Runt träbord under konstruktion bestående av tre sammanfogade träskivor på röd duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Runt träbord under tillverkning, bestående av tre sammanfogade träskivor, placerade på ett rött tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
Håller på att bygga ett runt träbord.
Bordet består av tre st massiva träskivor. Den totala vikten på skivorna är 50 kg, varav sidoskivorna väger ca 15 kg var.
Benen till bordet ska sitta i mittenskivan.
Jag undrar hur man ska regla bordet och med vad för att få det så stabilt som möjligt?
Mvh
 
Hur tänker du dig benen? Kan du rita så är det lättare att förslå hur du kan göra i övrigt.
 
Cazzzzzzandra Cazzzzzzandra skrev:
[bild] [bild]
Hej!
Håller på att bygga ett runt träbord.
Bordet består av tre st massiva träskivor. Den totala vikten på skivorna är 50 kg, varav sidoskivorna väger ca 15 kg var.
Benen till bordet ska sitta i mittenskivan.
Jag undrar hur man ska regla bordet och med vad för att få det så stabilt som möjligt?
Mvh
Hej,
Jag skulle använda 3st 28x45 staketregel.
2 i ytterkant och en något längre mitt i. Bör hålla..
 
leby leby skrev:
Hur tänker du dig benen? Kan du rita så är det lättare att förslå hur du kan göra i övrigt.
Ett svart metallben med hål för montering står på ett ljusgrått laminatgolv vid en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning på ett runt bord med fyra markerade benpositioner centrerade på en mittpanel, tillägnad för sex stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är dom höga benen på bilden, sen ska dom sitta centrerat 4 st på mittenskivan så att vi får plats med 6 st stolar.. hoppas du förstår..
Mvh
 
Oj, det hade jag inte vågat duka något på.
En så stor och tung skiva, på de där tunna benen fästa i mitten av skivan... bordet kommer att välta så fort någon lutar sig mot bordskivan.
Du måste ha benen längre ut, eller göra en större fot vid golvet som benen är fästa i, för att få större stödyta.
 
Orättvis bild på benen dom är rejäla.
Men tack för tipset ska nog ge det ett försök iallafall! Men det jag undrade är hur man reglar bordet benen löser vi!
 
Benen håller nog men håller med om risk för ostadigt... 3 reglar under låter väl annars som ett bra alternativ. Jag hade nog valt att sätta benen betydligt längre ut. Hur stor radie (eller hur långt innanför skivans kant hamnar benet på golvet) blir det på benen respektive skivan om du gör som du tänkt?
 
Jag skulle också tänka mig tre reglar, håller säkert utmärkt. Benen håller säkert också vikten, de ser ju rejäla ut.
Tänk igenom benens placering en gång till.
Du försöker göra ett pelarbord, utan ben där man ska sitta? Prova att googla på pelarbord, inget av dem har fyra ben i mitten. De flesta har en tunn större skiva med en rejäl, rund och tung fot vid golvet, en del har ett kors liggande på golvet. Med en så tung skiva får du en väldigt hög tyngdpunkt, det måste du kompensera med en större stödyta, annars kommer grytan med fisksoppa hamna i svärmors knä.
Möjligen skulle du kunna vinkla ut benen ordentligt, men då blir nog bordet för lågt.
 
Man får göra lite tyngdpunktsberäkningar/prov.

Ett så stadigt bord blir det frestande att sätta sig på ett "hörn" och då vill man inte att det ska välta.

Jag skulle också funderat på att bara använda tre ben/stödpunkter då det aldrig skulle vicka då...

/ATW
 
F fredrik.johansson skrev:
Med en så tung skiva får du en väldigt hög tyngdpunkt, det måste du kompensera med en större stödyta, annars kommer grytan med fisksoppa hamna i svärmors knä.
Så länge inte bordet tippar spelar tyngdpunkten ingen roll och ju mer totalvikt i bordet desto bättre oavsett om den sitter högt eller lågt. Det som påverkar tipprisken är skivans diameter, fotens diameter, bordets vikt och pålagd vikt på kanten. OM det börjar tippa är dock låg tyngdpunkt att föredra då bordet kan vara i riktigt sned vinkel utan att helt välta o ramla i golvet...men vid det laget är soppan redan i knät ändå;)
 
Redigerat:
Kan ge ett litet exempel. Skiva 1m diameter, totalvikt bord 55kg (50kg skiva, 5 kg underrede). Mätte mha badrumsvåg hur tungt man kan sitta o hänga på ett bord. Hamnade runt 17kg när jag tyckte jag hängde mer på bordet (med båda armar på vågen) än jag nånsin skulle göra normalt, men låt oss säga 20kg.

Enligt formeln för fotens radie i bild nedan skulle den sluta på 0.135m, alltså en diameter på 27cm. Bordets vikt slår igenom väldigt hårt i denna formel, 20kg bord skulle ge en fotdiameter på 50cm och med samma formel skulle 10kg bord ge en fotdiameter på 67cm.

Likaså påverkar tyngden man lägger på kanten ganska mycket. Om man sätter sig på kanten o således lägger kanske 80kg där skulle fotdiametern behöva vara 58cm vid bordsvikt 55kg.

...och som sagt, bordets tyngdpunkt spelar ingen roll för vid vilken pålagd vikt eller fotdiameter bordet börjar välta.

(Ja jag e uttråkad av det här hemmajobbandet:rolleyes:)

Person som hänger på bordet för att mäta belastning med badrumsvåg, omgiven av diverse kontorsprylar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss med beräkningar för bordets fotdiameter baserat på vikt och kraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfiknast och 7 till
  • Laddar…
Ahh, tack! Skönt att det finns folk som inte bara går på känsla som jag gjorde utan även räknar!

Då är det ju bara för TS att räkna ut vilken vikt bordet klarar på kanten och köra på!

Vilken blir radien när man har tre eller fyra ben? Det borde väl bli det kortaste avståndet mellan det cirkelsegment som blidas mellan två ben och mittpunkten?
Det var visst alldeles för länge sen jag räknade geometri....vad heter den linjen?
 
F fredrik.johansson skrev:
Ahh, tack! Skönt att det finns folk som inte bara går på känsla som jag gjorde utan även räknar!

Då är det ju bara för TS att räkna ut vilken vikt bordet klarar på kanten och köra på!

Vilken blir radien när man har tre eller fyra ben? Det borde väl bli det kortaste avståndet mellan det cirkelsegment som blidas mellan två ben och mittpunkten?
Det var visst alldeles för länge sen jag räknade geometri....vad heter den linjen?
r som i bild nedan för tre- och fyrbent bord, ritade även in värsta ställe för yttre kraft F. Trebent bord är inte så fördelaktigt direkt, r blir liten i förhållande till hur långt ut benen sitter. Korda e nog ordet du söker men det behöver man inte blanda in här...tror jag.
Handritade diagram över ett tre- och fyrbent bord med markerade kraftpunkter F och radien r.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Hur fäster du skivorna med varandra?
 
Skall brädorna limmas så det blir en enda skiva? Eller skall de bara sitta ihop med reglarna på undersidan? Oavsett så kanske man måste fundera på att se till att att det finns lite expansionsutrymme eftersom trät kommer att variera mer i bredd än på längden. Jag skulle ha limmat ihop till en skiva och sedan fäst tre tvärgående reglar men bara med skruvar och inte limmat dessa. Man kan ju också borra/fräsa lite avlånga hål i reglarna så finns det lite utrymme för skiva att krympa/svälla utan att spricka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.