Hej!

Köpte ett hus byggt -76 platta på mark, huset är uppbygt utifrån : Tegel, luftspalt med isolering, Asfaboard,isolering,åldersbeständigplast,Gips (Gyroproc)


vi flyttade in våren 2018 och allting var bra, började med att renovera köket slängde ut allt gammalt rev även ner gips på väggarna för att sätta upp OSB och gips. Rev även ner en vägg för att öppna upp mot vardagsrummet detta gjordes sent 2018 höst/vinter

När köket och vardagsrummet var klart tänkte vi att vi börjar med sonens sovrum då det endast skulle målas på väggar och tak ganska smidigt. Fick tipset om att måla först med en primer på tapeterna så jag körde med sigmas primer sedan så målades det 2 gånger med vanlig färg.

Produkten från Sigma
https://02.cdn37.se/P4/images/2.434715/sigma-farg-renova-primer.jpeg

Passade även på att måla garderoben som var inbyggt i väggen med en lackfärg vilket jag inte skulle gjort för rummet luktade jättestarkt ganska länge och garderoben som var gjort av masonit bara sög åt sig färgen detta gjordes våren 2019

Grabben flyttade in och allt var jättebra tills solen/värmen kom, det luktade jätte starkt kemiskt av något slag i början tänkte jag det är färgen det går över om 1-3 dagar. Men lukten fortsatte bara och det blev värre och värre sen började lukten bli sötaktig och jag började leta och lukta som en dåre men kunde inte hitta källan. Så en kväll säger jag till flickvännen att det luktar som starkast direkt bakom dörren till höger där garderoben är, så samma kväll bestämde jag mig för att sonen kan ej sova/bo i detta rummet om det fortsätter lukta såhär. Sonen flyttar ut och jag börjar med att riva ut garderoben och hittar 2 döda möss (endast skelett/päls) under garderoben jag städar och börjar riva ut parkettgolvet. Under parkettgolvet hittar jag plastmatta som jag river ut på en timma känner ingen som helst lukt från plastmattan och spånskivorna ser jättebra ut. Luktar ner i springorna runt om spånskivorna och kan inte känna någon avvikande doft luktar bra helt enkelt.

Jag lägger in nytt golv (Laminat), ny IKEA garderob målar om väggarna nya golvlister inreder rummet och fixar det. Eftersom sommaren är över så flyttar sonen tillbaka in i rummet för sommaren är slut och det börjar gå mot kallare dagar. (Höst/Vinter 2019)

Nu är det 2020 och lukten börjar stegvis komma tillbaka starkare och starkare för varje dag som blir varmare. Rummet Luktar jättebra så länge inte det inte är Sol/Jättevarmt ute.

När luktar det?

-När solen ligger på, rummet ligger i väst. Solen träffar rummet typ efter 3-4 tiden någon gång alltså kvällssol!
-När det är varmt ute
-När ventilen är stängd i rummet (fönstret)
-Vardagsrummet som är till vänster om rummet som luktar luktar absolut ingenting, och mitt och flickvänners sovrum som är till höger luktar heller ingenting inte minsta lilla. Det enda som skiljer sovrummen ifrån är 45mm reglar och gipsskiva på varsin sida av reglarna haha.

Saker jag testat kollat!
- Täckt för fönstret med/persiennen samt målarpapp vid sol, hjälpte väldigt mycket.
- Tagit bort fönster bläcket och kört ner en trasa på en pinne och rotat nere på plattan sedan luktat på trasan men luktade inget konstigt. Samt luktar på isolering bakom tegelfasaden.
- Luktat överallt men kan inte på rak arm säga det luktar här i detta hörnet för det känns som lukten kommer från alla väggar.
- varit ute och promenerat i skogen samt hållit för näsan/andan sen krälat in på golvet och börjat lukta, men bara luktat trä/laminat.
- Tömt rummet på möbler
- Grovstädat
- Kollat igenom mellanbjälklaget då jag håller på att renovera toaletten som precis ligger ovanför detta sovrum, Lyft på isolering det enda jag kan se är gipsinnertaket samt åldersbeständig plast. samt lite musbajs här och var.
-Hittade här lite Tangit lims förpackningar under isoleringen, kan Tangit lim lukta kemiskt med tanke på att vi inte använt badrummet på övervåningen sen vi flyttade in. Kan de vara så att rören börjar lukta som går i hans innertak när värmen blir hög?


Förlåt för rörigt inlägg men klockan är mycket. Tack på förhand
 
Mikael_L
Nu blev jag inte riktigt klok på om detta är på övre plan eller entreplan.
Men när du skriver 70-tals-hus och på platta så tänker jag direkt på otyget från den tiden att man ofta satt trä (i form av syllen) direkt mot betongplattan, rätt ofta så tryckte man t.o.m ner trät i den våta obrunna betongen.
Och en del använde vanligt virke som ofta började ruttna så småningom, andra använde tryckt virke, som kan lukta fördjävligt illa sen.

Så är på på BV som ni har problem, så tror jag det är en god idé att börja nysta i den änden.
 
  • Gilla
Christian Dompert
  • Laddar…
Jo det är på entre plan det luktar, men bara 3-4 månader om året, sätter sig ej i kläderna och luktar bara när solen ligger på yttervägg/fönster. Så fort solen går ner på kvällen försvinner lukten! Därför jag inte tror det är syllen, hade det varit syllen hade det satt sig i kläder möbler osv. Du hade tagit med dig lukten hemifrån till jobbet osv.
 
När ventilen i fönstret är stängd luktar det men inte då den är öppen, om jag nu läser ditt inlägg rätt.
Enklast är att ha ventilen öppen.
Skall jag gissa på något kan det vara asfaboarden som luktar då det blir varmt bakom fasadteglet. Tilluftsventilen i fönstret är stängd, dvs luften skall oavsett in i huset och letar sig in genom hela väggkonstruktionen och tar med sig lukten av asfaboarden.
 
M maximm skrev:
Kanske förtvålat lim från plastmattan?

[länk]
Läste du inlägget så var plastmattan limmad på spånskiva, dvs inget problem med förtvålat lim.
 
M maximm skrev:
Kanske förtvålat lim från plastmattan?

[länk]
När jag tog bort plastmattan så var det gult karlsson klister luktade bara bra/ typ gammalt. Hade det varit mattan så kan jag bara ta bort spånskivan på golvet och ersätta med en ny men har svårt att tro att det är denna som luktar. Har hittat en biltema multimeter, skalet på denna multimetern luktar ganska likt lukten i rummet lukt som kommer vid sol. Biltema multimetern luktar surt skarpt (Billig china plast)
 
GoC GoC skrev:
När ventilen i fönstret är stängd luktar det men inte då den är öppen, om jag nu läser ditt inlägg rätt.
Enklast är att ha ventilen öppen.
Skall jag gissa på något kan det vara asfaboarden som luktar då det blir varmt bakom fasadteglet. Tilluftsventilen i fönstret är stängd, dvs luften skall oavsett in i huset och letar sig in genom hela väggkonstruktionen och tar med sig lukten av asfaboarden.
Har tagit bort fönstretbläcket och luktat på isolering luktat på asfaboarden osv, inget luktar. På tal om asfaboarden så luktar denne inte ens asfalt :p Jo det luktar fortfarande men mindre när jag har ventilen öppen! :)
 
rummet som luktar
 
  • Ett rums interiör med grått golv och väggar, en packad väska på en vit byrå, öppen dörr och ett fönster med en planta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vårt sovrrum brevid som ligger vägg i vägg här luktar de inget varken vid vid golv eller väggar Detta rummet ligger till höger om rummet som luktar!
 
  • Hörn av ett sovrum med synliga rör längs väggen och ett fönster, inga tecken på fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
S sofresh skrev:
vårt sovrrum brevid som ligger vägg i vägg här luktar de inget varken vid vid golv eller väggar Detta rummet ligger till höger om rummet som luktar!
Vi hade för några år sedan stark, sötaktig, lukt i bara ett rum och efter mycket om och men så upptäckte vi att det flög getingar utanför som tog sig in bakom teglet. Vi visste då inte om det hade med lukten att göra men efter att Anticimex kom och sprejade något medel så försvann getingarna och även lukten efter ett tag.
 
Möbius skrev:
Vi hade för några år sedan stark, sötaktig, lukt i bara ett rum och efter mycket om och men så upptäckte vi att det flög getingar utanför som tog sig in bakom teglet. Vi visste då inte om det hade med lukten att göra men efter att Anticimex kom och sprejade något medel så försvann getingarna och även lukten efter ett tag.
Ska absolut kolla detta! Men luktade det hos er hela tiden eller bara ibland? mvh
 
A
S sofresh skrev:
Ska absolut kolla detta! Men luktade det hos er hela tiden eller bara ibland? mvh
Det luktade bara på våren/sommaren. Minns inte riktigt om det luktade precis hela tiden.
 
Möbius skrev:
Det luktade bara på våren/sommaren.
Roger that! Men bara vid solljus eller när det var molnigt kallt också ? mvh
 
Onekligen måste det vara något material som avger lukt/gaser då det hettas upp.
Golvet ?
Färgen ni målade med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.