Hur gör jag om jag vill ha stolparna i 45grader så jag får sidorna mot varandra i vinkeln om ni fattar? Hand håller en trästolpe nära en annan stolpe och metallbeslag i ett byggprojekt, med gräsmark i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsbild av trästolpar konstruerade med metallplattor som försöker skapa en 45 graders vinkel mot marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köp färdiga 45˚ limträstolpar 115 mm.
45 graders vinkel på en limträstolpe med måttet 115 mm, skiss och fotografi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden kommer från WillabGarden
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Köp färdiga 45˚ limträstolpar 115 mm.
[bild]
Bilden kommer från WillabGarden
Såg dom där men dom var dyra o har tänkt bygga ett litet utekök i tryckimpregnerat där så vill bygga med såna stolpar också, på något sätt gör man väl men jag har inte kommit på det
 
  • Gilla
Johan_Segernäs
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Hur gör jag om jag vill ha stolparna i 45grader så jag får sidorna mot varandra i vinkeln om ni fattar?[bild] [bild]
Jag gjorde en fas på stolpen med hjälp av en snedställd cirkelsåg.
 
Tag vilken fyrkantig stolpe och såga den i 22,5˚ placera snittet så dom smala delarna blir lika stora, sen är det bara att ändavända bitarna o limma ihop.
 
L Leif i Skåne skrev:
Tag vilken fyrkantig stolpe och såga den i 22,5˚ placera snittet så dom smala delarna blir lika stora, sen är det bara att ändavända bitarna o limma ihop.
Fattar inte riktigt det där,någon skiss? Kan man inte klyva en extra stolpe diagonalt då o använda dom bitarna på stolparna?
 
P ptlf skrev:
Fattar inte riktigt det där,någon skiss? Kan man inte klyva en extra stolpe diagonalt då o använda dom bitarna på stolparna?
Jo du klyver den diagonalt i 22,5˚ vänder den ena och sätter ihop delarna.
Titta på tidigare bild så ser du limskarven, från början var det en fyrkantig stolpe.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jo du klyver den diagonalt i 22,5˚ vänder den ena och sätter ihop delarna.
Titta på tidigare bild så ser du limskarven, från början var det en fyrkantig stolpe.
Men blir det inte lika enkelt klyva en extra stolpe o skrruva limma ihop för då blir det bara en del som ska sätta ihop dock tror jag man får såga bort lite som sticker ut,känns som det skulle bli stadigare. Men jag tänker kanske helt fel när det gäller klyvningen
 
Använder två stolpar för att då en,
kapa bort en kil på 22.5° på båda och skruv/limma ihop.
Då får du en dubbel 90 stolpe utåt.

Handritad skiss som visar hur man kapar en 22,5° kil i stolpar för att skapa en dubbel 90° hörnstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
Beroende på vad du ska ha för räcke så kanske du inte ens behöver krångla till det utan bara sätta vanliga stolpar i hörnen....
 
Mazen Mazen skrev:
Använder två stolpar för att då en,
kapa bort en kil på 22.5° på båda och skruv/limma ihop.
Då får du en dubbel 90 stolpe utåt.

[bild]
Aha, nu börjar jag vara med...klyver alltså 22,5 grader ur två stolpar o så sätter jag ihop stolparna jag klyvt ifrån alltså? Jag trodde jag skulle använda kilarna som jag klyvde bort. Men nu blir ju den färdiga stolpen 45 som jag fattar det
 
  • Gilla
Ursuz81 och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Beroende på vad du ska ha för räcke så kanske du inte ens behöver krångla till det utan bara sätta vanliga stolpar i hörnen....
Vet inte räcket än men tycker det blir snyggare o ha stolpar så sidorna står mot varandra .
 
P ptlf skrev:
Aha, nu börjar jag vara med...klyver alltså 22,5 grader ur två stolpar o så sätter jag ihop stolparna jag klyvt ifrån alltså? Jag trodde jag skulle använda kilarna som jag klyvde bort. Men nu blir ju den färdiga stolpen 45 som jag fattar det
Jepp, eller så gör du som @Leif i Skåne skrev och klyver en stolpe och vänder klyv ytan utåt och får EN nättare stolpe.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Jepp, eller så gör du som @Leif i Skåne skrev och klyver en stolpe och vänder klyv ytan utåt och får EN nättare stolpe.
Det var det jag inte riktigt fattade men du var ju duktig på skissa så du kanske kan förklara även det så jag förstår ?
 
Såga som Mazen ritade, fast istället för att få en kil så får du två likadana bitar (förskjut snittet till höger)
Då kan du rotera den ena biten på längden och då blir det som Leif i Skåne visade.

Edit: hade ju papper och penna bredvid mig.
Handritad skiss visar sågning av träbit för att skapa två likadana delar med snittet förskjutet åt höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.