Vi köpte hus i februari, tillträde 12/5

på visning samt vid besök i huset efter köpet var vinkylen igång och fylld med flaskor

nu eftertllträdet startade vi alla vitvaror och vinkylen startar enligt display men kompressorn går inte.

jag har bokat en firma på måndag för att ge prisförslag på ev reparation

modell Bosch, ca 2015, prisklass ca5-6 tusen

Kan jag kräva säljaren på nån ersättning?

tips önskas

T
 
Du kan alltid fråga. Men en fem år gammal vitvara är nog inte värd så mycket,. Speciellt inte i en budgetprisklass.
En tusenlapp i ersättning kanske?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Allt som fungerade vid datum för kontraktsskrivning ska fungera vid tillträde.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Du kan alltid fråga.
Säljaren är ansvarig för funktion av alla vitvaror fram till tillträdet.
Dock i detta fall så kommer ev ersättning sättas i förhållande till värdet på produkten, dvs hur mycket skulle en vinkyl från 2015 kosta att skaffa idag.
Vad du bör ställa dig själv frågan är om det skulle påverkat ditt köp om denna vinkyl var trasig/inte fanns vid visningen.
Om du hade köpt iaf (vilket jag förmodar) så lägg detta på blåskontot, köp vinkyl om du vill ha eller använd ytan till något annat.

Jag skulle om jag var spara eventuell konflikt/krav mot säljaren till om det dyker upp något stort/viktigt.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Läs i ert kontrakt om vad som gäller. Det vanliga är att om det är normalt slitage så står köparen för ansvaret. Om det är vanvård eller liknande från säljarens sida är det säljarens ansvar.
 
F
K klimt skrev:
Läs i ert kontrakt om vad som gäller. Det vanliga är att om det är normalt slitage så står köparen för ansvaret. Om det är vanvård eller liknande från säljarens sida är det säljarens ansvar.
skiten skall dock fungera vid tillträde om den gjorde det vid visning.
 
F fsn skrev:
skiten skall dock fungera vid tillträde om den gjorde det vid visning.
Men att den lyste vid visningen sa inget om att kompressorn fungerade. Hade enkelt kunnat upptäckas om man öppnat dörren, korkat upp en flaska och smakat av;)
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
F
john68 john68 skrev:
Men att den lyste vid visningen sa inget om att kompressorn fungerade. Hade enkelt kunnat upptäckas om man öppnat dörren, korkat upp en flaska och smakat av;)
så är det. Undersökningsplikten gäller vitvaror med. TS skrev dock att ”den var igång” vid visning och min tolkning är då att den fungerade.
 
F fsn skrev:
så är det. Undersökningsplikten gäller vitvaror med. TS skrev dock att ”den var igång” vid visning och min tolkning är då att den fungerade.
Min tolkning var att den lyste ( normalt läge är släckt för vinkyl)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det är inte säkert att ett kylskåp som fungerar vid kontraktsktivningen, men sedan går sönder innan tillträdet. går på säljaren. Säljaren ansvarar inte för normalt slitage.
 
Sen var tillträde den 12e, det är mer än en vecka sedan nu så då bör man ju ha haft god tid på sig att starta den. Nånstans måste man ju kunna bevisa att den kraschat FÖRE tillträdet och om man hade skickat ett mail till säljaren den 13e, möjligen den 14e så hade man haft på pränt. Men att komma en vecka eller två efter så kan den ju lika bra ha slutat funka under den tiden. Ert ord att inget har hänt står då mot deras ord att den helt säkert funkade den 11e...

Jag skulle nog se det som hopplöst att ställa krav. Men likväl skickat iväg ett mail och frågat hur vinkylen brukar fungera. Ni har startat och det verkar som den har ström men ni hör ingen kompressor och det blir inte kallt. Har säljaren sett något liknande tidigare och kanske har något bra tips?

Det kan ju vara så att de vetat om det och berättar. Då har ni lite mer att ställa krav om men oavsett så handlar det i bästa fall om någon tusenlapp på en husaffär så det KAN vara bättre att behålla en god relation till säljaren för alla framtida frågor man kan ha om huset.

Kan som kuriosa säga att vi hittat många dolda dumheter i huset sen vi köpte det, som säkerligen hade renderat dolt fel men värdet av att kunna skicka iväg en fråga i stil med "vet du hur fanken det ser ut bakom den väggen" är klart högre än de tusenlappar man efter många timmars arbete kanske klämt ur säljaren.
 
Denna typ av frågeställning kommer upp hyggligt ofta på detta forum. I många fall försöker säljare vara tillmötesgående även om det inte krävs, man vill undvika konflikt kring ett fastighetsköp. Lagstiftningen är annars tydlig med att slitage på installationer faller på köparens ansvar. Köparen har ju god möjlighet att bedöma denna risk vid sin besiktning. Se till exempel följande kommentar till Jordabalken kap 4 para 11

"Normalt slitage som uppstår på grund av säljarens användning av fastigheten under tiden från avtalet till tillträdet omfattas inte av paragrafen och sådant måste alltså köparen räkna med."
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
K klimt skrev:
Denna typ av frågeställning kommer upp hyggligt ofta på detta forum. I många fall försöker säljare vara tillmötesgående även om det inte krävs, man vill undvika konflikt kring ett fastighetsköp. Lagstiftningen är annars tydlig med att slitage på installationer faller på köparens ansvar. Köparen har ju god möjlighet att bedöma denna risk vid sin besiktning. Se till exempel följande kommentar till Jordabalken kap 4 para 11

"Normalt slitage som uppstår på grund av säljarens användning av fastigheten under tiden från avtalet till tillträdet omfattas inte av paragrafen och sådant måste alltså köparen räkna med."
Men det blir en tolkningsfråga. Är det t e x normalt slitage att t ex elektroniken eller kompressorn från en vinkyl från 2015 går sönder? Med dagens kvalitet på vitvaror är jag benägen att svara ja. Hade du frågat mig för 20 år sedan hade jag sagt nej. Men så var priset ett annat på vinkylar förr inte 5-6 tusen utan snarare en dyr lyxprodukt.

Ett troligt scenario är annars att vinkylen gick sönder när köparna slog på den. Det är liksom vid avstängning och påföljande påslagning som kylskåp tenderar att dö. Så troligen hade TS sönder vinkylen i vilket fall.
 
  • Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det blir en tolkningsfråga. Är det t e x normalt slitage att t ex elektroniken eller kompressorn från en vinkyl från 2015 går sönder? Med dagens kvalitet på vitvaror är jag benägen att svara ja. Hade du frågat mig för 20 år sedan hade jag sagt nej. Men så var priset ett annat på vinkylar förr inte 5-6 tusen utan snarare en dyr lyxprodukt.

Ett troligt scenario är annars att vinkylen gick sönder när köparna slog på den. Det är liksom vid avstängning och påföljande påslagning som kylskåp tenderar att dö. Så troligen hade TS sönder vinkylen i vilket fall.
Det stämmer säkert att många apparater är av tveksam kvalitet och att många går sönder strax efter att garantitiden går ut. Det är också så att det är en risk att stänga av och sätta på sådana apparater. Men detta faller nog inom vad lagstiftningen menar med normalt slitage. En köpare behöver annars visa att säljaren genom till exempel vanvård orsakat skadan, vilket i praktiken är mycket svårt att visa.
 
  • Gilla
trpe och 1 till
  • Laddar…
engs
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det blir en tolkningsfråga. Är det t e x normalt slitage att t ex elektroniken eller kompressorn från en vinkyl från 2015 går sönder? Med dagens kvalitet på vitvaror är jag benägen att svara ja.
Var väldigt nära att integrera en vinkyl i matrummet när vi byggde köksbänk/skänk där, men när jag räknande på livslängd 10 år + drift, fick jag en månadskostnad som motsvarade en flaska lite bättre vin i månaden. Tänkte att jag lägger hellre pengarna på vinet och förvarar flaskorna i källaren.... Tror det var något dyrare vinkyl vi siktade på då, främstför att undvika bakgrundsbuller.
 
  • Gilla
trpe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.