Hej!

Vad ska man välja som blindbotten?
Det gäller golvkonstuktionen.


1-underspikat asfa
2-asfa i fack/enklast att göra
3-vindpapp+råspånt i fack?

Jag tror att det är så det heter.
OM man ska lägga asfa eller råspånt i fack. ska man spika bärläkten på sidorna eller en impregnerat bräda underifrån?
 
spika en läkt 25x25 från sidan in i golvreglarna längst ner. kapa till 6mm plyfa och lägg i uppifrån mellan reglarna, lägg i isoleringen uppifrån, skjut fast plyfan med häftpistol....wollah... drag och råttsäkert :) jobbigt om golvet ligger bara. viktigast är isåfall att inte materialet kan ramla ur. asfaboard med reglar utanpå är nog i sådana fall att föredra
 
  • Gilla
Dr.Karbunkle och 1 till
  • Laddar…
Men det är nog inte så biligt med plyfa? Eller?
Om man vill göra med asfa, ska man ha ett eller 2 lager med förskjutning?
 
  • Gilla
blurki
  • Laddar…
är asfaboard billigt då??? tror nog att den konstruktionen är ganska prisvärd.

ett tillägg oxå...tejpa skarvarna mellan skivorna med ventilations tape.
anledningen till att man inte ska använda enbart plast och reglar i botten är att våra vänner djuren gillar att gojsa i isolering.

förresten...har du testat att spika asfa underifrån...ujujuj
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
Spika underifrån?Det har jag inte tänkt på.Men att lägga på "dina 25x25" som plyfa med asfalt ut är det inga problem.Jag hörde att man bör klä hela balken underifrån med vindtättspappeller dyl.För att slippa drag i konstruktionen.Att inga trädetaljer skulle vara"synliga/nakna" utom dessa som är i tryckimpregnerat.

Med andra ord att det skulle vara helt vindtätt.
Eller?
 
det är väl inga problem iofs. asfaboard har tyvärr en svaghet...den är skör i kanterna därför är det svårt att få den att bära på 25mm.
det är säkert rätt att det måste vara tryckt virke i konstruktioner som utsätts för fukt underifrån, men om det är bra ventilation i grunden och diffusionsspärren ligger där den ska, så skapar det inga problem

enkelt... fukten bort ..... även tryckt virke och asfa möglar ...luktar kattkiss  blääää

 
 
Vi har kört råspont.
22mm.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
KarlXII skrev:
Vi har kört råspont.
22mm.


Du verkar älska 22mm råspont!
Vad är det som är så bra med denna? Eller får du den gratis?
 
Hehe..jo, det är fina grejer...
Men jag är väl inte nån fanatiker sådär, var har jag mer propsat för det?
Nä, rent krasst så blir det alltid massor av spill över när man t.ex. lägger tak och lägger glespanel på golv och vägg.
Och allt över 60 cm funkar bra som trossbotten.

Sen är det inte helt fel med massivt virke.

Sen fick jag råsponten för 35 kr/kvm och det är ju också svårslaget.

Men jag vet inte om råspont är "bäst". Jag ville hade för att huset vi rev hade det och det virket var som nytt efter 40 år - kändes gediget helt enkelt.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Hej

Vid byggsamrådet tyckte handläggaren att jag skulle använda frigolit/cellplast. Det skulle vara det bästa i fuktavseende. Det hängs även upp med cellplast för att inte exponera trä mot krypgrunden.

Någon med erfarenhet?
 
Jag vill åter väcka liv i denna gamla tråd... Jag tycks göra så rätt ofta har jag märkt :)... Men även jag ska fixa ny blindbotten... och hade först tänkt mig asf. board,

Tänkte lägga ner hela skivor innan jag bygger upp med nya reglar och att jag därefter trycker upp dessa mot golvbjälklaget... Låter det dumt? Jag vill helst "gömma" så mycket trä som möjligt för i annat fall skulle jag kunnat gå på råspont varianten... Helt klart mer lättarbetat... bara ställa sig vid sågen kapa, kapa, kapa för att sedan snabbt och enkelt lägga sponten på plats...

Cellplast! Är det någon som har några erfarenheter?
 
  • Gilla
hurja69
  • Laddar…
Asfaboard brukar man avråda å det bestämdaste ifrån i trossbotten. Det möglar.
 
  • Wow
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
hmmm. Jag minns att min mor och fars förra hus, byggt 1994, hade en blindbotten bestående av just asfaltsboard. Kan inte minnas att vi hade några som helst problem, men det är klart mycket kan ha hänt sedan de lämnade huset 2004... Vad rekommenderas istället för asfaltsboard?
 
TobiasGren skrev:
Jag vill åter väcka liv i denna gamla tråd... Jag tycks göra så rätt ofta har jag märkt :)... Men även jag ska fixa ny blindbotten... och hade först tänkt mig asf. board,

Tänkte lägga ner hela skivor innan jag bygger upp med nya reglar och att jag därefter trycker upp dessa mot golvbjälklaget... Låter det dumt? Jag vill helst "gömma" så mycket trä som möjligt för i annat fall skulle jag kunnat gå på råspont varianten... Helt klart mer lättarbetat... bara ställa sig vid sågen kapa, kapa, kapa för att sedan snabbt och enkelt lägga sponten på plats...

Cellplast! Är det någon som har några erfarenheter?
Jag är tveksam till cellplast av anledningen att det är för diffussionstätt vilket skulle kunna ge fuktig isolering om det vandrar fukt inifrån mot det kalla. Annars är det säkert ett utmärkt material.
Rockwool rekommenderar sina fasadskivor vilket jag tror är en bättre lösning men har inte provat än.
 
andersmc skrev:
Asfaboard brukar man avråda å det bestämdaste ifrån i trossbotten. Det möglar.
De risken är nog starkt överdriven jag har varit under många hus dom senaste 25 åren och inte settt nån möglig asfaboard. Om den möglar är det nog snarare klimatet i krypgrunden som är problemet.

Ett problem som kan uppstå med asfaboarden är att den svankar mellan bjälkarna om man använder 12mm vilket är vanligt fast det inte är godkänt.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.