Hej forumvänner
I en lägenhet vi köpt finns en inbyggnadsugn från Nibe Modell H4110B. Vi lyfte ut ugnen för att titta bakom ugnen, ställde den på golvet en stund och sköt den åter. Nu fungerar inte ugnen. Endast fläkten går.

Vad kan vara fel. ÅF vet inte och Nibe har ingen idé. jag har svårt att tro att det skulle inträffa ngt. fel just som vi lyfte ut den.
 
Dum fråga kanske, men har ni ställt in klockan?
 
useless useless skrev:
Dum fråga kanske, men har ni ställt in klockan?
Frågan är absolut inte dum, att klockan måste ställas in är ett vanligt krav. Det framgår dock sällan av manualen (i varje fall inte i Ikeas).

Nu vet vi inte om det hjälper TS men skrev det för att poängtera viktigheten av en sån liten detalj.
 
Manualen är inte övertydlig, men i felsökningskapitlet står det iallafall:

Sida ur en manual med markerad text som anger att driftspärren på en ugn är aktiverad.
 
Hej

Tack för svar. Problemet är att den lilla displayen inte lyser. Går m.a.o. inte att få vägledning. Det enda som fungerar är själva fläkten. Talat med Nibe som inte har någon idé. ÅF har som vanligt ingen kunskap. De säljer bra, men bryr sig inte om resten. En bekant sa att vi skulle dra ur strömförsörjningen och vänta ca 10 min. innan vi kopplar på igen. Vi ska försöka så får vi se.
 
Är det inte bättre att prata med Miele? Hur är den ansluten? Vanlig stickpropp?
 
Hej

Jag har ringt Miele idag och hon som svarade hade inget att tillföra utan hänvisade till servicebeställning som tar drygt 2 veckor att få hem. Vi ska pröva att bryta strömmen en längre tid och se om återställning sker. Ugnen är ansluten med vanlig stickpropp. När vi tog ur ugnen och ställde den på golvet rörde vi inte stickproppen. Den fick sitta i. Vi lyfte bara därefter in ugnen igen. En tanke är att strömmen kanske gått tillfällig i lägenheten utan att vi tänkt på det. Det kan kanske räcker för att någon form av låsfunktion ska slå till.
 
N Nova07 skrev:
Hej

Tack för svar. Problemet är att den lilla displayen inte lyser. Går m.a.o. inte att få vägledning. Det enda som fungerar är själva fläkten. Talat med Nibe som inte har någon idé. ÅF har som vanligt ingen kunskap. De säljer bra, men bryr sig inte om resten. En bekant sa att vi skulle dra ur strömförsörjningen och vänta ca 10 min. innan vi kopplar på igen. Vi ska försöka så får vi se.
ÅF betyder ju just precis som det låter att dom säljer saker. Sen finns det företag som specialiserat sig på service. Vilka önskar du ska komma hem och laga ugnen? Är du kund hos ÅF??
 
Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt. Vad jag menade var att jag anser att man som kund allt oftare märker att återförsäljare inte har speciellt stor kunskap och intresse att lära sig om hur maskinerna fungerar. Jag anser att det blir allt ovanligare att en återförsäljare har teknisk kunskap. Deras uppgift är naturligtvis i huvudsak att marknadsföra och sälja produkten. Service har specialiserade serviceföretag åtagit sig. Inget konstigt med det. Det finns lyckligtvis en del återförsäljare som har en viss teknisk kunskap och klarar av att förklara funktion och de har också en hel del idéer om vad som kanske ska göras. Jag menar inte att de ska vara specialister, men mer kunskap och intresse omkring produkterna skulle inte skada. Om nu min ÅF inte vet så ska de naturligtvis hänvisa till servicepartner, vilket också görs.

Ja jag är kund hos ÅF. Jag handlar en hel del vitvaror genom åren, mest Siemens och Bosch. Ringer jag min ordinarie ÅF på just detta märke så är de ganska bra pålästa på dessa produkter och svarar upp mot de önskemål jag har. I just detta fall så vände jag mig till den ÅF där Mieleugnen är inköpt, men de var inte det minsta tekniskt insatte. De ville sälja en ny ugn istället för att försöka hjälpa till att lösa vårt problem först. Denna ÅF är säkert inte representativ för de flesta andra ÅF, men det är alltid lika irriterande då man stöter på dem. Nu har jag talat med den ÅF jag brukar handla från. De har lämnat en del intressanta tips på hur jag först ska försöka felsöka. Därefter hänvisar de till en servicepartner, som kan komma inom någon vecka, vilket är ok. Jag kommer naturligtvis fortsätta handla hos denna ÅF när jag handlar vitvaror framöver.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hej igen.
Problemet löst. Hur svårt kan det vara? Det är just det här jag menade med att ÅF borde kunna det där lila extra utöver att "bara" sälja. Svaret kan återfinnas på en annan tråd också, men den ÅF jag normalt sett köper mina vitvaror ifrån bad mig slå av strömmen i minst 30 minuter. På detta sätt återställs ugnens grundinställningar. Fungerade perfekt. Allt fungerar nu som det ska.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.