Hej!
Har en Gardena R40Li från 2012 som har gått gfelfritt under alla år har inte bytat batteri än men det är på gång nu.
Men nu till felet som uppkom när allt skulle startas upp i år.
Den vill inte gå tillbaka till laddstationen som den ska den följer guide kablen hela vägen men tidigare har den stannat ca 1 meter innan laddstationen och snurrat runt för att sedan backa in i stationen, men nu bara kör den rakt in i stationen och försöker flera gånger innan den ger upp.
Har varit inne i expert menyn och kollat lite.
I den ena menyn får jag att A-signal, bak saknas vad betyder detta?
I den andra menyn får jag F-Slinga: Felaktig ansl. vad betyder detta?
Tacksam för all hjälp då jag vill att "Ove" ska börja sköta sitt jobb igen. Display på en Gardena R40Li robotgräsklippare som visar signalkvalitet och felmeddelanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-display på en Gardena R40Li robotgräsklippare med testresultat av laddstation och slingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A-signalen kommer från begränsningskabeln.
G1 är signal från guidekabel.
F är signalen från den i laddplattan inbyggda sändaren. Så det förklarar varför klipparen bara kör rakt fram och inte vänder en bit före klipparen.
Var står klipparen när du mäter dessa värde?
Lyser dioden i laddplattan fast grönt?

Gissar att någon slingsensor i klipparen är defekt.

Skärmdump som visar signalvärden för en robotgräsklippare, med detaljerad förklaring på tyska om signalernas kvalitet och styrka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk text på tyska om mätvärden för A-signal, F-signal och Suchsignal från en robotgräsklippares sensorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
agsom44 och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Klipparen stod i laddstationen när jag läste av infon.
Lysdioden på laddstationen lyser grönt med fast sken.
Vad är då A-Signal Bak? eller det kanske ska vara 0? tänkte eftersom att begränsningskablen visar ok med det gröna skenet i laddstationen.
Kan det vara fel på den vita kablen (antennen) i laddstationen, kan man byta den till vilken sorts kabel som helst?
Mvh Håkan
 
Klipparen har sensorer både bak och fram för att detekterar beg.kabeln.
Placera klipparen en bit (ca 50 cm) utanför laddaren och se hur signalnivåerna påverkas. I denna pos. ska F-signalen ha ett värde på ca -100 till -300.

Avbrott på antennkabeln i plattan ska ge röd indikering på lysdioden. Kabeln kan bytas till valfri typ av ledare.
 
  • Gilla
TedFo och 2 till
  • Laddar…
Då blir det till att hem och kolla:D(y)
Stort tack för alla svar så länge!
Ha en trevlig helg!
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Du kan nog låta den stå i laddaren. Följande värde ska visas om grejorna är OK.
Tabell över testbedingningar för laddstation, med värden för A-, F- och S-schleife, samt laddspänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hej!
Kollade på ”Ove” idag,
Han verkar att ha hittat A-signal bak, men kör fortfarande med fronten i laddstationen och dockar inte som han ska.
Fortfarande felaktig ansl på F-slinga
Vad gör man? Närbild av en Gardena robotgräsklippares display som visar testresultat med "Felaktig ansl." för F-slinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GARDENA robotgräsklipparens display visar signalkvalitet och A- och F-signaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du någon granne eller vän som också har en sådan här maskin skulle du kunna testa den där, då bör du kunna avgöra om det är laddstation eller klipparen som felar.
Kortet i laddstation är enkelt att byta om så skulle vara nödvändigt.

Annars blir det väl att ta grejorna till en återförsäljare som servera Husqvarna/Gardena, de bör snabbt kunna felsöka maskinen åt dig.

.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hej!
Blir nog till att kolla med service verkstaden!
Tack för tipsen!
Mvh Håkan
 
Intressant. Hur kommer man in i expertmenyn? :thinking:
 
När du är inne i meny tryck in 7&9 sedan kommer expert menyn upp!
Mvh Håkan
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Fick en liten funderare:thinking:
Batteriet är sedan 2012 och upptäckte nu när jag har stått och studerat ”Ove” mer ingående att han går tillbaka till laddstationen efter 5-10 min klippning sedan hittar hanninte tillbaka. Hjälper man honom genom att placera honom i laddstationen stannar han bara en kort stund sedan ger han sig ut för att klippa igen, kollade på batteri stapeln och den är inte ens halv när han går tillbaks. Kan ett dåligt batteri ställa till detta problem eller det är sådan otur att det är två olika bekymmer?
 
H Hakan Persson skrev:
Hej!
Fick en liten funderare:thinking:
Batteriet är sedan 2012 och upptäckte nu när jag har stått och studerat ”Ove” mer ingående att han går tillbaka till laddstationen efter 5-10 min klippning sedan hittar hanninte tillbaka. Hjälper man honom genom att placera honom i laddstationen stannar han bara en kort stund sedan ger han sig ut för att klippa igen, kollade på batteri stapeln och den är inte ens halv när han går tillbaks. Kan ett dåligt batteri ställa till detta problem eller det är sådan otur att det är två olika bekymmer?
Utan att exakt veta, så är det nog inte omöjligt att batteriets status spelar in. 8 år rejält lång tid för batteriet. En klipptid på 5-10 min. är hursomhelst något man inte har någon större nytta av.
 
Detta har den dock inte gjort förra året, utan då klippte den ca 40-50 minuter/ runda.
Tror att jag beställer ett nytt batteri innan jag går vidare, men skumt.
Får se hur den beter sig med ett nytt batteri och utgå från det.
Trevlig kväll(y):D
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Har inte 40Li en slinga i laddstationen (på undersidan i framkant) som rimligen används till någon del i avståndsmätningen till laddstationen? Den har en tendens att rosta vid skador.

Jag hade tittat efter hur den slingan ser ut.

Bara en gissning, jag är ingen expert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.