Hej.

ska renovera ett litet badrum. Ett gammalt hus som varit flera lägenheter.

På andra sidan denna vägg har min hyresgäst sin toalett. Ljudisoleringen har varit i princip obefintlig varför jag tänkte riva ner gipsen lägga i isolering och sedan på med dubbla gipsskivor. Hade dock inte väntat mig detta...

vad bör man göra? Bara klämma dit gipsen igen eller vad gör man? Har ju ingen lust att riva så jag hamnar inne hos min granne
 
  • Delvis bortriven gipsskiva som avslöjar gammal trävägg bakom, i ett renoveringsprojekt för ljudisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Regla upp 70mm med 45 eller 60cc och isolera väggen. Sätt sen 15mm plyfa/osb och sen gips.
 
Skulle givetvis nämnt att det är ett litet badrum, endast 170 cm så jag vill helst inte tappa ytterligare 10 cm.
 
Då blir det inget ljudisolerat tyvärr...
 
Hallonbåten
L Lukasl skrev:
Hej.

ska renovera ett litet badrum. Ett gammalt hus som varit flera lägenheter.

På andra sidan denna vägg har min hyresgäst sin toalett. Ljudisoleringen har varit i princip obefintlig varför jag tänkte riva ner gipsen lägga i isolering och sedan på med dubbla gipsskivor. Hade dock inte väntat mig detta...

vad bör man göra? Bara klämma dit gipsen igen eller vad gör man? Har ju ingen lust att riva så jag hamnar inne hos min granne
https://aquietrefuge.com/soundproof-wall-between-apartments/ typ?
 
Tänk mindre istället och gör det du kan. Minsta lilla glipa kan transportera ljud. Dubbla gips ihop med att du tätar varenda springa med latex mycket noga. Fyll upp glipor redan när du monterar första skivan alltså och lika på nästa. Då blir det säkert dubbelt så bra som du har det idag om du bara har enkelgips och kanske nå glipor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.