Min fråga är vilket av bilderna som ni tror blir bäst. Måste få in ett garage också. Skulle helst vilja placera huset som ett L. Huskropparna mot norr och öster för att får kvällssol mot trädgården och poolen som ska byggas. Är rädd om man bygger spelvänt att huskroppen mot väster ska skugga trädgården.

Skulle vara otroligt tacksam för tips på hur jag ska placera huset och garaget på tomten!
 
  • Ritad skiss av ett hus placerat i L-formation på en tomt med markerade områden för kvällssol och garageposition.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en tomtplan med markeringar för tänkt placering av hus och garage i ett L-format arrangemang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har inget förslag på garage men tänk på att solen går ner i väster om du vill ha kvällssol :)
 
Jag våndas just över kvällssolen. Men har ett hus väster om oss som ger skugga mot min tomt. Jag tycker det är jättesvårt. Får ut mer av tomten att bygga ena huskroppen mot väster men känns jättefel utifrån kvällssolen..
 
BirgitS
Det är inte nödvändigt att en uteplats är precis vid huset utan man kan ju bygga en någon annanstans på tomten om det fungerar bättre. Man kan göra den mysig genom att sätta buskar/häck på två eller tre sidor så att det blir som en berså.
 
Kolla om du får bygga utfart i det brutna hörnet, sannolikt får du inte det.

Och den prickade marken brukar betyda att man inte får bygga på den, eller att man inte får bygga högre än 3m.

Har ni kollat detaljplanen för området?
 
M maximm skrev:
Kolla om du får bygga utfart i det brutna hörnet, sannolikt får du inte det.

Och den prickade marken brukar betyda att man inte får bygga på den, eller att man inte får bygga högre än 3m.

Har ni kollat detaljplanen för området?
Vi får inte bygga på prickade marken, i detta område är den 6 meter från gatan.

Får man bygga garageuppfart på prickad mark?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte nödvändigt att en uteplats är precis vid huset utan man kan ju bygga en någon annanstans på tomten om det fungerar bättre. Man kan göra den mysig genom att sätta buskar/häck på två eller tre sidor så att det blir som en berså.
Tanken är att jag ska bygga pool och ha en stor altan. Tanken är att göra betong altan eventuellt, några tankar om det?
 
R Ritor skrev:
Vi får inte bygga på prickade marken, i detta område är den 6 meter från gatan.

Får man bygga garageuppfart på prickad mark?
Beror på, attefallshus kan man bygga på prickad mark, så upp till 25kvm. Där gäller 4.5m från vägen.

Man får inte ha en utfart i ett brutet hörn, de är gjorda för sikten på gatan.

Jag hade absolut haft uteplats i Syd/Väst, det är ju den solen man vill ha på uteplatsen. Sen vad gäller fönster rekommenderar jag att helt skippa söderfönster om det går :) Blir dyrt att solskydda senare!
 
BirgitS
R Ritor skrev:
Får man bygga garageuppfart på prickad mark?
Ja
 
M maximm skrev:
Beror på, attefallshus kan man bygga på prickad mark, så upp till 25kvm. Där gäller 4.5m från vägen.

Man får inte ha en utfart i ett brutet hörn, de är gjorda för sikten på gatan.

Jag hade absolut haft uteplats i Syd/Väst, det är ju den solen man vill ha på uteplatsen. Sen vad gäller fönster rekommenderar jag att helt skippa söderfönster om det går :) Blir dyrt att solskydda senare!

Håller absolut med om syd/väst. Men är osäker att mycket av tomten försvinner om man placerar huset så. Svårt!
 
R Ritor skrev:
Håller absolut med om syd/väst. Men är osäker att mycket av tomten försvinner om man placerar huset så. Svårt!
Det finns ju inget som säger att du måste bygga ett fyrkantigt hus!

Bygg ett L-hus men knäck och placera mot gränsen i N/Ö
4fe3b01aa7bf3ea238a5401eabd7aa66.jpg
 
  • Gilla
helixa
  • Laddar…
M maximm skrev:
Det finns ju inget som säger att du måste bygga ett fyrkantigt hus!

Bygg ett L-hus men knäck och placera mot gränsen i N/Ö
[bild]
Tanken är att bygga huset som ett L.
 
BirgitS
För att det ska bli bra i slutänden behöver man ofta välja hus efter hur tomten ser ut eller så får man välja en tomt där ens önskade husmodell passar.

Men ta gärna kontakt med en arkitekt som kan titta på tomten i verkligheten, läsa detaljplanen, diskutera med era önskemål för att sen komma med ett förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.