Omslaget till boken "Bygg Bättre Billigare" av Christer Harrysson med bostadshus i olika byggskeden.
Den här veckan tävlar ni om två exemplar av boken ’Bygg Bättre Billigare’ av professor Christer Harrysson.

Författaren till boken ’Bygg Bättre Billigare’, Christer Harrysson, doktorerade på “Småhusets energiomsättning” vid Chalmers i slutet av 1980-talet. På 1990-talet var han professor i byggteknologi vid Arkitekthögskolen i Oslo, på 2000-talet professor vid Örebro universitet. Han har även arbetat som byggteknisk rådgivare, skadeutredare och haft ledande befattningar vid tre företag i trähusbranschen.
Med boken “Bygg Bättre Billigare” delar han med sig av sina kunskaper och inte helt okontroversiella åsikter om vad som är bra husbyggande.
Här kan du läsa en recension av boken: https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/christer-harrysson-bygg-baettre-billigare.4300/

Värde: ca 500 kr per bok

Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna boken, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Christer Harrysson har även gett ut en bok om sjuka hus. Vad är titeln på den boken?
Svaret hittar du här: http://byggochenergiteknik.se

Vinnaren utses fredagen den 22 maj.
OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor. Glöm inte att kontrollera era adressuppgifter i profilsidan!
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vinsten skickas till vinnaren direkt från Bygg- och Energiteknik. Vi tackar Christer Harrysson för att han sponsrar den här tävlingen.
 
Redigerat:
Boken om sjuka hus heter 'Husdoktorn går ronden'.
Jag vill vinna 'Bygg bättre billigare' för att vara ordentligt rustad inför stundande husköp och renovering. Övar på sommarstugan men det finns många misstag jag inte hunnit göra ännu.
 
Hej!

Boken heter "'Husdoktorn går ronden'.

Behöver läsa på då två nyhusköp har gjorts vilka båda slutat med tvister med stora belopp inblandade. Jag kommer inte att våga köpa nytt hus igen innan jag utbildat mig till byggnadsingenjör eftersom den kunskapsnivån krävs då konsumentskyddet är svagt och många besiktningsmän i branschen inte har så bra koll.

Boken kan vara startskottet på denna utbildningsresa och kan kanske också ge mig lite kraft att verka för en uppdatering av vår gamla Jordabalk när jag ändå är igång :).
 
Svaret är Husdoktorn går ronden.

jag är en helt ny husägare och totalt grön på detta. Jag har ett långsiktigt renoveringsobjekt på gång. Hade varit väldigt bra att undvika misstag och få det så billigt som möjligt.
 
Svar: Husdoktorn går ronden

Har lämnat in bygglovshandlingarna och väntar på besked att få bygga ut fritidshuset. Ska bygga det mesta själv hade jag tänkt. Hur svårt kan det vara? Jag brukar ju kolla på "sommar med ernst" så jag har ju lärt mig en hel del

Men det vore kanske inte så dumt att läsa den där boken ändå, Ernst kan ju det mesta men jag kan ju ha missat något...
 
Husdoktorn går ronden. Vi har länge varit intresserad av ekonomiskt byggande främst gällandene energisystem och användning av små resurser ur miljösynvinkel.
 
Boken heter Husdoktorn går ronden, är tryckt av Tryckmästarna i Hestra 2006.
Den står på hedersplatsen i min bokhylla, och jag läste den från pärm till pärm när vi skulle bygga år 2010.
Det var bland annat på grund av Harryssons råd som vi avstod från golvvärme i vårt nya hus.

Jag skulle gärna vilja ha boken, men kan också gärna dela den med någon annan.
Dvs läsa och begrunda och sedan skicka vidare till en forummedlem, som är på gång och skall bygga. Vi själva har ju byggt vårt sista hus redan.

Och är det någon som vill låna "Husdoktorn går ronden" så går det bra, säg bara till!
 
Boken heter Husdoktorn går ronden
Jag skulle vilja vinna denna bok för att vara bättre rustad som byggherre i vårt kommande nybygge.
 
Svar: Husdoktorn går ronden

Vi planerar att bygga nytt närmsta åren för så lite pengar som möjligt. Därför låter Husdoktorn som en bok vi skulle kunna få mycket inspiration från.
 
Boken heter husdoktorn går ronden.

jag önskar vinna boken då jag och min fru köpte vårt första hus tillsammans. Ett typiskt 70-tals hus. Det mesta av byggnadsmaterialet har levt över sin hållbarhetstid och det närmar sig större renoveringar och förbättringar. Önskar i denna bok finna praktiska tips och idéer för kommande projekt.
 
Mitt hus brann ner i somras, så jag har jobb et par år med att bygga om det nedbrunna huset. Håller just på med grunden. Sedan blir det ett klassiskt skärgårdshus på Väddö med glasveranda mot sjön. Lösvirke eftersom arbetet är billigt som jag jobbar själv och är pensionär. Har byggt förr, men boken är måhända bra för att lära något nytt.
 
Boken heter Husdoktorn går ronden.

Som ny husägare så är man tacksam för all hjälp man kan få av tips och tricks hur man ska lösa saker när man ska sätta igång och kanske kan slippa göra en massa onödiga nybörjar fel.
 
Boken heter husdoktorn går ronden, skulle behöva den där boken för katten tycker det är kallt om tassarna! Katt står på kalla träbjälkar bland isolering i ett renoveringsprojekt under golv.
 
Hej
Boken heter, Husdoktorn går ronden.
Jag önskar vinna boken för att jag
Köpte en tomt vid årsskiftet och håller nu på för fullt att planera mitt bygge och det är sååå mycket att ta reda på, studera, jämföra.
Boken ni lottar ut skulle vara spännande att läsa, få mer kunskap, kunna bli lite mer rustad inför mitt husbygge och slippa gå på allt för många nitar.
Hälsningar Karin
 
Boken heter 'Husdoktorn går ronden'.

Jag behöver vinna denna bok för att (så småningom) kunna bevisa för min sambo att jag visst är så händig som jag påstår!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.