Hej,
elektrikern kommer hit nästa vecka och ska dra lite saker, bland annat en dragning utomhus på tegelväggen. Vi brukar göra så att jag fixar det mesta materialet så att det blir de uttag, termostater, brytare, kuldoser jag vill ha. Ska iväg idag och handla. så jag undrar vilken typ av kabel det ska vara för utomhusdragning - kabeln kommer att ligga utanpå en tegelfasad och utmynna i strömbrytare och uttag (dessa har jag full koll på, ip44 etc). Eftersom det är röd tegelfast tänker jag mig svart kabel som sjunker in bättre än vit, dessutom gärna någon med kvalitet, typ schneider eller liknande.
 
Schneider tillverkar ingen kabel vad jag vet. Är det inte enklast att fråga elektrikern?
Även om du får ett tips här på en kabel som uppfyller kraven du har angett kanske elektrikern har egna preferenser eller känner till detaljer i anläggningen som inte vi vet?
 
Jag hade inte frågat här om jag hade haft möjlighet att fråga elektrikern, ska iväg och handla nu- får fråga i butiken:) Elektrikern som brukar vara hos mig brukar be mig införskaffa materialet så att det blir mina preferenser eftersom han vet att jag är petig. Du har rätt, Schneider verkar inte tillverka kablar.
 
Varför inte lägga kabeln i ett kabelskydd (plåt/metall) - du måste ju ändå klamra fast kabeln...
 
Annars finns det röd kabel om du vill ha det. Men då är det nog beställning via elektrikern som gäller. Det finns även röda klammers. Plast ska dock undvikas på fasad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.