Billiga laminat golv håller inte länge och dom är otroligt känsliga för fukt.
Det ända felet är om dom inte lagt med tillräckligt med avstånd till väggar, svårt att göra andra fel med ett laminatgolv.
 
Rent spontant tycker jag lite synd om företaget i det här fallet. (Fast man hade naturligtvis behövt mer fakta för att förstå vad som verkligen hänt.)

Det är, som twoody påpekat, inte mycket man kan göra fel på när man lägger in laminatgolv. I synnerhet inga fel som först visar sig efterhand.

Det verkar också som om det är kunden själv som köpt in golvet. Man kan undra hur starkt man måste avråda från en dålig produkt. Måste det vara skriftligt? Eller har diskussionen varit nåt sånt här:

"Men detta är ett ACME Extra-Slim-Budget-Populär. Det är endast avsett för golv som aldrig beträds. Ska ni verkligen ha det i köket och hallen?"
"Jajamensan"

Och sedan undrar jag vad KO tänkt att företaget ska göra. Ska de bekosta hela det nya golvet, materialet också? Och ska de i så fall lägga in samma kassa golv en gång till eller ska de bekosta ett bättre golv av tillräckligt hög kvalitet?
 
  • Gilla
lärjungen och 3 till
  • Laddar…
I bland får man känslan av att folk får vara hur korkade som helst och sen bara skylla på någon annan
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
BirgitS
N noone70 skrev:
I bland får man känslan av att folk får vara hur korkade som helst och sen bara skylla på någon annan
Faktum är att lagstiftningen när det gäller konsumenttjänstlagen är skriven i mycket av den andan men man har gett företaget rätten att säga att det där tycker jag är en dålig idé och jag avråder dig från att göra så för att friskriva sig från ansvar.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Om vi förutsätter att företaget INTE avrått från att installera detta golv och ändå valde att göra det bara för att få pengarna så får de faktiskt skylla sig själva. Självklart ska de åtgärda golvet eller helt avstått från affären.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Alla dessa billiga laminatgolv. De är ju inte ens bra när man nyss lagt in dem.
Känns sällan bra att lägga såna golv.......kanske i nån skrubb iofs.

Men tappa inte hoppet, medborgare, de är billiga
 
S Saintus skrev:
Om vi förutsätter att företaget INTE avrått från att installera detta golv och ändå valde att göra det bara för att få pengarna så får de faktiskt skylla sig själva. Självklart ska de åtgärda golvet eller helt avstått från affären.
Ok kan du då säga vad som är klassat som dåligt och bra?
Finns det någon lista på vad för golv som är godkända att lägga in.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ok kan du då säga vad som är klassat som dåligt och bra?
Finns det någon lista på vad för golv som är godkända att lägga in.
De sa ju i sitt försvar att golvet var av usel kvalitet så de hade all chans att påtala riskerna för köparen.
 
S Saintus skrev:
De sa ju i sitt försvar att golvet var av usel kvalitet så de hade all chans att påtala riskerna för köparen.
Påtalade man risker med det aktuella golvet, att det inte var lämpligt att lägga laminat i hall och kök?
 
S Saintus skrev:
De sa ju i sitt försvar att golvet var av usel kvalitet så de hade all chans att påtala riskerna för köparen.
Så då kan jag aldrig lägga in ett laminatgolv för att jag tycker det är skit?
Jag kan aldrig montera pressade innerdörrar och aldrig använda virke från byggmax?
Listan skulle vara enorm om man ska gå efter sitt eget tyckande.
Nej är golvet köpt i Sverige och lagt enligt anvisningarna så kan aldrig byggfirman klandras för golvets dåliga kvalite.
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
S Saintus skrev:
De sa ju i sitt försvar att golvet var av usel kvalitet så de hade all chans att påtala riskerna för köparen.
Detta vore en orimlig situation då inget skulle bli installerat förutom det som gynnar hantverkaren mest. Har nog aldrig varit med om en hantverkare som lämnat ett rimligt utlåtande på material som ska installeras. Det är antingen "ren skit" eller "rejäla grejer". Och den rena skiten behöver inte ens vara billigare än de rejäla grejerna.

Om det nu verkligen är så dåligt, så bör ju företaget värna sina intressen och snällt avstå från att installera det. Man kan inte både ta betalat för installation och sedan smita från garanti.
 
Min visdom säger att alla hantverkare inleder med att säga att "det här är skit". ;)
 
Finns fler än ett sätt att lägga golv fel på än bara avstånd till vägg. Jämnt underlag är ett till som företaget i detta fall hade struntat i varpå golvet inte låg bra. Har själv lagt detta golv innan och det är inget fel i kvalitén, det kanske inte kommer att hålla i 100 år men några i alla fall om det hanteras rätt, inte några veckor/dagar som i detta fall

Tycker inte alls synd om företaget som får backning på dåligt utförda arbeten. Gör om och gör rätt!.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.