Har köpt en en katastroftomt om blivit idiotförklarad på köpet! Ett kalhygge med en höjd där bohus, stall samt garage ska ligga. Runt detta ska jag fixa hästhagar är tanken, men jag blir som sagt dumförlarad! Stenar (vi snackar Småland :'( ), rotvältar i en enda stor sörja... Nån annan som kan tipsa hur göra, ge mig mod att det går, kanske till och med referera till eget projekt... Ge mig styrka! ;)
 
Tycker att det låter som en lysande möjlighet jag.

Ett utmärkt skäl till att uppgradera från den där grävararen man hadde i sandlådan till en riktig grävlastare.

Som vanligt får man byta tid mot pengar men med en grävlastare så kan du
schakta för hus och stall själv och spara lite pengar där. Du behöver troligen ändå hjälp med slutjobbet men finns det en plan yta på ungefär rätt höjd som är stenfri så blir ju grundjobbet betydligt billigare.

Stenar är ju just vad du behöver för att göra just småländska stenmurar runt dina hagar :)  Vips så slapp du köpa och bygga stängsel också.

Det gäller bara att tänka utanför det "normala" och att våga. Ger man sig f-n på att det ska gå, ja då går det mesta också även om det kanske tar några försök innan det blir bra
 
Tack! Mer sånt :D
 
Min egen tomt ansågs ju som "omöjlig" när jag flyttade hit. Bara skog som började ca 2.5 meter från huset. På andra sidan var det i princip en död gräsmatta. På halva gräsmattan växte det dessutom småtallar på 3 meter.

Tomten lutar väl en 8 meter eller så från hörn till hörn. Det är en utlöpa på en rullstensås så backen består av grus,sten,sten,sten och mer sten.

Hittills är den ordentligt avjämnad. Skogen är väck. Småtallarna gjorde sig bra som ved. Jag har byggt fyra infarter, tre av dessa på samma plats. Den första var ivägen vid utbyggnaden, den andra rann bort. den tredje lutade fel och den fjärde har nu hållit i 2.5 år i alla fall.

Den största erfarenheten jag har gjort är: Det måste INTE bli klart nu. Man överlever faktiskt både ett,två och tre år utan en snygg entretrappa tex.

Nästa stora tips är min fars regel om två-års processen. Han brukar fundera i ca 2 år innan han gör något större. Som han hävdar så är det så mycket lättare att ändra sig när det finns på papper än när det är gjutet i betong.

Kom sen ihåg att det är bara ni som avgör vad som är "rätt". Ingen annan. Det är ert hus, det är ni som ska bo där och trivas. Om det sen innebär att man får ett rykte under tiden som konstig, tja. Det får man ta helt enkelt

Se allt som finns på fastigheten som resurser. Enbart i nödfall ska man göra sig av med nått, det mesta går att utnyttja. Dina stubbar kan man göra fyllning eller ved av tex.
 
Det absolut enklaste sättat att fixa detta, är att hålla grisar där. Dom bökar och river upp med en otrolig effektivitet + att du får gott kött till julen.

Mitt råd är att du köper in ett par (beroende på hur stort) kultingar, nu på våren och låter dom gå där under året. Du ska se att dom gör underverk på din tomt. Ett par grisar bökar loss den störrsta stubben som finns utan problem.

Du gör så att du hängnar in dom med eltråd, men du sätter en bräda längst ner mot marken, du tar inte allt på engång utan du gör mindre inhänfnader, och så flyttar du den efter ett tag. Du behöver också göra ett litet vind/sol-skydd för dom.

Här är lite blider från en som har använt grisar.
http://s14.invisionfree.com/Mulen/index.php?showtopic=4290

Jag skulle också sattsa på någon härdig lantras för detta, som exempelvis Linderödssvin.
 
Den varianten funkar fint!.

En bonde i onrådet markbereder med får först först, sen getter och de de lämnar tar grisarna

Men den tar inte stenarna tyvärr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.