Hej!

Jag har köpt en del av Rustas trädgårdsbelysning. Är mycket nöjd med kvalitén och priset på deras prylar.
Har även köpt några förlängningskablar från Jula som passar eftersom det är nån form av standardiserad kontakt.
Nu har Rusta plockat undan sitt sortiment för säsongen och Jula har lite varierade lagersaldon.
Är det någon som vet nån annanstans man kan köpa produkter med samma typ av koppling som passar?

En svart förlängningskabel med standardiserade kopplingar för trädgårdsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rusta har ju inte kvar belys serien i sitt sortiment längre så nu hade det varit bra om man köpa produkter som passar i sitt bef system nån annanstans.. Nån som vet? :)
 
Hornbach (Bolth) . Billigare än på Jula!
 
  • Gilla
mattias_ab
  • Laddar…
tommib
Är det nya eller gamla kontakten? För något år sedan infördes en EU-standard på alla sådana här klenspänningskontakter så de gamla passar inte längre rakt av. Bolthi, som finns på både Jula och Hornbach (samt massa ställen på nätet) har adapters som passar både för Ny->Gammal och Gammal->Ny.

För att vara tydlig så är gamla kontakten lik en gammal DIN högtalarkontakt och nya är, ja, annorlunda.
 
Nya systemet.. Koppl för det gamla ingår dock!
 
tommib
Jaha, jag skulle varit tydligare med att frågan var riktad till mattias_ab. Ja, Hornbach har primärt grejer med nya kontakten men det finns som sagt adapters att köpa. Vill man inte köpa för många får man planera sitt system för att minimera övergångarna.
 
Det finns me adapter i paketen ,samt att köpa löst .
Går förövrigt lätt att fixa så kontakter från andra märken passar utan att tumma på ip-klassningen
 
tommib tommib skrev:
Bolthi, som finns på både Jula och Hornbach (samt massa ställen på nätet) har adapters som passar både för Ny->Gammal och Gammal->Ny.
Tyvärr är inte dessa kompatibla med Rustas Belys.
 
tommib
Jo, det är de om man använder de gamla kontakterna. Jag har just den kombinationen i min trädgård.

Edit: kontaktdon kan ändras och detta är extra vanligt i lågprissegmentet. Således gäller mitt svar endast en viss grupp belysningar. I mitt fall är det lampan Highbury som köptes för kanske fyra år sedan.
 
Märkligt! Jag köpte Bolthi´s adapter, men den passade inte till Belys gamla.
 
tommib tommib skrev:
Är det nya eller gamla kontakten? För något år sedan infördes en EU-standard på alla sådana här klenspänningskontakter så de gamla passar inte längre rakt av. Bolthi, som finns på både Jula och Hornbach (samt massa ställen på nätet) har adapters som passar både för Ny->Gammal och Gammal->Ny.

För att vara tydlig så är gamla kontakten lik en gammal DIN högtalarkontakt och nya är, ja, annorlunda.
Jag har både nya och gamla kontakter så är redan lite blandat. Har ett gäng adaptrar liggandes så det är lugnt. Däremot behövs det några nya spotlights. Nån som har hittat motsvarigheten till Belys ground spot? Det är den man liksom gräver ner och sen lyser den rakt uppåt.. :)
 
tommib
  • Gilla
mattias_ab
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det skulle väl vara en Bolthi Spotlight 6W (art 00632) då.
Ja den såg likadan ut, men dubbelt så dyr som den var på rusta :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.