Hejsan.

Vi flyttade in i ett gammal trähus, byggt 1958, för 2 år sen.
Det är en enplansvilla.
Efter den här vintern så upptäckte vi vitmögel på balkar upp på vinden. Grannen som har ett likadant hus hade också det. Och de installerade ett avfuktningssystem för ganska mycket pengar.
Jag har pratat med några hantverkare och de vill installera avfuktare och täta vinden. Det känns som en ganska stor grej med tanke på att huset har fungerar jättebra i 60 år.
Min tanke var att öka på utflödet av luft från badrum, tvättstuga och toalett. Alltså att installera en kanalfläkt i ventilationen på vinden efter att de tre ventilationsrören har gått ihop.
En hantverkare var också inne på det.
Skulle det räcka?
Och att jag sanerar bort möglet själv. Har ni några tips på medel för det?

Med vänlig hälsning, Magnus
 
  • Gilla
g2p3ihr
  • Laddar…
Vi har samma. Ska enligt vad jag förstår egentligen inte vara någon fara, den luften ska inte komma ner i bomiljön (enligt jordens avskräde Anticimex iallafall, ursäkta klarspråket). Vi har förbättrat ventilationen genom fler friskluftsventiler och PAX-fläktar i badrum och tvättstuga. Sticker upp huvudet genom vindsluckan ibland för att kolla status, mer än så tänker jag inte ägna mig åt detta.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Att en kallvind möglar när det inte är god ventilation i huset är vanligt och brukar kunna lösas med att förbättra ventilationen i huset.
Men det hjälper inte att förbättra ventilationen om taket läcker. Så det skulle jag kontrollera först.

En annan sak att titta på är om ventilationen av vinden är ok och att vindsluckan från huset är tätad.
 
Kolla först om det är skada i taket, annars saknas det nog ångspärr så fukt från rummen kommer upp på vinden och orsakar mögel.

Mögel utsöndrar giftiga toxiner, så det bör åtgärdas snarast, det går att sanera själv, men då måste man helst ha kemikalier som innehåller väteperoxid och klor för att verkligen få bort det, billig mögelborttaning i bygghandeln är oftast för klena, men är bättre än inget.

Ädre hus saknar ångspärr så FTX kan vara bästa lösningen att få bort överflödig fukt i huset och samtidigt få in ny frisk luft.
FTX bör vara fasta motströms aggregat, undvik roterande för dom kan återföra samma fukt och luft in i huset igen, även om den blandats med uteluft, men finns mögel nånstans i huset vill man inte ha in den igen.

Billiga alternativen att bara öka frånluften med fläktar är bara en halvdan lösning.
Om mögel finns på vinden tar den sig in i rummen om ångspärr saknas, har man bara fläktar som skapar undertryck finns risk att mer mögel toxiner kommer ner i rummen.
Med FTX kan man justera tilluft och frånluft så det blir balans.
FTX kostar en del, men är effektivast, i slutändan är hälsan viktigast i längden.

Tjatet från vissa politiker att bygga mer energisnålt innebär tätare hus som i sin tur stänger inne fukt och orsakar mögel som är ett stort hälsoproblem, det är andra sidan av energidebatten som sällan tas upp.

Närmare 1,2 miljoner svenskar har hälsoproblem som kan kopplas till inomhusmiljön.
Källa: Forskning & Framsteg, 2014-12-26
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.