I köket har vi lagt in en skiva av kvartsit. Någon här som har erfarenhet av hur man bäst sköter en sådan bänkskiva
 
BirgitS
Det bästa är nog att följa säljarens/tillverkarens anvisningar för om man inte gör det blir det svårt att reklamera vid problem.
 
Trevligt såpa/diskmedel och vatten på en trasa, undvik alla kemikalier!
 
Är intresserad av skötselråd med, har kvartsit sedan aug 2018 och har problem med att motverka mörkare fläckar/partier. Det är för att vara ett starkt och gediget material betydligt mer arbete att sköta om än jag trodde ( med facit på hand vs kostnaden skulle jag ev tänkt på annat alternativ )
 
  • Kvartsitbänkskiva med mörka fläckar och stänkskydd, intill en induktionshäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har nu haft vår bänkskiva ett år. Vi fick inget tydligt skötselråd, men de vi frågade pratade mest om såpa. Vi har regelbundet gjort rent med utspädd såpa, och det har fungerat bra. Än så länge så ser bänkskivan bra ut.
 
K klimt skrev:
Vi har nu haft vår bänkskiva ett år. Vi fick inget tydligt skötselråd, men de vi frågade pratade mest om såpa. Vi har regelbundet gjort rent med utspädd såpa, och det har fungerat bra. Än så länge så ser bänkskivan bra ut.
Ok! Har du bilder på hur det ser ut hos er?

Testar vit paraffin just nu på de ljusare partierna för att jämna ut nyansskillnaden
 
Marmorbänkskiva i kök med inbyggd spishäll, oljeflaska, salt- och pepparkvarn och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser vår skiva ut runt hällen efter ett år. Inga konstigheter tycker jag. Det rådet som jag fick stämmer väl med vad Birgit lade ut. Torka torrt och med utspädd såpa, använd inte impregneringsmedel
 
K klimt skrev:
[bild]
Så här ser vår skiva ut runt hällen efter ett år. Inga konstigheter tycker jag. Det rådet som jag fick stämmer väl med vad Birgit lade ut. Torka torrt och med utspädd såpa, använd inte impregneringsmedel
Såhär ser vår ut, det ljusa partiet är där en skärbräda legat under ett par månaders tid. Ska köra på med paraffinet där det är ljust o se hur det utvecklar sig
 
  • Köksbänk i mörkt stenmaterial med ljusare fläck där en skärbräda legat, omgivet av köksstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vildebill Vildebill skrev:
Såhär ser vår ut, det ljusa partiet är där en skärbräda legat under ett par månaders tid. Ska köra på med paraffinet där det är ljust o se hur det utvecklar sig
Är detta Atlantic Grey? Är ni nöjda? Vad har ni i övrigt färg på köket? Vi funderar på att ha den bänkskivan till vår köksö. Den är väldigt läcker!
 
N noomisara skrev:
Är detta Atlantic Grey? Är ni nöjda? Vad har ni i övrigt färg på köket? Vi funderar på att ha den bänkskivan till vår köksö. Den är väldigt läcker!
Det stämmer! Mycket läcker stenskiva! Samtidigt hade jag idag inte rekommenderat den alls då arbetet med att lösa upp mörka fettfläckar med yes/aceton är oändligt. Atlantic ska ändå vara stenhårt som kvartsit och motståndskraftigt enligt tillverkaren

Vill ej föreställa mig hur mycket arbete det är med andra stentyper!
 
Vad tråkigt att höra att den inte är lika tålig mot fläckar som den marknadsförs. Jag har också fått den informationen att den ska vara väldigt tålig.

Har ni den på hela köksbänken samt er köksö? Hur tycker ni det fungerar på köksön? Är det lika jobbigt med fläckar som uppstår även där? Jag tänker mig att den ytan inte blir lika hårt ansatt.. Jag tycker ändå att din bänkskiva fortfarande ser fin ut. Jag har lite svårt att urskilja vad som inte är naturligt mönster i de bilder som du publicerat.

Får jag fråga vart ni köpt bänkskivan? Vi har varit och tittat på olika stenskivor på Granit och marmor och verkligen fastnat för kvartsit. Dock har vi ännu inte valt typ av sten ännu. Har du någon uppfattning hur andra kvartsit är i jämförelse? Jag har bland annat tittat på Negresco (svart, matt läderyta) och Nickel (ljusgrå polerad).
 
N noomisara skrev:
Vad tråkigt att höra att den inte är lika tålig mot fläckar som den marknadsförs. Jag har också fått den informationen att den ska vara väldigt tålig.

Har ni den på hela köksbänken samt er köksö? Hur tycker ni det fungerar på köksön? Är det lika jobbigt med fläckar som uppstår även där? Jag tänker mig att den ytan inte blir lika hårt ansatt.. Jag tycker ändå att din bänkskiva fortfarande ser fin ut. Jag har lite svårt att urskilja vad som inte är naturligt mönster i de bilder som du publicerat.

Får jag fråga vart ni köpt bänkskivan? Vi har varit och tittat på olika stenskivor på Granit och marmor och verkligen fastnat för kvartsit. Dock har vi ännu inte valt typ av sten ännu. Har du någon uppfattning hur andra kvartsit är i jämförelse? Jag har bland annat tittat på Negresco (svart, matt läderyta) och Nickel (ljusgrå polerad).
Jajemen! Både köksö och köksbänk, köksön är där hällen är och vi har störst problem. Den är från A&O marmor och granit. Har ingen erfarenhet av andra kvartsitsorter dock. Mitt tips är att ta den ni gillar mest och var förberedda på att arbeta mot fläckar av alla dess typer från scratch så att ni är förberedda på det
 
Karlia
Vildebill Vildebill skrev:
Det stämmer! Mycket läcker stenskiva! Samtidigt hade jag idag inte rekommenderat den alls då arbetet med att lösa upp mörka fettfläckar med yes/aceton är oändligt. Atlantic ska ändå vara stenhårt som kvartsit och motståndskraftigt enligt tillverkaren

Vill ej föreställa mig hur mycket arbete det är med andra stentyper!
Arbete med andra stentyper.. Jag har en 18 år gammal granitbänk. Den torkar jag av oftast med vatten. Inga fläckar, inga repor. Inga problem alls faktiskt. Men din bänk var fin!
 
Vildebill Vildebill skrev:
Jajemen! Både köksö och köksbänk, köksön är där hällen är och vi har störst problem. Den är från A&O marmor och granit. Har ingen erfarenhet av andra kvartsitsorter dock. Mitt tips är att ta den ni gillar mest och var förberedda på att arbeta mot fläckar av alla dess typer från scratch så att ni är förberedda
på det
Ok! Tack för utförligt svar. Eftersom vi ändå överväger Atlantic Grey måste jag ändå fråga om det är något särskilt som bänkskivan är känslig mot? Fettfläckar, bär, citron, vin? Vi kommer nämligen varken ha häll eller ho på vår köksö och det är endast där vi kommer ha kvartsit nämligen. På diskbänken kommer vi köra rostfri diskbänk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.