B Bessess skrev:
Fick meddelandet av Västerås kommun när jag byggde hus, inte på mail eller brevledes. Har 1,5 m takutsprång utan att det räknas in i byggytan.
Då är det nog en uppgift jag inte skulle råda någon annan att hålla sig till. Kan bli riktigt dyrt för den som lyssnar!
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Då är det nog en uppgift jag inte skulle råda någon annan att hålla sig till. Kan bli riktigt dyrt för den som lyssnar!
Man frågar väl kommunen där man skall bygga, kostar ingenting.
 
B Bessess skrev:
Man frågar väl kommunen där man skall bygga, kostar ingenting.
Nja, skulle snare säga att man kollar upp vad reglerna säger. När man väl står där med för långt utsprång och inte får slutbesked är det svårt att hävda att någon hos er sa i telefon att det var 1,5 meter. Trots att reglerna säger 0,5...

Forumet är fullt av ilskna inlägg där någon fått nått muntligt löst besked från nån handläggare som sen visat sig inte stämma. Eller att alla grannarna byggde så och det var ok men plötsligt mäter någon som är noggrann och kan reglerna.
 
Framförallt är det pluspoäng för takutsprång över huvud taget!

Så många nya hus som kör nästan helt utan. Jag ääääälskar takutsprång på 70-tals hus, så smidigt att hålla fönster/ytterdörr/cyklar längs väggen torra i allt utom när det blåser och regnar samtidigt.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Jag tänkte också lite så men i det här fallet så känns det som att eventuell nederbörd inte "faller" direkt på skjutdörrspartiet samt att man kan även hålla skjutdörrarna öppna utan att det inte regnar in på golvet


H Hullefar skrev:
Framförallt är det pluspoäng för takutsprång över huvud taget!

Så många nya hus som kör nästan helt utan. Jag ääääälskar takutsprång på 70-tals hus, så smidigt att hålla fönster/ytterdörr/cyklar längs väggen torra i allt utom när det blåser och regnar samtidigt.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.