Får först säga "Hej!" då detta är mitt första inlägg och samtidigt flagga för att jag kanske lagt tråden i fel avdelning, flytta då gärna den rätt.

Vi har satt igång med flera projekt i vårt radhus och det största är att ta ner väggen mellan kök och vardagsrum. Gipsskivorna försvann till större delen i helgen och nu kvarstår träskelettet. Frågan vi nu ställer oss är väggen bärande eller ej? Med tanke på hur det ser ut så tycker jag inte att det ser väldigt bärande ut men jag är inte direkt expert på området. Vad säger ni, finns säkert någon här som kan mer än jag...

http://www.shellkonto.nu/alien/temp/renovering_2.jpg
http://www.shellkonto.nu/alien/temp/renovering_5.jpg

Observera att träregeln som löper längs taket sitter fastspikad på gipsskivorna, dessa skivor löper alltså från vardagsrummet in i köket. Om väggen är bärande så borde väl gipsskivorna mosas sönder av belastningen som trycker ner på dem? En snickare sa till oss att såga lite i en av de vertikala reglarna och om man inte märker att träet "nyper" sågen så finns det ingen belastning och då är den inte bärande.
 
Med ledning av dina bilder ser den inte bärande ut. Jag upplever det som att väggen har satts upp efter att taket gjordes. För att vara mera säker hade det varit intressant att få se ritningarna. Har du möjlighet att lägga ut dom? :-/
 
Vi har en ritning men den visar ingen skillnad på någon innerväggarna så den är inte till så stor hjälp.

Vi har även ringt till kommunen för att fråga dem om bättre ritningar men de sa att det hade de inte och skrattade. Vet inte om han som svarade inte hade någon koll alls eller om det skiljer från kommun till kommun vad de har i sina arkiv. Frugans familj som bor i Dalarna gjorde samma sak, ringde kommunen och fick ritning från dem.

Jaja, alla som vi frågat säger att det inte är bärande, vi får väl helt enkelt chans och lita på vad alla tycker. :)
 
Med stor sannolikhet är det inte bärande, då taket är satt dit först och reglarna i efterhand (genom att studera takskivorna på bilden).

Om reglarna inte fanns där då taket lades , vad höll då taket uppe utan att det rasade?

:-?
 
moOd skrev:
Om reglarna inte fanns där då taket lades , vad höll då taket uppe utan att det rasade?

:-?
Så resonerade jag också om huset jag sitter i nu. Ända tills det slog mig att man 1947 antagligen inte var dummare än att man satte upp stöttor i taket innan man bankade dit mellanväggarna, för att kunna jobba rationellt.

Fast i detta fall ser det ju ut som takskivor, och det skulle förvåna mycket om man byggde bärande väggar på dessa - är det inte en luftspalt bakom dessa vita takskivor?
 
MathiasS skrev:
Fast i detta fall ser det ju ut som takskivor, och det skulle förvåna mycket om man byggde bärande väggar på dessa - är det inte en luftspalt bakom dessa vita takskivor?
Med "bakom" antar jag att du menar ovanför? Vet inte hur det ser ut, har inte varit så sugen på att göra ett hål och kolla läget. ;)

Vad säger ni om testet med att såga i en av de vertikala reglarna? Om det inte verkar vara någon belastning och man kan såga av en regel utan problem och sedan utan större kraft dra isär den undre och övre hälften så kan inte ovanvåningen och vindsvåningen vila på denna vägg...tycker jag. ::)
 
Hej,

Jag är kanske ute och seglar. Men det ser ut som 70-reglar, och det bygger man VÄL inte bärande väggar av.

Min far har också radhus, en gavellägenhet. Vi spånar på lite ombyggnation, och jag kan inte hitta några bärande väggar. Och då är det tio meter långa takstolar.

På övervåningen finns det en genomgående vägg som skulle kunna vara en hjärtvägg. Men undervåningen är helt öppen i planlösningen under den väggen.

Rakt under denna första vägg har det alltid funnits en "balk" i taket. Men för två år sedan när vi satte upp ett nytt innertak. Såg vi att det var en fuskbalk. Bara en regel som var uppspikad och målad.

Lycka till!

Mats
 
nä, den kan ju knappast va bärande, den klarar väl knappt av att bära upp gipset ;D ;D
 
jag har ju lite samma problem ( inlägget över/under dig) det var ihåligt pga det var reglat, men innanför gipset så var det en 15cm tegelvägg, att dömma av dina bilder så får de inte plats så mycket problem i din vägg ;)
å andra sidan så är min kåk nästan 100 år äldre :-/
 
Alien skrev:
[quote author=MathiasS link=1143041410/0#4 date=1143057219]Fast i detta fall ser det ju ut som takskivor, och det skulle förvåna mycket om man byggde bärande väggar på dessa - är det inte en luftspalt bakom dessa vita takskivor?
Med "bakom" antar jag att du menar ovanför? Vet inte hur det ser ut, har inte varit så sugen på att göra ett hål och kolla läget. ;)

Vad säger ni om testet med att såga i en av de vertikala reglarna? Om det inte verkar vara någon belastning och man kan såga av en regel utan problem och sedan utan större kraft dra isär den undre och övre hälften så kan inte ovanvåningen och vindsvåningen vila på denna vägg...tycker jag. ::)[/quote]


Bakom är ett luddigt uttryck. "Ovanför" är förstås bättre.

En sågad regel påverkar inte konstruktionen, man lär inte märka om det är spänning o konstruktionen.

Angående att en 70vägg inte kan vara bärande: Idag bygger man nog bärande väggar i något kraftigare material, men en 70mm reglad vägg med tex råspont på har faktiskt oanade möjligheter att ta upp vertikala krafter. I ett vanligt hus är det nog svårt att uppbringa sådana laster att en liknande vägg kroknar.
 
Nu har jag gått loss med sågen och delat en av de stående reglarna på mitten. Det var inga problem att såga genom och jag kan utan problem skjuta isär den övre och undre delen med fingerkraft. Då vågar jag påstå att det inte finns någon vertikal tyngd på just den regeln och om väggen vore bärande så borde ju reglarna tillsammans fördela kraften...annars är det riktigt illa för någon av regelstackarna. ;D

Tack för alla råd och tips, återkommer om taket trillar ner... :surprised:
 
Nu är där ett stort hål i väggen mellan kök och vardagsrum...utan väggreglar! Väggen var inte bärande men det tog ändå en hel helg för två personer att bygga om allt så det blev snyggt och fint. Skall lägga upp några bilder på arbetet och hur det blev sen när det är klart. :cool:

Tacka vet jag öppen planlösning! :-*
 
gRATTIS :D.
DET SÅG VI ALLA,(NÄSTAN ALLA) ATT DEN INTE VAR BÄRANDE...HE..HE :-/



SKA BLI KUL ATT SE HUR DU GJORT FÖR ATT FÅ ALLT ATT BLI SOM DET VAR FRÅN BÖRJAN...................HE...........HE :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.