Hej.

Har letat land och rike runt efter en lösning med stege för att kunna tapetsera i trappan i vårat hus.
Från taklist till trappsteg så är det nästan 5 meter högt och jag hittar ingen trapphusstege som klarar tillräckligt högt för att jag ska nå och sätta tapet på ett vettigt sätt.

Har sökt på detta forum men hittar inget om någon bra säkerlösning.

Enda jag kommer på att jag kan göra är att bygga någon form av plattform till trappan som jag sedan ställer en trappstege på. Men är inte så sugen på det.

Så hur har ni andra gjort?
 
Problemet är ju att jag inte kan luta stegen mot väggen.
Annars hade det varit lätt.

har varit i kontakt med alla uthyrare av stegar av alla dess slag, men ingen har en tillräckligt hög. :(
 
Vi står med samma dilemma. Vet inte hur din trappa ser ut, men vår är svängd, vilket gör det ännu mer komplicerat. Hade hit en målare för att kolla vad det skulle kosta att leja bort. Han skulle ha 11.000 EFTER rot i enbart arbetskostnad. Och vi snackar inte mycket väggyta. Totalt orimligt.
 
Vårt trapphus är 5,90. Nästa gång vi målar och tapetserar bygger jag en ställning i trappan. Det går även om trappan svänger på slutet.
 
Jag tog bort trappan och balanserade på en för kort stege som inte var fullt utfälld. Rekommenderas inte ;-)
(se avatar...)
 
  • Wow
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
  • Gilla
Jockose
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag tog bort trappan och balanserade på en för kort stege som inte var fullt utfälld. Rekommenderas inte ;-)
(se avatar...)
Haha, wow, vilken akrobatik! I mitt fall är det inget alternativ att ta bort trappan, den är inbyggd/platsbyggd och snurrar sig runt murstocken. Plus att sovrummen är på övervåningen. Hehe. Kanske ts kan ha den lösningen?
 
S
Så här gjorde jag. Fick beröm av målaren som tapetserade.
Renoverat rum under konstruktion med träplattform och stege vid fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappa under renovering med trästeg, vitmålad sidovägg och skyddsplast på stegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PsychoCheF och 7 till
  • Laddar…
Såhär ser mina förutsättningar ut
Inomhustrappa med vitmålade räcken och steg med grå matta i en ljus korridor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit trappa i ett hem med vita väggar och svart-vita steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Haha, wow, vilken akrobatik! I mitt fall är det inget alternativ att ta bort trappan, den är inbyggd/platsbyggd och snurrar sig runt murstocken. Plus att sovrummen är på övervåningen. Hehe. Kanske ts kan ha den lösningen?
Vi bytte trappan eftersom den var ful och knarrade (vilket brukar vara svårt att renovera bort), och vangen var spikad i en vägg vi skulle ta bort istället för att vara självbärande. Men vi fick klättra upp till sovrummet på stege under en långhelg.
 
J Jockose skrev:
Problemet är ju att jag inte kan luta stegen mot väggen.
Annars hade det varit lätt.

har varit i kontakt med alla uthyrare av stegar av alla dess slag, men ingen har en tillräckligt hög. :(
På bilderna såg de ut som du kan luta en stege mot väggen? Så får du hela tiden ha stegen till höger om tapeten du sätter? Men du behöver väl de där extra stödjebenet som nån visade på bild
 
Funkar de o ha en trappstege i nedersta trappen o sen en fet planka från din ovanvåning ut på trappstegen?
 
  • Illustrerad idé om stege och plankan som övergång på en vit trappa inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, om du har jättemycket tur. Du måste isf palla upp stegen så den verkligen står stabilt.
 
I Interista88 skrev:
Funkar de o ha en trappstege i nedersta trappen o sen en fet planka från din ovanvåning ut på trappstegen?
Nåt liknande har vi diskuterat, vi har en "spaljé" ungefär där ts har sitt trappräcke, principen blir densamma. Men det känns väldigt vanskligt måste jag säga. Konstigt nog är min man helt inne på den idén, trots att han är höjdrädd. Hur kommer det sig? Jo, han har tänkt att skicka upp sin lilla fru (som dessutom väger hälften av vad han väger så fallet blir inte så tungt. Uff).
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.