Hej,

Till min sorg hade förra ägaren till vår nya stuga tagit bort vedspisen....(och sedan satt en masonitskiva framför utan att ens rensa askan )

Min första tanke var att jag skulle sätta in en ny kamin men vid närmare eftertanke så lutar det åt att det är överflödigt. Vi kommer inte vara där när det är kallt och vi har öppen spis hemma också; och ska jag ha något ska kaminen vara åt andra hållet mot allrummet.

Hursomhelst, jag efterlyser något man kan göra med denna skorssten. Jag vet inget om skorsten; men kallrasar det så jag bör sätta igen? Min fantasi tar slut vid en plats för större stearinljus. Tacksam för ideer eller förslag!
 
  • Öppning i en gammal tegelskorsten där vedspisen tidigare varit, med synlig sot och askrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle montera en värmekälla där oavsett behov eller inte. Blir bara fånigt att ha en skorsten som är pluggad och inte används alls om det nu finns en. Rätt vad det är så är man glad att man satte in en..............
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
håller med sätt dit en kamin bara för att ni inte kommer vara där när det är kallt betyder ju inte att ni kommer vara där på vår höst när det är kyligt och rått och att då kunna elda för att få lite värme och torka ur stugan är ju värt hur mycket som helst.
Sen om du kan hitta en kamin med en kokplatta på toppen så har du ju ett sätta att värma upp nåt om strömmen går
 
S Stefan1972 skrev:
Jag skulle montera en värmekälla där oavsett behov eller inte. Blir bara fånigt att ha en skorsten som är pluggad och inte används alls om det nu finns en. Rätt vad det är så är man glad att man satte in en..............
Tack för inputen! Vet du om det brukar medföra problem att öppna skorstenen åt andra hållet? Kan man "bygga in" kaminen så t i skorssten?
 
I ikeo skrev:
håller med sätt dit en kamin bara för att ni inte kommer vara där när det är kallt betyder ju inte att ni kommer vara där på vår höst när det är kyligt och rått och att då kunna elda för att få lite värme och torka ur stugan är ju värt hur mycket som helst.
Sen om du kan hitta en kamin med en kokplatta på toppen så har du ju ett sätta att värma upp nåt om strömmen går
Tack för förslaget! Ja, en kokplatta skulle vara på önskelistan och gärna även en liten ugn.
Där vedspisen var förut är det stengolv, resten parkett. Behöver man alltså något annat än trä?
 
M miis skrev:
Tack för inputen! Vet du om det brukar medföra problem att öppna skorstenen åt andra hållet? Kan man "bygga in" kaminen så t i skorssten?
Är det bara en kanal och det är möjligt att öppna upp åt andra hållet så går ju det bra om man säkerställer att alla andra krav uppfylls. Det är inte så att det har varit nåt i det rummet tidigare då som även det är igenproppat?
 
S Stefan1972 skrev:
Är det bara en kanal och det är möjligt att öppna upp åt andra hållet så går ju det bra om man säkerställer att alla andra krav uppfylls. Det är inte så att det har varit nåt i det rummet tidigare då som även det är igenproppat?
Nja, jag tror inte det. Skorstenen var tidigare kopplat till en vedspis då rummet var ett kök. Åt andra hållet är det murat på ett fint sätt. Stugan är bara på 30 kvm (kolonistuga) så det värmde nog ändå.
Skorstenen har inte besiktigats sedan vedspisen togs bort för 4-5 år sedan; så det att prata med ni här på forumet och grannar om vad kan kan/behöver göra!

Något sådant vore toppen!
https://www.byggahus.se/forum/threads/installera-kamininsats-i-befintlig-murstock.359329/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.