Hej,
Jag har en vinylpool som varje år är en ständig besvikelse. Den är alldeles för stor för att det ska bli någon värme i den.

jag letar nu efter en värmepump att koppla in. Jag vill dock inte betala 12 000- 20 000:- för en sådan. Är det någon som har tips om en billigare variant som ändå kan ge effekt?

Det är som sagt en vinylpool och inget jag vill lägga för mycket pengar på.

tacksam för alla svar!
 
Tex Brilix ger mycket värmepump för pengarna, 6-7kW kanske om du har ett bra överdrag (utan bra täckning är det ju hopplöst att hålla skön värme).
 
Dum följdfråga:

någon som vet vad effekten blir av att använda en värmepump som är ämnad för 20m3 till min pool som rymmer 30m3?

får jag någon som helst nytta av den pumpen?
 
Det är ju bara så att det tar längre tid att få den varm på våren och du hamnar oftare i ett läge där förlusterna är större än tillförd effekt = du kan inte hålla temperaturen. Exakt hur det yttrar sig är ju svårt att säga.

hur stor skillnad är det i effekt på pumparna?
 
Värmeeffekt 2,5kW exempelvis.
Vad hade en sådan kunnat ge mig?
 
Det låter rätt lite och lite mer som en leksaksvärmepump..........:)
 
Jag anade detta. Ändå går de på 5000:-.
Jag får helt enkelt betala 10tkr + eller vara utan.

du ska ha tack för hjälpen!
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A Albertini skrev:
Värmeeffekt 2,5kW exempelvis.
Det blir inte mycket värme med en sådan, Normalt tar det en vecka att värma på en pool av större storlek 15 - 20 m3 med en 6 kw EL-patron på försommaren, du behöver något i storlek om ca 7 kw som minimum, jag har 22 m3 och värmer upp från 15C till 28 C med en 9 Kw bergvärme och det tar ca 40 timmar. i ditt fall för att höja 10 C så kostar det ca 348 Kw / 7 kw = ca 50 tim.
 
  • Gilla
Albertini
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.