Jag vill installera vattenburet radiatorsystem med dolda rör i gammalt hus och hade tänkt dra kopparrör i golvet med uppstick till radiatorerna som man gjorde förr. Nu verkar det inte vara godkänt att göra så längre, så hur gör man lättast idag? Jag har fått förslaget att använda ett kopplingsskåp vid värmepumpen och därifrån dra 2st rör till och från varje radiator separat. Men det känns övermäktigt att få till det samtidigt som man bor i huset.
Det lättaste alternativet vore att dra synliga utanpåliggande rör, men kan man dra sådana dolda i golv/vägg på något godkänt sätt?
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Jag har dragit fram wirsbo RiR och avslutat i väggen på två olika höjder. Tror iof att det är godkänt det du tänkt om inte reglerna ändrats igen.Värmesystem har en begränsad mängd vatten att läcka ut så man fick åtminstone ganska nyligen ha dolda skarvar etc till skillnad mot tappvatten som har stricktare regler.
Wirsbo rör installerade på väggen, förlagda på två olika höjder, avslutade med vägggenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tracker, det där ser ut ungefär så som jag vill ha det. Jag ska öppna upp golven och vill passa på att lägga rören under dessa så jag smidigt kommer förbi dörrar. Kan man då helt enkelt använda T-kors som på länken ovan men med ingångar för rören från undersidan? Finns sådana T-kors att köpa?
 
  • Gilla
Mjolner
  • Laddar…
Leby, kan du gå från en radiator till en annan radiator i en slinga så som du bygger?
Vad använder du i så fall för kopplingar för att kunna gå vidare till nästa radiator?
 
S SSSSSS skrev:
Leby, kan du gå från en radiator till en annan radiator i en slinga så som du bygger?
Vad använder du i så fall för kopplingar för att kunna gå vidare till nästa radiator?
Ja iom att jag tillåter dolda skarvar så har jag T kopplingar i golvet. Det är en lösning som kallas Q&E från Wirsbo, väldigt snabb monterat och har faktsikt aldrig misslyckats med en skarv även om man förstås bör provtrycka innan man bygger igen..
 
leby leby skrev:
Ja iom att jag tillåter dolda skarvar så har jag T kopplingar i golvet. Det är en lösning som kallas Q&E från Wirsbo, väldigt snabb monterat och har faktsikt aldrig misslyckats med en skarv även om man förstås bör provtrycka innan man bygger igen..

Wirsbo verkar heta Uponor idag vad jag kan få fram. Hemsidan är ingen höjdare att hitta info på. Men detta system verkar vara vad jag är ute efter, så jag får leta mera. Hittade denna länk http://www.uponornordic.com/arkiv/HS_Archive/Utgangna_broschyrer_Golvvarmesystem/5_108.pdf som visar hur man lagar rör som det gått hål på, så detta system kanske är godkänt att monteras dolt?
Någon som har mer info eller länk om detta eller liknande system?
 
S SSSSSS skrev:
Wirsbo verkar heta Uponor idag vad jag kan få fram. Hemsidan är ingen höjdare att hitta info på. Men detta system verkar vara vad jag är ute efter, så jag får leta mera. Hittade denna länk [länk] som visar hur man lagar rör som det gått hål på, så detta system kanske är godkänt att monteras dolt?
Någon som har mer info eller länk om detta eller liknande system?
Sant, Uponor säljs det som idag men samma firma. Finns att köpa från ex Rinkabyrör eller egentligen så har alla deras produkter. Ska leta upp några länkar till dig
 
leby leby skrev:
Sant, Uponor säljs det som idag men samma firma. Finns att köpa från ex Rinkabyrör eller egentligen så har alla deras produkter. Ska leta upp några länkar till dig

Tackar för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.