Jag håller på att bygga en solpanel av lite gamla grejjer jag har liggande.

JAg har 4st härdade glas som jag tänkte sätta på en impregnerad regelram. Googlat runt lite efter lister/profiler som man kan använda för att hålla glasen på plats men hittar inget klockrent. Antar att jag inte riktigt söker på rätt ord.

Tanken va att lägga någon gummilist på regelramen. Sedan lägga på glasen och sist en Lprofil som går över glaset och som skruvas i regelramen (och även där något gummi mot glaset.). Gissar ju att det finns färdiga prylar för detta ??

Skarvarna mellan glasen (4 glas 3 skarvar Glas||Glas....) tänkte jag bara dra lägga en silikonsträng uppifrån och ner men det kanske inte kommer hålla?
 
Antar att glasen ska vara lutade horisontellt?

Vet inte vad som gäller med stark lutning. Annars är ju enkla stift och kitt beprövad metod för att hålla kvar glasen i fönster... Beror ju såklart på hur stora rutorna är, är de mycket större/tjockare/tyngre än vanligt fönsterglas är nog inte stift och kitt lämpligt.

Vad är det för rutor? Storlek, tjocklek, vikt? Tänkt lutning?

Edit: ser att ordet glashållare, glasclips och glasfästen är vanliga termer när det gäller växthus, kanske ska kolla där?
 
Det är 140x90 glas 5mm och ganska tunga. Dom kommer luta 60grader Vore ju smidigt med någon list som man bara skruva fast runt om som täta och höll allt på plats. En tanke är som sagt att bara köpa ett gäng L profiler i aluminium lägga en sträng silikon och skruva fast dessa i regelramen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.