Försöker koppla ur diskmaskinen men kopplingen för vattentillförsel sitter som berget, ALLT förutom muttern rör på sig... Vad gör jag för fel? Börjat bli osäker om jag ens är på rätt mutter, är det inte den stora utan ordentliga gängor?

Som extra hjälp har vi en matkvarn mitt i allt så det är rätt tajt med utrymme.
 
  • Hand håller i en diskmaskins vattentillförselslang med tät mutter under en grå avloppskoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vit/gula kopplingen i mitten är en bussning mellan kranens 1/2tum gänga och maskinens 3/4tum gänga. Så 2 skiftnycklar på dem 2 översta ska gå fint. Så kan du köpa en ny bussning ifall den inte går att få loss.
 
Sen måste du ju såklart stänga av vattnet innan. Plugga utgången ifall du inte kopplar på en ny maskin direkt!
 
Yes vatten och el är av samt har lock med packning redo.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Den stora muttern är alltså gängad mot plastnippeln som i sin tur är kopplad till metallslangen. Av formen får man lätt fört sig att den är gängad mot den stora klumpen med avstängning. I så fall skruvar du åt fel håll om du försöker lossa den.

Den stora muttern skall egentligen bara dras fast med handkraft.
 
Fick inte riktigt ihop det och kunde se framför mig hur det var kopplat men nu är den äntligen loss! Tack för hjälpen bägge två!!
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.