C Cambudgie skrev:
Alltså, fråga 2 går ju att tolka på 2 sätt:

"Vilka verktyg behöver du minst för att bygga altan?"
  • Cirkelsåg, hammare, vält, skyffel
  • Spade, fogsvans, skruvdragare, mätverktyg
  • Sänksåg, borr, skruvmejsel, handsax

"Vilka verktyg behöver du åtminstone för att bygga altan?"
...hade vart en bättre formulering.

Men som en tidigare användare skrev så beror det på förutsättningarna, verktygen i dom övriga svaren kan vara bra att ha även dem.
Jo, men oavsett så har jag svårt att förstå varför man väljer att att avstå ifrån skruvdragare och mätverktyg. Om jag inte minns fel så var det någonstans mellan 85-90% som gjorde det valet.
 
Fråga 2 är mycket konstig
 
B bece skrev:
Jo, men oavsett så har jag svårt att förstå varför man väljer att att avstå ifrån skruvdragare och mätverktyg. Om jag inte minns fel så var det någonstans mellan 85-90% som gjorde det valet.
Du har feltolkat så du kan släppa den, 85-90% röstar för att det är viktigaste verktygen av alternativen som ges.
 
Haha, okej.
Än en gång har man blivit påmind om att det är lätt att missförstå varandra.

Jag har aldrig tidigare hört att när man bara säger "behöver minst" skulle kunna vara något annat än motsatsen till "behöver mest", förutom när man talar om andelar, mängd, vikt etc.
Hade man istället skrivit "behövs som minst" eller " behöver du som minst ha" skulle det blivit förståeligt.

Här kommer några varianter på meningen med kommentarer för att några fler kanske kan hänga med på att det är ganska viktigt hur man uttrycker sig.
  1. Vilka verktyg behöver du minst för att bygga altan (Quizförfattarens formulering, som enligt mig är fel om frågan är "vad man åtminstone behöver").
  2. Vilka verktyg behövs som minst för att bygga altan (ett fungerande alternativ om man vill fråga vilka verktyg man åtminstone behöver).
  3. Vilka verktyg behövs som minst när du bygger altan (ett exempel på omskrivning av ovanstående mening som får en helt annan innebörd).
  4. Vilka verktyg behöver du som minst ha för att för att bygga altan.
  5. Vilka verktyg behöver du åtminstone ha för att bygga altan (alt. 4 & 5 är svåra att missförstå enligt mig).

Varför fortsätter jag tjata om detta då? Jo, jag blir frustrerad när jag efter en tids rannsakande inte kan tolka en meningsuppbyggnad på mer än ett sätt samtidigt som det alldeles uppenbart har tolkats annorlunda av de flesta andra.

Det vore intressant att få veta vad de, som tycker att jag tolkat frågan fel, skulle skriva om de ville ställa frågan som jag (och några få andra med mig) tolkat den.

Ser med klen tillförsikt fram emot att någon kommer svara på detta inlägg. :p
 
  • Gilla
lindath och 2 till
  • Laddar…
Kollar man några synonymsidor så är minst en synonym till åtminstone, deras exempel är rätt lika med fråga 2 så frågan är nog helt korrekt. Att tolka den på ditt sätt var för mig helt främmande men det är intressant att se att nånting kan tolkas så olika.
 
Intressant att majoritet tycker att de är sur gubbe (jag med) . 8 rätt, sur gubbe och furu , Ska fortsätt att bygga så ändå .
 
Tycker alla alternativ på cc-mått verkar vara alldeles för tätt, jag bygger med cc-600.
 
9/10 men flera frågor är väldigt konstiga
1,2,4och 9 är väl fel sen har jag aldrig sett eller använt trall 26mm så det var nytt för mig
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.