Hej,

vad tror ni om att bygga ett fristående toaletthus ute i trädgården? Bakgrunden är att jag bara har en toalett i huset. Skulle vilja ha ytterligare en toalett, i synnerhet då jag har gäster... Tänkte att det kunde vara praktiskt att låta den nya toaletten ha dörr endast utifrån trädgården, då jag är mycket ute i trädgården året runt för att pyssla med olika projekt, så vore det praktiskt att ha en toalett där man kan gå in med kängor utan att smutsa ner i bostaden. Så första tanken var ett göra ytterligare en liten tillbyggnad till den tillbyggnad som nu rymmer badrummet, så att toaletterna är vägg-i-vägg (vilket förenklar rördragningen). Dock skulle en sån tillbyggnad förfula huset lite grann, så av estetiska skäl börjar jag fundera på att bygga "trädgårdstoaletten" som en helt fristående byggnad ca 5 meter ifrån huset i en slänt. Varför inte som en rund tornbyggnad? Se skisser nedan. Nederdelen av byggnaden är tänkt att bli ett utrymme för reservkraft-elverk, vilket behöver vara i ett ljuddämpande utrymme i egen brandcell avskiljt från huset. Det är kommunalt vatten och avlopp. Tornbyggnaden har ytterdiameter 2 m och är tänkt att uppföras i lättbetongblock på gjuten platta, intill befintlig avloppsbrunn med ett tak av plåt. Blir nog en separat varmvattenberedare inne i toaletthuset för varmvatten till handfatet. Ska snart söka bygglov för diverse små förändringar och tillbyggnader, så tänkte kanske inkludera toaletthuset i bygglovsansökan. Berätta gärna vad ni tror om idén!
3D-skiss av ett fristående toaletthus som ett runt torn med plåttak, markerat för WC och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av tänkt fristående, rund tornbyggnad med elverk och toalett intill avloppsbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Hammar&spik och 3 till
  • Laddar…
Jag vill ha det du röker! Bild på befintligt hus tack.
 
  • Gilla
  • Haha
Marcusskold och 8 till
  • Laddar…
Förspilld mannakraft.
hjälp frugan att städa i stället, hjälp barnen med läxorna eller tag hand om dina gamla föräldrar.
 
  • Haha
useless
  • Laddar…
Staffans2000
Va. Hjälpa frugan att städa???
Vad har du gift dig för? Ts. Låt dig inte påverkas av ett sådant udda beteende, utan greppa hammaren och ge dig ut på din manliga mission och skapa! Ett utedass i form av Muminhuset. Storartat.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
Marcusskold och 2 till
  • Laddar…
Lika absurt som underbart.

Såvida du faktiskt inte tänker använda toan mycket frekvent så hade jag däremot nöjt mig med ett utedass eller mulltoa. Med mulltoa får du dessutom fint gödsel till trädgården ;). Eller som när vi hade mulltoa för länge sedan; hundmat.

ska kanske tillägga att det var hunden, inte vi, som vid två tillfällen öppnade skithinken och mumsade i sig innehållet,
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Förspilld mannakraft.
hjälp frugan att städa i stället, hjälp barnen med läxorna eller tag hand om dina gamla föräldrar.
Tack för ditt goda råd, jag begrundar det med eftertänksamhet. :)

Städa gör jag själv, så det är ingen som ska hjälpas med det. I vilken mån man borde "ta hand om" sina nära och kära istället för att göra sina hobbys är en klurig fråga... Det låter som du inte tycker att man får ha roligt? Är det mer förspilld energi att bygga en toalett i trädgården än att mecka med veteranbilar eller plantera rosor?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag vill ha det du röker! Bild på befintligt hus tack.
Vill inte publicera några helhetsbilder över fastigheten just nu, då det kan öka risken för att röja läget, inbrott, etc. Dock kan jag bjuda på en CAD-bild som visar både befintligt hus och de tänkta åtgärderna som jag tänkte söka bygglov för snart.
Det är ett falurött hus med vita knutar i timmer från förra sekelskiftet. Färgsättningen ändras till helrött, nästan allting vitt försvinner. Inspirationen till formen på WC-huset kommer från Skridskopaviljongen på Kastellholmen.
CAD-bild av byggprojekt med falurött timmerhus, nya tillbyggnader, verkstadsbyggnad och WC-hus inspirerat av Skridskopaviljongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Helt fantastisk ide!
Tänk att sitta där i godan ro när elverket drar igång under en!
Samma känsla som att sitta i toppen på en Saturn raket på Cape Kennedy och uppleva på "The Launch"
 
  • Gilla
Centano och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
K Kyleman skrev:
Helt fantastisk ide!
Tänk att sitta där i godan ro när elverket drar igång under en!
Samma känsla som att sitta i toppen på en Saturn raket på Cape Kennedy och uppleva på "The Launch"
Ignition!
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
U Uppfinnar-Nils skrev:
Det låter som du inte tycker att man får ha roligt?
Klart att man skall ha roligt också! Du är alltså en toalettnörd?
Vad kallas hobbyn?
U Uppfinnar-Nils skrev:
Är det mer förspilld energi att bygga en toalett i trädgården än att mecka med veteranbilar eller plantera rosor?
Ja det tycker jag nog :)
 
En tanke är att sätta skithuset i nya verkstadsbyggnaden?
 
K Kyleman skrev:
Helt fantastisk ide!
Tänk att sitta där i godan ro när elverket drar igång under en!
Samma känsla som att sitta i toppen på en Saturn raket på Cape Kennedy och uppleva på "The Launch"
Tack så mycket! Roligt att någon gillar idén!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En tanke är att sätta skithuset i nya verkstadsbyggnaden?
Absolut, det är något jag överväger. Kanske vore mer förväntat att ha en toalett där... Samtidigt vill jag har lite oväntade element i trädgården, det gör platsen mer spännande.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Tycker det låter som en bra idé. Skönt att ta toalettmöjligheter i trädgården, speciellt om man har gäster och är utomhus, slipper spring inne i huset.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Gillar absolut idén att ha ett dass i trädgården, har det så själv i stugan just nu, som enda toa/dusch. Dock hade jag nog själv satsat på lite mer low tech. Kanske en mulltoa eller separett eller liknande. Skitit i att dra in vatten utan bara ställt dit ett gammalt emaljerat handfat med tillhörande kanna. Använt tvättvatten slängs i lämplig rabatt. Behöver man mer vatten tar man kannan och hämtar man i trädgårdsslangen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.