Har ett servitut på min fastighet som säger följande

Väg
RättsförhållandeLast
RättighetstypOfficialservitut
Datum2011-09-28
Akt0763-11/42.1
BildningsåtgärdAvstyckning
BeskrivningRätt att använda ett 5 meter brett område a för utfart till allmän väg.


Får jag, eller får jag inte uppföra ett mindre farthinder?
Vägen går 1,2m från mitt hus, jägare och andra kör som dårar förbi huset, är bara en tidsfråga innan jag, min hund/katt blir påkörda, har sagt till, men det hjälper ej, i min mening är 20km/h en OK hastighet, men de flesta kör 40-60km/h vilket är totalt livsfarligt, finns inte en chans de hinner stanna om man kommer runt hörnet.
 
Nej.
 
A
Märkligt att ett såpass nytt servitut tillåter en väg 1,2m från ett hus?
 
Med så mycket trafik så låter det som vägen är något annat än bara TS egen utfart enligt servitutet.
Vems väg och vart går den? Och hur var förhållandena på platsen innan TS fastighet styckades av?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Att servitutet är relativt nytt betyder inte att vare sig vägen eller huset är nytt. Jag utgår från att vi pratar om exempelvis en avstyckad gård där TS äger gårdscentrum men någon annan har marken, som nås genom en skogsväg som går tätt inpå knuten på TS hus.

1,2 meter låter förvisso väldigt nära, men såna lägen finns förstås, även om ytterdörren säkert inte ligger kloss an mot vägen.

Kanske skulle det gå att med relativt enkla medel dra om vägen så att den går några meter längre från TS hus, kanske skulle det gå att planera tomten så att TS inte upplever sig (eller hunden) komma rakt ut på vägen så lätt. Katten är svårare att styra förstås.

När det sen kommer till själva frågan om farthinder som jag bara avfärdade förut är det väghållaren som bestämmer. Jag tolkar det (utifrån den information som finns) som att TS inte är ensam väghållare, utan även andra har rätt till vägen och då kan inte TS själv sätta upp hinder på den. Men tillsammans med de andra rättighetshavarna kan han å andra sidan göra mer eller mindre vad som helst med vägen – så är man bara överens är det inga problem. Men som vanligt med såna här trådar antar jag att det inte finns en samsyn om problemet.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att servitutet är relativt nytt betyder inte att vare sig vägen eller huset är nytt. Jag utgår från att vi pratar om exempelvis en avstyckad gård där TS äger gårdscentrum men någon annan har marken, som nås genom en skogsväg som går tätt inpå knuten på TS hus.

1,2 meter låter förvisso väldigt nära, men såna lägen finns förstås, även om ytterdörren säkert inte ligger kloss an mot vägen.

Kanske skulle det gå att med relativt enkla medel dra om vägen så att den går några meter längre från TS hus, kanske skulle det gå att planera tomten så att TS inte upplever sig (eller hunden) komma rakt ut på vägen så lätt. Katten är svårare att styra förstås.

När det sen kommer till själva frågan om farthinder som jag bara avfärdade förut är det väghållaren som bestämmer. Jag tolkar det (utifrån den information som finns) som att TS inte är ensam väghållare, utan även andra har rätt till vägen och då kan inte TS själv sätta upp hinder på den. Men tillsammans med de andra rättighetshavarna kan han å andra sidan göra mer eller mindre vad som helst med vägen – så är man bara överens är det inga problem. Men som vanligt med såna här trådar antar jag att det inte finns en samsyn om problemet.

Det är inte mycket trafik på vägen, huvudsakligen min granne (som kör försiktigt) sedan storbonden som nyttjar marken, och hans dräng, utöver det så har de folk som jagar.
Vi pratar ett par bilar om dagen i snitt, som kommer och kör ett par gånger var, utöver traktorredskap som också kommer och går ett par gånger.
Det är en liten skitväg, där man egentligen kan köra andra hållet in men det är väl 2km längre.
Finns en ägare på en bit mark som är här 3ggr om året, han är inte problemet.
Huvudsakliga problemet är dräng/jägare som kör alldeles för fort, i princip varje gång en bil kör förbi så blir man irriterad för de inte tar hänsyn till att de kör rakt igenom min trädgård och passerar mitt hus med mindre än 1,5m där jag, eller djuren kan komma runt hörnet närsomhelst, man får vara på helspänn varje gång man ska runda huset.

Det ska tilläggas att det inte bara är jag som reagerar över körningen, min granne längre ner säger samma sak, hon har väl 3m från huset till vägen.
Körningen är periodvis, på vintern är de inte här alls nästan, sen på våren så ökar det rejält och man förstår att de har mycket att göra och bråttom att hinna med allt, och de sitter ofta i telefonen/smsar och man märker hur uppmärksamheten brister.
Jägarna är ett folk för sig, noll respekt för liv, de är defintivit värst, en höll säkert 60-70 förbi mitt, jag stannade han på tillbaka vägen, det är ingen jävla räcerbana sa jag, han svarade inte ens utan bara gasade iväg igen.

Man tröttnar ju, om jag själv är ute och kör och kommer på en mindre väg där det ser ut så här att man kör rakt igenom någons trädgård och precis passerarar huset så inte fasen håller jag 40-50-60, det är ju bar sunt förnuft!
 
Redigerat:
Håller med Nötegårdsgubben i resonemanget. Med tanke på beskrivningen att många åker där så låter det onekligen som att det är en gammal väg. Då kan det vara så att det finns ett äldre servitut på vägen som belastade den fastighet från vilken TS fastighet styckades av ifrån. OM det är så så skulle det servitut som TS beskriver vara ett nytt för stamfastighen, men att det även ligger ett gammalt som tidigare belastade stamfastigheten, men nu belastar TS fastighet (Den torde i så fall även belasta resterande del av stamfastigheten till förmån för "jägarnas" fastighet/er)

Lite rörigt svar, men det beror på att det bygger på en del gissningar...

Ja, och det var ju inget svar på TS fråga.. Så ta bort det här inlägget om det bara bidrar med "brus" i diskussionen :)
 
Ni som nyttjar eller använder vägen kan väl prata ihop er om att sätta ett enkelt farthinder vid era hus?
 
F Fummel skrev:
Håller med Nötegårdsgubben i resonemanget. Med tanke på beskrivningen att många åker där så låter det onekligen som att det är en gammal väg. Då kan det vara så att det finns ett äldre servitut på vägen som belastade den fastighet från vilken TS fastighet styckades av ifrån. OM det är så så skulle det servitut som TS beskriver vara ett nytt för stamfastighen, men att det även ligger ett gammalt som tidigare belastade stamfastigheten, men nu belastar TS fastighet (Den torde i så fall även belasta resterande del av stamfastigheten till förmån för "jägarnas" fastighet/er)

Lite rörigt svar, men det beror på att det bygger på en del gissningar...
Det stämmer, servitutet fanns redan när vi köpte gården och den styckades av.

J JockeHX skrev:
Ni som nyttjar eller använder vägen kan väl prata ihop er om att sätta ett enkelt farthinder vid era hus?
Jag la ut en planka på 90mm och la grus för att mjuka ut guppet och bonden stannade direkt och var inte nöjd, med bil så är det perfekt att runda det i 20km/h
 
A björn_a skrev:
Det stämmer, servitutet fanns redan när vi köpte gården och den styckades av.
Då skulle man egentligen behöva se formuleringen för det servitutet för att se om något går att göra.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att servitutet är relativt nytt betyder inte att vare sig vägen eller huset är nytt. Jag utgår från att vi pratar om exempelvis en avstyckad gård där TS äger gårdscentrum men någon annan har marken, som nås genom en skogsväg som går tätt inpå knuten på TS hus.

1,2 meter låter förvisso väldigt nära, men såna lägen finns förstås, även om ytterdörren säkert inte ligger kloss an mot vägen.

Kanske skulle det gå att med relativt enkla medel dra om vägen så att den går några meter längre från TS hus, kanske skulle det gå att planera tomten så att TS inte upplever sig (eller hunden) komma rakt ut på vägen så lätt. Katten är svårare att styra förstås.

När det sen kommer till själva frågan om farthinder som jag bara avfärdade förut är det väghållaren som bestämmer. Jag tolkar det (utifrån den information som finns) som att TS inte är ensam väghållare, utan även andra har rätt till vägen och då kan inte TS själv sätta upp hinder på den. Men tillsammans med de andra rättighetshavarna kan han å andra sidan göra mer eller mindre vad som helst med vägen – så är man bara överens är det inga problem. Men som vanligt med såna här trådar antar jag att det inte finns en samsyn om problemet.
Vi är 4 som äger vägen så att säga, två av oss är väldigt överens, och jag är tämligen säker på att jag kan få med en 3e också, då han bara är här 3ggr om året.

Jag är ju helt säker på att även om det är 2 mot 2 så skulle det i en domstolstvist ge oss rätt med tanke på placeringen av vägen intill husen och vi pratar ett litet pluttgupp som bara gör så att man behöver hålla 20-30km/h för det inte ska hoppa till kraftigt.

Att flytta vägen kostar en massa pengar och det kommer ingen utöver mig vilja stå för, skulle gissa på minst 30k om man gör det själv, bara materialet är svindyrt.
 
Det är inte den typen av omröstning i domstol. Försämrar du medvetet vägen (vilket bonden rimligen ser ett fartgupp som) så överträder du rimligen hans rättighet att använda marken till väg.

I teorin går det att kräva att det bildas gemensamhetsanläggning av vägen, ha föreningsförvaltning och därmed kunna fatta majoritetsbeslut om vägen, men det låter som ett både dyrt och kortsiktigt* sätt att lösa frågan på.

*Med kortsiktigt menar jag att man eventuellt sabbar grannrelationer för lång tid framöver, i övrigt är gemensamhetsanläggning bra i sig.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
harry73
Det viktigaste är att ni som grannar och fastighetsägare är överens om hur vägen sköts.
Tycker ni att det är ok att lägga farthinder, ställa blomkrukor på vägen så att man bildar en avsmalning eller sluta underhålla vägen så att det blir massor med hål, är det helt ok.

Har du mark på båda sidor vägen, kan det kanske finnas anledning för ett staket över vägen, som de som vill passera får öppna och stänga. Men det blir säkert inte populärt hos grannarna.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte den typen av omröstning i domstol. Försämrar du medvetet vägen (vilket bonden rimligen ser ett fartgupp som) så överträder du rimligen hans rättighet att använda marken till väg.

I teorin går det att kräva att det bildas gemensamhetsanläggning av vägen, ha föreningsförvaltning och därmed kunna fatta majoritetsbeslut om vägen, men det låter som ett både dyrt och kortsiktigt* sätt att lösa frågan på.

*Med kortsiktigt menar jag att man eventuellt sabbar grannrelationer för lång tid framöver, i övrigt är gemensamhetsanläggning bra i sig.
Som tur är har vi en god relation, han förstod såklart min synpunkt när vi talades vid igår.
Han erkände också att det händer att han kör för fort, men som jag sa det är inte han som är den största boven, jag sa också att det räcker med en gång för mycket och jag eller mina djur blir skadade, jag sa rätt ut att då kör jag på er med bilen, utan att tveka, min hund är som mitt barn.
Då förstod han såklart allvaret.

harry73 harry73 skrev:
Det viktigaste är att ni som grannar och fastighetsägare är överens om hur vägen sköts.
Tycker ni att det är ok att lägga farthinder, ställa blomkrukor på vägen så att man bildar en avsmalning eller sluta underhålla vägen så att det blir massor med hål, är det helt ok.

Har du mark på båda sidor vägen, kan det kanske finnas anledning för ett staket över vägen, som de som vill passera får öppna och stänga. Men det blir säkert inte populärt hos grannarna.

Jag har mark båda sidor vägen, vägen går rakt igenom min tomt.

Vi hade ett bra samtal igår med bonden, så jag hoppas ju det löser sig, ville bara veta om man har rätt att hålla nere farten på vägen när samtal inte hjälper, huvudproblemet är som sagt folk som egentligen inte tillhör ägorna.

Skall även sätta upp en skylt genomfart förbjuden för att slippa lite av trafiken, det var bonden med på.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hot är aldrig bra. Det kan inte klassas som ett bra samtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.