Hej. Har precis rivit min ruttna lilla bod och tänkte bygga upp en ny. Något förslag på grund och förankring? Boden ska bli ungefär som den jag rev. Det är bara ett litet förråd och ska ha enklast möjliga konstruktion.

Förebilder:

Röd liten bod med öppen grön dörr, skadad grund och övervuxna växter runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rödfärgad liten bod som är delvis rivet, med öppen dörr och övergivet innehåll, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter rivning:
Område efter rivning av en liten bod med synlig jord, stenar, träd, och en del av en trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förutom att givetvis gräva ut mer och fylla på med bärlager så funderar jag på själva grunden. Dels är det i en slänt så kanske att man ska någon form av stödmur åt det hållet? Eller ska man prova få ner ett par plintar (vilket jag tror blir svårt) och göra en ”grund” med tryckat virke?
 
Galt
Gräv bort lös jord, släng dit lite grus och sedan fyra markplattor eller lämpliga större stenar.
Ovanpå detta en ram av tryckimpregnerat. Duger fint till enklare bod/skjul som här och inget egenvärde i att överarbeta det.

Är det en väldigt blåsig plats och du är rädd att den ska blåsa ikull kan du tynga ner ramen med stenar eller grus som hamnar under golvet, ovanpå några trossbotten reglar.
 
Galt Galt skrev:
Gräv bort lös jord, släng dit lite grus och sedan fyra markplattor eller lämpliga större stenar.
Ovanpå detta en ram av tryckimpregnerat. Duger fint till enklare bod/skjul som här och inget egenvärde i att överarbeta det.

Är det en väldigt blåsig plats och du är rädd att den ska blåsa ikull kan du tynga ner ramen med stenar eller grus som hamnar under golvet, ovanpå några trossbotten reglar.
Låter som en bra plan! Enkelt men funktionellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.