våningar.
  • Typisk tvåa är 55-60 m2.
Försäljningspris för ovan ca 27'/m2 till kund.
 
Redigerat:
Påstår inte häller att alla gör dåliga projekt, men den gemensamma nivån har fallit mycket under många år.

Allt mer byggen byggs med material som ersat riktiga natur material som istället skulle leva och åldras värdigt.

Riktiga trägolv, riktiga stengolv, massivdörrar, massiva kök osv. Allt tidigare var byggt av ordentliga material av kunniga hantverkare.

dessa nya material är väldig känsliga och åldras extremt ovärdigt och bara rivs ut och ersätts, dåligt för miljön och dåligt för köparen.



F falkn skrev:
Vad är det du har inblick i? Jag känner inte alls igen dig i ditt påstående. Som platschef i större koncern med egen fastighetsutveckling tycker jag lägsta nivån på bostäderna är extremt hög. Det har aldrig varit så hög lägsta nivå i en lägenhet som vi har idag. Både när det gäller materialval och lösningar. Att sen vissa projekt kräver mer slimmade planlösningar är självklart. Alla vill inte betala för en trea på 90 kvm utan kan tänkas klara sig på 70. Jämför med övriga världen så ligger vår kvalitetsnivå långt över samtliga andra länder när det gäller bostadsbyggande.

Kan lista lite exempel från mitt nuvarande projekt (69 lägenheter i Malmö).
  • Alla lägenheter har stora balkonger.
  • Stora fönster från golv till tak i hela vardagsrumsdelen.
  • 3-stavs parkett i hela lägenheten med granitkeramik i hallarna.
  • Kök, skåps- och badrumsinredning från Vedum.
  • Helkaklade badrum med TM & TT. Glasdörrar från Hafa. 20x40 plattor på vägg.
  • El- & vattenburen handdukstork samt komfortvärme i golven
  • Fönsterbänkar i 20 mm kalksten.
  • Gipsade och spacklade smygar och takanslutningar på kök. Slätspacklade tak.
  • Dörrar från Swedoor. Djupmåtstanpassade innerdörrar utan salningslister.
  • Lägenhetsdörrar i RC3 samt 44 dB ljuddämpning.
  • Takhöjd 2,8 m på plan 1 resp. 2,6 m på resterande våningar.
  • Typisk tvåa är 55-60 m2.
Försäljningspris för ovan ca 27'/m2 till kund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.