Hej!

Vi har precis lagt ut jord och sått ca 1600 m2 gräsmatta. Vi har egen brunn med cirka 1.300 m3 vatten i magasin vilket inte är jättemycket i förhållande till vår storlek på gräsmatta.

jag vattnar minst en gång per dag men jag kan inte vattna allt för djupt. Jorden torkar upp fort och blir åter torr efter bara 30-60 minuter beroende på väderförhållanden.

min fråga är, hur pass känsliga är fröna att utsättas för torka under perioden de inte vattnas? Jag har hört att ofta och lite är vinnande koncept vid nysådd gräsmatta men jag är rädd för att det är för lite vatten.

vad har ni för erfarenheter kring att anlägga gräsmatta? Kommer det bli gräs även med lite vatten? Tyvärr inget regn på prognosen närmsta tiden heller...
 
  • Gilla
Rasheed
  • Laddar…
Är det 1,3 m3 eller 1300 m3 i brunnen? Det låter som 1,3 men du skriver på amerikanska så man måste ju fråga. Mina små 1 m2-såddar har grott fint på 3 veckor med minimalt med vatten, men jag förstår att du vill vara på säkra sidan med 1600 m2 sådd. Jag tror att det viktigaste är att fröna kommer igång och det sker när de är blöta och det är varmt. Sedan går det lite av sig självt, men det får ju inte tolka ut fullständigt så klart. Det jag nyss sått har jag i ena fallet blött rejält (total översvämning) en gång i veckan kanske (i bästa fall) och i andra fallet blött ordentligt efter sådd och därefter svätt på lite en gång i veckan med vattenkanna och båda plättarna spirar fint nu. Min teori är att om du vattnar ordentligt så binds vattnet i marken längre och fröna får en jämnare fuktighet även soliga dagar. Hade jag varit du skulle jag nog delat upp tomten i 2-4 sektioner som vattnas en och en. Fylls brunnen på så for att du skulle kunna vattna en sektion på förmiddagen (den som då är i skugga) och sedan vattna en sektion på kvällen?
 
Hej! Tack för svar!

ja, jag menade såklart 1.3m3 och inget annat.

Brunnen fylls på cirka 12 timmar från tom. Det kanske skulle gå att vattna sektioner.

Marken under jordlagret består mestadels av lerjord och den håller fukten bra. Om jag gräver ner 10-15 centimeter så är marken fuktig där även om det inte regnat på länge. Det är säkert bra när mattan väl etablerat sig men mina frön som ligger på jordlagret ser ut att ha det kämpigare.

Jag ska fundera på att vattna i sektioner.
 
1,3m3 räcker till knappt 1mm för hela din gräsmatta, så du behöver dela upp det. Med 12 timmars påfyllning får du då ut knappt 2mm per dygn om du lyckas täcka gräsmattan optimalt. Jag skulle vilja säga att det är för lite.
 
tensiden tensiden skrev:
1,3m3 räcker till knappt 1mm för hela din gräsmatta, så du behöver dela upp det. Med 12 timmars påfyllning får du då ut knappt 2mm per dygn om du lyckas täcka gräsmattan optimalt. Jag skulle vilja säga att det är för lite.
ja, det kan jag ju inte göra så mycket åt tyvärr. Mitt vatten är vad det är...
 
L Linus7288 skrev:
ja, det kan jag ju inte göra så mycket åt tyvärr. Mitt vatten är vad det är...
Då är det bara att hoppas på regn! Du kanske ska vara förberedd på att stöd så till hösten.
 
L Linus7288 skrev:
ja, det kan jag ju inte göra så mycket åt tyvärr. Mitt vatten är vad det är...
Ja, så är det.
Jag har stöddsått på områden som inte fått någon omvårdnat, det har gått "sådär". Väldigt fläckigt resultat. Där jag istället vattnat kontinuerligt har det tagit sig betydligt bättre.

Har ni myllat ner fröna och vältat eller bara strött på ytan?
 
tensiden tensiden skrev:
Ja, så är det.
Jag har stöddsått på områden som inte fått någon omvårdnat, det har gått "sådär". Väldigt fläckigt resultat. Där jag istället vattnat kontinuerligt har det tagit sig betydligt bättre.

Har ni myllat ner fröna och vältat eller bara strött på ytan?
Vi har myllat ner fröna. Gallervälten gick tyvärr sönder.
 
Excel
Hej, har samma problem som dig, har en brunn som ger ca 500 liter om dygnet. Har fixat pumpautomatik så brunnen fyller 2 ibc tankar.
 
  • Gilla
Josasa
  • Laddar…
harry73
Se i alla fall till att vattna lite precis innan solnedgången. Då stannar vattnet kvar längst och gör de mest nytta.
Mitt i sommaren hade det absolut varit för lite, men nu borde det gå lite bättre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.