Hej! Jag fick en spis gratis, men när jag tittade närmare på kabeln såg det nästan ut som att den är avklippt. Avskalad spiskabel med synliga ledare och anmärkning om dess kvalitet samt kompatibilitet med en- eller trefas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan en elektriker installera en spis med sladd som ser ut så? I manualen står "Sladdkvalitet: CENELEC H05VV-F alt. H05RR-F".

Jag har inte lyckats klura ut om vi har enfas eller trefas hemma, men som jag tolkat märkningen borde spisen fungera oavsett. Stämmer det? Tusen tack för svar!

Etikett på en spis som visar anslutningsdiagram för 230V och 230/400V för enfas och trefas elektriska system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på en spis som visar spänning, effekt och modellnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bör inte vara något problem att installera. Men jag uppfattar det som att du ev. bara har enfas att tillgå? Den går inet att koppla in på en "vanlig enfasgrupp", du behöver ha 16 - 20A säkring. Typskylten anger 9795W det motsvarar drygt 42A. Så mycket kommer den aldrig att dra mer än någon minut åt gången, man klarar sig på att säkringarna tål en viss överlast relativt länge.
 
  • Gilla
z77thNRnyNgLXV7
  • Laddar…
A
Jag har varit med om att dessa spisar från norge har 400v element isf 230. varför vet jag inte men då kan du inte köra den på enfas. hur eller hur måste du ha en nolla till denna spis endast i norge har de huvudspänning 230V
 
  • Gilla
z77thNRnyNgLXV7
  • Laddar…
Kom på att det kanske är intressant att veta vad som står på den trasiga spisen som är inkopplad just nu:

Etikett på trasig spis med specifikationer, inklusive 10,5 kW effekt och krav på nolla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etiketter på en spis som visar kopplingsscheman för olika spänningsalternativ och varningstext om att noll-ledaren alltid måste anslutas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser att den har 10,5 kW effekt och måste ha nolla. Säger det något om huruvida det går att koppla in ersättningen eller inte? Annars får jag väl helt enkelt be en elektriker titta på det.
 

Bästa svaret

A
i och med att den ursprungliga spisen TROLIGEN har haft nollan inkopplad så borde det gå att koppla in den "nya" som jag tror är betydligt äldre iofs.

vad är det för fel på cylindan?
 
  • Gilla
z77thNRnyNgLXV7
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
i och med att den ursprungliga spisen TROLIGEN har haft nollan inkopplad så borde det gå att koppla in den "nya" som jag tror är betydligt äldre iofs.

vad är det för fel på cylindan?
Fint, tack!

Ja, det stämmer att den är äldre. Cylindan blinkar E4 på två av plattorna. Står inget i instruktionsboken om vad det kan betyda, så jag bedömde att det skulle bli billigare att koppla in en ny än att hoppas på att den gick att laga.
 
A
Jaha
det är ju en induktionsspis så du har bortfall på en induktionsmodul det kan vara matningen dvs en säkring i din central eller kabelbrott men även att den modulen är defekt, det finns de här på forumet som lyckats reparera dessa moduler till mycket låga kostnader
detta är ju en amica från polen och det är svårt att hitta några reservdelar, cylinda har några men inga sprängskisser som täcker hoben/hällen,
 
A
troligen kraftkort för 1697.- + moms
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
troligen kraftkort för 1697.- + moms
Då har vi gjort rätt i att inte betala för att laga den. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.