J JRH77 skrev:
Hej!

Har en "rolig" granne som planerat en påbyggnad på sitt hus, som tyvärr kommer att ge honom fri insyn över vår tomt.

Har givits möjligheter att kommentera till kommunen, inget resultat, till Länsstyrelsen, inget resultat och nu senast Mark och Miljödomstolen, åter inget resultat verkar det som.

Det senaste från MMD har jag enbart fått veta genom grannen, som i går eftermiddag började sända mig ilskna SMS krav på någon gran vid tomtgränsen som han retat sig på, mängder med ilskna tykna krävande SMS har jag fått värja mig från - slutet var att han triumferande meddelade mig att "Jasså, du vet minsann inte att du förlorat i MMD".

Vinsten i MMD firades alltså med en skur av ilskna SMS med krav riktat mot oss.

Nåväl, hade i alla fall hoppats på en lugn sommar, men inte - MMD tog bara 19 dagar för beslutet, vad det nu är får jag eventuellt veta så småningom.

Är dock fascinerad av faktumet att man som granne inte får ha minsta synpunkt på ett bygge som tar ifrån en allt insynsskydd, med fönster med direkt insyn in i vårt hus och altan, till detta en balkong på då blivande 2:a våningen med fri översyn över vår tomt.

Dessutom en carport direkt mot tomtgränsen, tillåtet pga att det inte är detaljplanerat område.

Ingen som har några goda råd, verkar vara hopplöst?

Tråkig framför allt att MMD var så snabb i handläggningen, till mig sade dom att det tar 6 månader innan dom klarat av 75% av fallen, hade i alla fall hoppats på lite lugn ett tag.
Tyvärr är Länsstyrelsen MMD o MMÖD överhopade med jobb därav snabba handläggningstider i ärenden där det inte finns tydliga "bevis" för att den klagande har rätt.Man kan söka på tidigare domar om man kan hitta något liknande ärende där man dömt till klagandens fördel och lägga fram det som ett prejudikat.Du kan ju ff överklaga till MMÖD ibland kan de ändra tidigare beslut.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lite märkligt tycker jag det är ifall bygglov givits för en byggnad kloss mot tomtgräns, utan grannens medgivande, utan stöd i DP.
Helt omöjligt är det inte, men som regel vill nog BN ordna så att underhåll av byggnaden ska gå att utföra.
Just det här känns som att det är det man borde ha påpekat i en överklagan, att grannen ska kunna sköta underhållet från sin tomt. Det borde anses som en rimlig åsikt och anledning till överklagan kan jag tycka och därmed även eventuellt avslag på bygglovet eller krav på att flytta byggnaden kanske 0,5 meter. Däremot att ha synpunkter om insyn är sällan något de tar hänsyn till, vilket är fullt logiskt

Vad gäller insynsskydd så kan en bambuhäck vara ett alternativ. De växer väldigt fort och kan bli 4-5 meter höga om jag inte minns fel
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
När det gäller överklaganden så ska man försöka hitta skäl som är relevanta ur ett lagligt perspektiv. I ditt fall kan det vara att avståndet mellan den kommande byggnationen och någon byggnad på din fastighet gör att en brand kan spridas väldigt enkelt. Att du inte oroar dig nämnvärt för branden spelar ingen roll, men det ger dig bättre stuns i din argumentation.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
J JRH77 skrev:
Som jag skrev i inledningen så är grannen i vårt tycke "rolig", det vill säga lite störig och allmänt lite speciell.
Men vi har för det mesta överseende med hans små "hyss".

Som den gången när han galet ilsket bankade på vår ytterdörr 21:50 på kvällen.
När vi öppnade stod han utanför dubbelvikt, skakande av ilska vrålande han "DU....HAR.....HUGGIT....AV....MIN....KABEL....MED....EN...YXA!!!!!!!"

Han har nämligen någon form av färgglad tivolibelysning efter tomtgränsen, och nu hade det tydligen blivit kabelbrott.

Vid närmare okulär besiktning syntes tydligt att kabeln var avgnagd, kanske rent av hans egen katt hade tuggat på det mjuka gummit.

Som sagt, "rolig".

Annars inga problem med att gå vidare, bara detta att han ränner runt, luras, ljuger och gör som han mest behagar gör att man till slut gör motstånd mot allt jävelskap mera reflex och slentrianmässigt, går inte att bara säga bestämt nej till honom, han tolkar det direkt som ett ja.
Låter som att det inte är lönt att driva det vidare. Det finns flera alternativ, flytta, fixa insynsskydd eller helt enkelt strunta i om det är insyn.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
J JRH77 skrev:
Tack för tipset, skall försöka läsa på lite mera!
Ska du försöka få upp något i MÖD är det hög tid att ragga upp en duktig jurist...

När det gäller att överpröva beslut som kräver prövningstillstånd då ska det antingen ha begåtts formella fel i behandlingen av ärendet i lägre instans (som att man gjort en uppenbart felaktig juridisk bedömning) alternativt att ärendet är så ovanligt och frågeställningen så pass intressant att det finns ett "allmänintresse" att få fram ett prejudikat i frågan.

Jag tror väl mest på det förstnämnda i ditt fall, att du kan påvisa att man beviljat bygglovet och avslagit ditt överklagande på felaktiga grunder. Men för att kunna utröna det skulle man behöva se hur överklagandet varit formulerat.

Om det inte finns formulerat närmare att bygglovet borde nekas pga anläggning i tomtgräns med hänvisning till brandskyddssäkerhet, avsaknad av underhållsmöjlighet eller dylikt, och att alla tidigare instanser ignorerat det, då kommer det inte spela någon roll att du överklagar igen ändå.

Därav att du behöver juridisk expertis för att hjälpa dig gå igenom fallet, hanteringen och gällande praxis samt se om det faktiskt finns något att hänga upp en överklagan på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Franken. och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då måste du få kommunens tillstånd (vilket du inte har en chans att få, i de flesta kommuner).

Kommunen är din granne, det saknas inte granne.
Samma gäller mot gata, 4,5 m
 
C
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Synpunkter får du självklart ha, men du får inte bestämma över någon annans fastighet. Lika lite som grannen kan säga till dig att "nu bygger vi ut här så nu får du fanimej flytta din altan till andra sidan. Vi vill inte ha utsikt över era vinterbleka solande kroppar när vi äter frukost!"

Det finns ett 100% säkert sätt att bestämma över hur granntomten ska bygga. Att ÄGA granntomten. Annars har du inget att säga till om vad de gör med sin mark. Tycka kan du göra, precis så mycket du vill, men det är de själva som väljer hur de vill använda den mark som DE betalt för. Så länge man följer de planer, lagar och regler som finns.

Du har däremot fritt fram att göra som du vill på din tomt. Föreslår att du kanske planerar ditt hus, altan och trädgård utifrån givna förutsättningar. Acceptera att du bestämmer över din mark, din granne över sin och släpp ilskan över att inte kunna bestämma över andra så blir det säkert lättare för dig att trivas.

PS. Tacka fan för att din granne är skadeglad mot dig, du som försöker med näbbar och klor förstöra för honom.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!!

Det är ju helt sinnessjukt som det är. Att nån som inte har den minsta äganderätt har möjlighet att motsätta sig vad var man gör på sin tomt. Det borde vara kostnads ansvar för processen för alla som överklagar!
Det skulle nog dra ner på byråkratin väldigt mycket.
Det är väldigt tråkigt för oss som faktiskt är drivna och vill göra det snyggt, att nån person(trådstartare) som tror han äger utsikten kan sätta käppar i hjulen i "6 månader" bara för att jävlas. jätteglad att höra att det blev som det blev i MMD.

tyvärr får väl bygglovs ansökarna och skattebetalarna hosta upp för denna processen, istället för dessa gnällspikar.
 
  • Gilla
Jonny Wu och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja, rättssäkerhet kostar.
Jag hoppas du får nytta av den också, någon gång i ditt liv.
 
  • Gilla
nissebrun och 4 till
  • Laddar…
Att okynnesöverklaga, bara för att skapa en fördröjning. Är ju förkastligt, och det skapar bara dålig grannsämja. Men rätten att överklaga myndighetsbeslut som man anser är felaktiga (i lagens mening) är en väldigt viktig princip, som vi skall vårda.
 
  • Gilla
nissebrun och 12 till
  • Laddar…
Men plantera en Thuja-häck bara. Gör det NU! Han kommer nog förstå själv att snart så är det bara en grön vägg utanför hans fönster! Så kanske han förstår att det är dumt av honom att köpa fönsterpartier för X-antal tusen när han lika gärna kunde satt upp små fönstergluggar bara. Vilket väderstreck blir hans gavel mot? Ligger ditt hus söder om hans så kommer han inte heller få något solljus ö.h.t. Då har du iaf något att kunna förhandla med sen....
Men plantera häcken NU! Och gärna några dm från tomtgräns. Och dokumentera den noga också så att han inte gräver bort den.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jag förstod inte riktigt, varför vill din granne ha stora fönster mot din altan? Det sista man vill är väl att ha stora fönster rakt in mot en granne, om man inte måste.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte hela sanningen.
Byggnadsnämnden kan ge bygglov närmare gränsen.
Det är bara att på 4,5 meters avstånd så börjar allt gå betydligt smidigare, då tas det i princip inte alls någon hänsyn till vad rågrannar tycker.
Nog är det så att det skall vara 9 m mellan byggnader. Om grannen godkänner närmare än 4,5 m får inte denne bygga utan att tillgodose de 9 meterna. De 9 meterna kan vara mindre om det är inskrivet i gällande detaljplan.
 
Roynem Roynem skrev:
Nog är det så att det skall vara 9 m mellan byggnader. Om grannen godkänner närmare än 4,5 m får inte denne bygga utan att tillgodose de 9 meterna. De 9 meterna kan vara mindre om det är inskrivet i gällande detaljplan.
Gäller det också 9m från tillbyggnader som uterum eller är det bara för "bostadsdelen" (eller vad jag ska kalla det)?
 
Mikael_L
Roynem Roynem skrev:
Nog är det så att det skall vara 9 m mellan byggnader. Om grannen godkänner närmare än 4,5 m får inte denne bygga utan att tillgodose de 9 meterna. De 9 meterna kan vara mindre om det är inskrivet i gällande detaljplan.
Nej, det är inget absolut krav på 9 meter mellan byggnader.
Och det behöver inte finnas DP för detta för att det ska vara godkänt.

Men ifall en byggnad ska stå närmare tomt eller fastighetsgräns än 4,5 meter så måste det bygglovsprövas.
Och i prövningen bör det ingå att kraven för brandregler och brandspridning beaktas.

Jag ställde garaget 1,3 meter från tomtgräns (iofs med stöd av DP), men jag såg från början till att brandklassa väggen (gips/isolering och tillräckligt små fönster) mot grannfastigheten på så sätt att grannen inte skulle få besvär med ev byggen på sin tomt i framtiden. Den tomten var osåld och obebyggd då.
Jag har ingen aning ifall jag skulle fått bassning på bygglovet ifall jag inte gjort så, nu gjorde jag så direkt, så bygglovet rann rakt igenom smidigt och lätt.
 
Mikael_L
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Gäller det också 9m från tillbyggnader som uterum eller är det bara för "bostadsdelen" (eller vad jag ska kalla det)?
Allt närmare än 4,5 meter ska bygglovsprövas (eller för ev bygglovsbefriade åtgärder fås tillstånd av grannen)
Kolla t.ex. regler för friggebod, attefallshus, skärmtak och andra bygglovsbefriade åtgärder, i alla bygglovsbefriade åtgärder anges det att det måste vara uppfört minst 4,5 från gräns, eller med tillstånd från den fastighetsägaren.
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.