Det är nu länge sen banjoatte skrev om sitt problem med lågfrekvent buller i huset (2014-02-02).
Jag har exakt samma problem (5 år) där jag bor och måste flytta om jag inte kommer till rätta med upphovet till vibrationerna. Om banjoatte läser det här och till slut kom på vad felet var, skulle jag väldigt gärna höra hur det gick!
 
C Cristel E skrev:
Det är nu länge sen banjoatte skrev om sitt problem med lågfrekvent buller i huset (2014-02-02).
Jag har exakt samma problem (5 år) där jag bor och måste flytta om jag inte kommer till rätta med upphovet till vibrationerna. Om banjoatte läser det här och till slut kom på vad felet var, skulle jag väldigt gärna höra hur det gick!
Hej, har samma problem. Har ni hittat källan till problemet? Hoppas på svar. Mvh.
 
Vi hade liknande problem ett tag. En trasig pump på den närliggande pumpstationen för fjärrvärmen orsakade vibrationer i inkommande rör som fortplantade sig i huset.

Mindre nöjd tekniker när dom väl listade ut orsaken och en av de nyinstallerade pumparna behövde fixas mitt i vintern.
 
Tack för svar.
Vad va de för typ av ljud ni hade?
Fick ni ut tekniker från fjärrvärme företaget? Hur la ni fram de för att få ut dom.
Jag blir tokig på vårt är ett lågfrekvent tjutande ljud som är konstant. Får panik. Kom för 6 veckor sen typ.
Mvh.
 
Ett lågfrekvent hummande ljud. Svårt att förklara.

Jag ringde inte till Tekniskaverken innan jag hade konstaterat orsaken då det var väldigt uppenbart att något var fel när det vibrerade så mycket. Dessutom var det fler hushåll som hade problem.
 
Hej. Hur konstaterade ni detta?. Har du några tips Hur jag kan felsöka. Vi har stängt av elen. Dragit ut sladdar. Lampor osv. Känns som vi gjort sllt men tydligen inte.
Så tacksam för dina svar
Mvh.
 
Det gick inte att missa, saker som stod mot rören rasslade och man kunde känna på rören att dom vibrerade kraftigt.
 
Har också haft dunkande och knäppande ljud som kom från fjärrvärmerören. Verkar som om ljudet kan gå flera hundra meter genom rören, troligtvis eftersom rören ligger i rör med glasull eller någon typ av frigolit så att rören kan röra på sig.
 
Okej.
Har stängt av inkommande fjärrvärme idag. Men går tyvärr samma ljud kvar. Stängt av fjärrvärmen.
Ska lägga mig ner vid elementen och lyssna vid termostaterna.
Mvh.
 
Kastanj Kastanj skrev:
Okej.
Har stängt av inkommande fjärrvärme idag. Men går tyvärr samma ljud kvar. Stängt av fjärrvärmen.
Ska lägga mig ner vid elementen och lyssna vid termostaterna.
Mvh.
Är pumparna avstängda? (Cirkulationspumparna för värme)
 
Hej, ja har stängt av huvudsäkringarna så ingen ström och stängt av inkommande fjärrvärme ute i skåpet. Ändå så tjuter de. Vet ibte vad som tjuter. Blir galen. Mest på under våningen. Mvh.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.