Eftersom man är tvingad till att ha en KA vid nybygge anlitade jag en och betalade ca: 15 Tkr. Han kom förbi ett par gånger och fotade och småpratade lite. När huset var halvfärdigt fick jag hem en lapp i brevlådan där det stod att huset var slutbesiktigat och klart. Enligt dom hade jag nu tom ett fint garage på tomten??  :-/Får det gå till så här? Sista gången han var där var huset bara stomrest så han hade ingen koll på hur det gått med el och VVS mm. Ännu värre var det vid husbygge nummer två, då kom en annan KA till platsen några dagar innan grunden skulle göras och sedan syntes han inte till nåt mer... Även då kom en lapp från komunen om att huset var slutbesiktigat långt innnan det var klart och denna gång helt utan översyn från KA. Men fakturan kom han ihåg iallafall....  Vad är det man betalar för egentligen??  Vad har ni för erfarenheter?
 
Eftersom jag emellanåt jobbar som KA så kan jag ju svara på hur jag tar mina uppdrag.
Det ingår att jag upprättar en kontrollplan för just det huset som skall kontrolleras och som skall godkännas av byggnadsinspektören på kommunen vid ett samrådsmöte som jag självklart deltar i tillsammans med kunden och ev. entreprenör/hussäljare.
På mötet går vi igenom kontrollplanen igenom vilket ofta resulterar i att jag måste justera den innan den kan godkännas. Därefter distribuerar jag den till samtliga berörda.
På en villa gör jag sedan minst följande platsbesök:
* kontroll av marken efter schakning för grunden så att den överensstämmer med de antaganden som gjorts när man dimensionerat grundläggningen.
* övervakar utsättningen av huset för att kontrollera att huset hamnar på lämplig höjd.
* kontroll av grundläggningen innan man skall gjuta så att allt stämmer med dränering, isolering, armering etc.
* Kontroll av stommen när den är rest men innan man gipsar igen väggarna. Då kontrollerar jag bla. att takstolar och virke har rätt märkning, att ståldimensioner och kvalitet stämmer, att eldragningar och vattendragningar ser proffesionella ut, att virke och isolering är torrt, att uktspärrar finns på plats etc.
* Kontroll i samband med slutbesiktning/inflyttning för at se att allt blev enligt bygglovet och att allt är på plats.
Sedan samlar jag in de intyg och kontroller som gjorts av andra under byggtiden. Det som skall vidare till kommunen skickar jag iväg tillsammans med min signerade kontrollplan och ett intyg som jag skriver.
Ibland är bygget av någon anledning mer komplicerat än ett genomsnittshus och då händer det att jag gör några extrakontroller. Det gör jag också om det är dåligt väder under känsliga byggskeden eller om jag vet att det är slarviga byggare. Det ingår även i priset telefon eller mailrådgivning med min kund och självklart min körersättning till bygget.

En seriös KA utför dessa kontroller men jag vet att det tyvärr finns en hel del oseriösa KA därute. Synd om kunderna eftersom en seriös och en oseriös har ungefär samma prislapp.
 
Antar att det är jag som haft extrem otur som vanligt då... Om du "volvo" arbetar i Stockholm kanske jag kan anlita dig nästa gång?! Du verkar ta ditt arbete på allvar.
 
Mathias71 - nej, du är absolut inte den enda som har eller har haft problem med din KA. Vår var med på byggsamrådsmötet och sedan på en efterbesiktning - that´s it! Vi har stora problem med huset och en del hade väl kunnat avhjälpas om han gjort sitt jobb på samma sätt (eller liknande) som volvo beskriver det.

Till råga på allt samlade han ihop de intyg han kunde på efterbesiktningen och sen försvann han från stan... Monthy Python slår sig slätt jämfört med vårt bygge.

Papprena är borta (eller hos honom vad vet vi).

Våra grannar som hade en annan KA hade också problem med att han var ute så få gånger. En annan granne hade problem med att KA blev polare med byggaren som hade gjort fel så där tyckte KA att man skulle vara mer tolerant.

Volvo - vi behöver sådana som dig!
 
Vår KA var rent nitisk till en början: stoppade bygget och ringde på egen hand kommunens byggingenjör för samrådsmöte där han ifrågasatte det mesta i konstruktionen, bl a dålig handikappanpassning (gällde en tillbyggnation på 48 kvm till en gammal torpargård). Hans roll är att vara "kommunens förlängda arm" vilket först höll på att reta gallfeber på både mig som byggherre och byggarna. Allt ska dokumenteras och granskas i kontrollplanen trots att det rör sig om ett mindre tillbygge. Med en massa fördyringar som följd. Nu tycks han dock ha lugnat sig lite men jag ska inte säga för mycket innan slutbesiktningen.

Problemen med KA kan alltså vara av olika slag  :-/
 
volvo skrev:
Eftersom jag emellanåt jobbar som KA så kan jag ju svara på hur jag tar mina uppdrag.
Det ingår att jag upprättar en kontrollplan för just det huset som skall kontrolleras och som skall godkännas av byggnadsinspektören på kommunen vid ett samrådsmöte som jag självklart deltar i tillsammans med kunden och ev. entreprenör/hussäljare.
På mötet går vi igenom kontrollplanen igenom vilket ofta resulterar i att jag måste justera den innan den kan godkännas. Därefter distribuerar jag den till samtliga berörda.
På en villa gör jag sedan minst följande platsbesök:
* kontroll av marken efter schakning för grunden så att den överensstämmer med de antaganden som gjorts när man dimensionerat grundläggningen.
* övervakar utsättningen av huset för att kontrollera att huset hamnar på lämplig höjd.
* kontroll av grundläggningen innan man skall gjuta så att allt stämmer med dränering, isolering, armering etc.
* Kontroll av stommen när den är rest men innan man gipsar igen väggarna. Då kontrollerar jag bla. att takstolar och virke har rätt märkning, att ståldimensioner och kvalitet stämmer, att eldragningar och vattendragningar ser proffesionella ut, att virke och isolering är torrt, att uktspärrar finns på plats etc.
* Kontroll i samband med slutbesiktning/inflyttning för at se att allt blev enligt bygglovet och att allt är på plats.
Sedan samlar jag in de intyg och kontroller som gjorts av andra under byggtiden. Det som skall vidare till kommunen skickar jag iväg tillsammans med min signerade kontrollplan och ett intyg som jag skriver.
Ibland är bygget av någon anledning mer komplicerat än ett genomsnittshus och då händer det att jag gör några extrakontroller. Det gör jag också om det är dåligt väder under känsliga byggskeden eller om jag vet att det är slarviga byggare. Det ingår även i priset telefon eller mailrådgivning med min kund och självklart min körersättning till bygget.

En seriös KA utför dessa kontroller men jag vet att det tyvärr finns en hel del oseriösa KA därute. Synd om kunderna eftersom en seriös och en oseriös har ungefär samma prislapp.
-You are hired! Skämt å sido, jag är själv ute efter en seriös KA så om du kan åta dig uppdrag i stockholmsområdet så är du välkommen att PM:a mig...
 
Vi har nyligen flyttat in i vårat nya hus.
Kvalitetsansvarige avdankande vi redan efter stomresningen!!!!
Han skulle enl sin egen kontrollplan kolla: Schaktbotten, stomresningen, elen, vvs + en massa andra mindre kontrollpunkter.

Det han kollade var...... hmmmmmmmmmmmm tänker............................ tänker................................. knaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkk.........................................braaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkkkkkk............ hmmmmmmmmmmm han kollade nog bara innan schaktbotten var klar.............. INGET ANNAT........................................ tänker efter........... nä inget annat kollade han!!! ...
Vi tänker inte betala han ett öre till! Meddelade det även till kommunen.
 
Sorry, fel landsända!


Jag vet att det finns många oseriösa, guldgrävare därute.
Tyvärr tar de samma arvode för en villa som jag gör vilket ger dem en oerhört bra förtjänst. Likaså gillar ju husföretagen en KA som ligger lågt och inte för väsen. Därför rekommenderar de gärna sådana smidiga individer.

Men det finns fler med mig som tar våra jobb på allvar och som är måna om att kunderna känner sig väl omhändertagna.
Det gäller bara att välja med omsorg!
 
Även om det säker finns KA som gör dåliga jobb tror jag en del besvikelser helt enkelt beror på missförstånd. Att kunden tror att en KA skulle vara en kvalitetsgarant för hela bygget och besöka bygget var och varannan dag för kontroller. Gör inte du lite mer än vad du egentligen är ålagd av myndigheterna att göra? Fuktmätning t.ex. Ingår väl som en av egenkontrollerna och du borde väl ha fullgjort din plikt om du bara kontrollerar att den kontrollen är avprickad?
 
Vår KA tog fram kontrollplanen, var med på byggsamrådet, kollade armeringen, mätte fukten i bjälklaget, var med på stombesiktningen och godkände fuktspärr och golvbrunnsinstallation över telefon (han frågade om jag följt regelboken.. :)).

Sen dess har jag inte hört av honom... det var ett år sen som färdigställde badrummet.


/Andreas
 
En KA och en besiktningsman är inte samma sak. Däremot låter man ofta sin besiktningsman och KA vara samma person eftersom det är smidigt. En KA kan såvitt jag vet i princip låta hela kvalitetskontrollen vara egenkontroll dvs entrprenören kollar själv och fylla i en lapp. Och som Kasch skrev är KA kommunens förlängda arm! Från byggledarna.se:

"Det bör observeras att KA endast är ansvarig för kontroll av myndighetskrav, byggherren har som regel en mängd andra krav på entreprenaderna, och dess kvaliteter. Dessa krav bör vara reglerade i entreprenadavtalet. Den person som anlitats för KA-uppdraget kan också ha uppdrag som kontrollant och besiktningsman, för byggherrens räkning"

Så KA är där för att se till att DU som byggherre följer lagen inte att entreprenören gör det i första hand.
Han är inte besiktningsman per automatik utan det får man avtala och att ha en bra besiktningsman på sin sida kan vara guld värt.....
Dessutom tror jag att det är lättare att bli av med sin besiktningsmans certifiering än KA-dito.

Hitta besiktningsmän: Konsumentverket/KO - Frågor och svar - Artikel
 
Vår KA är min svärfar. Om det är bra eller dåligt vet jag ännu inte. Men jag gissar att vi kommer att få det där lilla "extra" som man i vanliga fall inte får, men som vi så väl behöver. Men KA är väl fritt att välja och har man någon bekant som man kan lita på och är duktig, så går det väl bra fast han inte är utbildad? :)
 
Snailman
Det är ju upp till kommunen...om de godkänner bara så..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.