hej
jag vill gjuta ett stort eldfat att ha i trädgården som man senare då ska kunna elda på direkt med ved
fatet ska var minst 1.5m i diameter.
hur gör jag ??
den ska ju då kunna hålla för värmen vid eldning
(lite sprickor gör inget)
ska man ha i leca då detta håller emot bättre mot värme samt naturligtvis gör den lättare
hur mycket ska jag armera och hur tjock bör den vara
(hade tänkt mig kanske 8cm)
ja inte vet jag
kom gärna med tips
och färdiga recept på betongen
 
Gammal tråd men utan svar. Står inför samma fundering, ingen som har tips?
 
L
Finns ju eldfast gjutmassa, bara att shoppa loss....

Annars är ju stål en klassiker för eldfat....
 
L Lenza skrev:
Jag skulle vara försiktig att elda på betong, se följande länk, [länk]
Kan även tillägga att jag själv upplevt en mindre explosion vid eldning på gammal husgrund. Det small faktiskt till och plattan sprack. Så betong dömer jag ut som underlag, även massivt berg spricker. Det säkraste är väl att elda i en plåttunna eller direkt på marken.
Tack men det där gäller väl höghållfasthetsbestong? Inte torrbetong som i det här fallet?
 
tommib
Ja, ska det eldas så är det nog eldfast tegel som gäller. Även om man använder det måste man se till att materialet under får kylning. Kanske kanaler under där man kan få lite luftcirkulation (typ lägga ner läkt med lagom mellanrum vid gjutningen)?

Jag skulle nog vara orolig även för att vanlig betong kan spricka våldsamt.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns ju eldfast gjutmassa, bara att shoppa loss....

Annars är ju stål en klassiker för eldfat....
Du har ingen problem att skjuta även eldfast betong om upphettningen av mtrl går tillräckligt
fort. Torkeldningsexplsion brukar det kallas.

Dock svårt att se hur man ska kunna nå upp till den snabba temperaturökningen som behövs i ett eldfat.

sprickor absolut men inte explosion.
 
L
Jo men med hänsyn till den husgrunds plattan som sprack, sannolikt gjord av vanlig standard betong är det just fukt som blir instängd i något tätt material som är risken. Eldfast bruk kan antagligen också spricka om det är utomhus och utsatt för nederbörd.
 
Använd två olika stora murarhinkar som gjutform

Kontrollera måtten på hinkarna, så att hålrummet mellan dem blir minst 4-5 cm. Kanten ska inte vara mindre, då riskerar fatet att spricka när det blir varmt.

Smörj in gjutformen (Hinkarna) med i vax eller olja
på de ytor som är i kontakt med betongen, så klistrar den sig inte fast i betongen, och det blir lättare att få ut fatet ur formen.

Blanda betong. Tillsätt armeringsfibrer

Häll den fuktiga betongen mitt i botten
av den stora hinken. Undgå att den hamnar på sidorna. Skaka hinken lätt så att betongen fördelar sig jämnt på botten.
Sätt den lilla hinken i den stora. Vrid, och tryck ned den så att betongen pressas upp i mellanrummet. Slå evt. ur luften ur betongen genom att vrida hinkarna med små snabba ryck.

Håll den lilla hinken på plats i betongen genom att sätta en spann med vatten eller sand i botten av hinken. Det säkerställer att betongen härdar i sin rätta form.

Härda i 2-3 dygn

Ta ut den mindre hinken o lägg den stora på sida o rulla ut fatet. Putsa av kanterna
 
Lägg upp bilder sen, jag är intresserad av samma projekt , men i större modell... typ något sånthär
 
  • Rund grillplats med stenar och betongring, omgiven av trästubbar på en grusbelagd trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Ett alternativ som jag såg i Danmark var att ta en stor stålcylinder, ca 1m i diameter, 0,5m hög och fylla den med sand/stenkross och sedan sätta små granit kullersten med stenmjöl emellan med svag lutning mot ned mot mitten. Det såg ut att fungera bra.
 
Så här ska resultatet bli, ganska stilrent och vackert! (innan det exploderar som en bomb då :D)
 
  • Brinnande trästockar i en enkel betongeldstad på stenlagd mark med gröna buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AnnaGlas och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.