HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Helt otroligt att inte ens Samsungs egna sidor med specifikationer skriver ut annat än årlig energiförbrukning!
Då blir det svårlöst om inte TS kan hitta typskylten på maskinen, där det eventuellt kan stå.
Nä det är liksom "inga problem" eller "ointressant" att en elbilsladdare drar 40 A på en fas under 4 timmar, det fixar elektrikern :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Ledsen
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
Märkskylten brukar kunna sitta "under tvättluckan", på maskinen, så att den blir synlig när man öppnar luckan fullt.

Det är en skylt som säger fabrikat, typ, modell, serienr, spänning, effekt ...

Brukar vara små futtiga bokstäver, en ganska "tråkig" dekal.
 
  • Gilla
Cesco och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
länge för att på sikt orsaka värmeskador.
Varför skulle det bli värmeskador, du skräms
 
Kablarna smälter
 
Öppet vägguttag med bränt kablage och smälta plastdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättmaskin och torktumlare på samma uttag ⚡⚡
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klart dålig kontakt med överkopplingen mellan uttagen och ser ut som någon billig variant och 10 ampers, på fotot som visar uttaget som TS har finns ingen överkoppling med ledare och säkert godkänd för 16 A och avsäkrat 10 A, klart säkringen löser om båda enheterna värmer samtidigt.
 
Uttaget i fråga ska klara 16A enligt märkningen.
 
D Daniel 109 skrev:
Uttaget i fråga ska klara 16A enligt märkningen.
Det som TS har nu eller det som Peter_Ker visar.
 
Det hela är inte så märkligt, som många varit inne på så vet vi ju inte maskinernas märkeffekt. Men oavsett märkeffekt så drar maskinerna endast denna under en kort period. Standarden för dvärgbrytare anger att de ska klara 1,13xIn i minst 1 timma och de ska lösa för 1,45xIn inom en timma. In är i detta fall 10A.
Dvärgbrytaren kan alltså klara en last på 14,5A i en timma. Den kan också klara betydligt mer än så under korta perioder. Att dvärgbrytaren inte frånkopplar innebär inte att det är riskfritt att köra båda maskinerna samtidigt. Det kan slita på uttaget och ledningarna och kan leda till brand även om det är osannolikt. Man ska dock inte regelbundet överbelasta en gruppledning vilket sannolikt är fallet här. Man kan också ifrågasätta installationen av ett 2-vägsuttag till både tvättmaskin och torktumlare på samma grupp. Elektrikern hade förmodligen en god tanke men det möjliggör också för personer utan tillräckliga kunskaper att köra TM och TT samtidigt. TS verkar dock reflektera över detta vilket sannolikt är ovanligt, även bland yrkesmän. ”Håller det så håller det” innebär inte att det är riskfritt.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Um, är det så att brytaren får lösa alls på 1,13? Jag ville minnas att brytaren får lösa inom 1,13-1,45, men ska lösa på max en timme vid 1,45 och inte alls vid 1,13 (med B, C och D-karaktäristik, K-karaktäristik har andra gränser)
 
Dimensioneringen av installationskablage är så pass rejält tilltagen att det inte är något problem så länge säkringen inte löser. Det är just det som är syftet med säkringen.
 
M Millox skrev:
Um, är det så att brytaren får lösa alls på 1,13? Jag ville minnas att brytaren får lösa inom 1,13-1,45, men ska lösa på max en timme vid 1,45 och inte alls vid 1,13 (med B, C och D-karaktäristik, K-karaktäristik har andra gränser)
Den ska klara över en timme på 1,13. Så efter 61 minuter för den lösa ut.
 
D Daniel 109 skrev:
Dimensioneringen av installationskablage är så pass rejält tilltagen att det inte är något problem så länge säkringen inte löser. Det är just det som är syftet med säkringen.
Var det en killgissning? Risken må vara liten men det är inte alls säkert om man regelbundet överlastar ledningen. Tester har gjorts av SP, en ledning 1,5CU, i isolerad vägg som belastas med 13A. Den blev över 100 grader. Det är olämpligt att belasta en 1,5CU med över 10A. Det är också ganska ovanligt då få apparater drar mer än 2300W och man har sällan två stora förbrukare på samma gruppledning. Men bland händer det, som i detta fall.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
5
J Johan456 skrev:
Var det en killgissning? Risken må vara liten men det är inte alls säkert om man regelbundet överlastar ledningen. Tester har gjorts av SP, en ledning 1,5CU, i isolerad vägg som belastas med 13A. Den blev över 100 grader. Det är olämpligt att belasta en 1,5CU med över 10A. Det är också ganska ovanligt då få apparater drar mer än 2300W och man har sällan två stora förbrukare på samma gruppledning. Men bland händer det, som i detta fall.
Tiden är ju en avgörande faktor med, som jag antar var med i testresultatet?
Kan i övrigt hålla med, det är dumt att momentant ligga på gränsen.
Dessutom har jag från elkurser fått höra att ett shukouttag ska man inte belasta kontinuerligt med mer än 8A.
 
Hej

Några frågor för att komma närmare ett svar till TS utan att ha all information

Man kan nog utgå från att maskinerna är på ca 2000 W var? Jag tror jag kollat min TM och TT och det ligger där någonstans.

Visst är det för mycket för 10A, och har jag rätt i att det är dumt att utmana ödet med att hoppas på att inte båda kör full effekt samtidigt?

TS har bara en fas så det går inte att lösa med att dra fram en fas till.

Är det klokt att dra fram en ny 16A 2.5 mm2 grupp och sätta ett bättre (dubbel)uttag, skulle det fungera och vara säkert?

Någon stans innan centralen har TS förmodligen en huvudsäkring på 25A. Ett problem med att köra TM och TT samtidigt kan vara att om man samtidigt kör spisen eller diskmaskinen och lite annat så går huvudsäkringen, även om min erfarenhet av en liknande anläggning är att det oftast är ett mindre problem.

Mitt amatörråd (andra skribenter får gärna rätta mig om det behövs) till TS är - tills du fått en bättre lösning, kör inte TM och TT samtidigt, din elanläggning är inte dimensionerad för det. Det kan bli varmt i uttag och ledningar vilket kan ge en brand i värsta fall. Jag har haft en liknande situation och fick då planera elanvändningen lite grann, jag körde exv tvättmaskinen på kvällen eller under dagen när jag var på jobbet när spisen och diskmaskinen inte var igång. Aldrig TM/TT samtidigt. Funkade faktiskt ganska bra så jag struntade i att uppgradera anläggningen. Jag tror inte grannarna var lika noga dock, och det brann inte hos dem . . . .

Det är nästan kusligt, TS badrum på bilden är så likt detta tidigare boende att jag nästan tror det är samma lgh. Hoppas du trivs!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.