Du frågade efter goda råd. Mitt är att eftersom du har pratat med grannen och han inte vill ändra sig är att ”titta åt ett annat håll” dvs se hur du kan få ett bra liv oberoende av vad grannen gör på sin tomt. Det är ofta kontraproduktivt för livsglädjen att överklaga och försöka få (vad man anser ) rätt.
 
  • Gilla
ErikLtz och 3 till
  • Laddar…
J JRH77 skrev:
Hej!

Har en "rolig" granne som planerat en påbyggnad på sitt hus, som tyvärr kommer att ge honom fri insyn över vår tomt.

Har givits möjligheter att kommentera till kommunen, inget resultat, till Länsstyrelsen, inget resultat och nu senast Mark och Miljödomstolen, åter inget resultat verkar det som.

Det senaste från MMD har jag enbart fått veta genom grannen, som i går eftermiddag började sända mig ilskna SMS krav på någon gran vid tomtgränsen som han retat sig på, mängder med ilskna tykna krävande SMS har jag fått värja mig från - slutet var att han triumferande meddelade mig att "Jasså, du vet minsann inte att du förlorat i MMD".

Vinsten i MMD firades alltså med en skur av ilskna SMS med krav riktat mot oss.

Nåväl, hade i alla fall hoppats på en lugn sommar, men inte - MMD tog bara 19 dagar för beslutet, vad det nu är får jag eventuellt veta så småningom.

Är dock fascinerad av faktumet att man som granne inte får ha minsta synpunkt på ett bygge som tar ifrån en allt insynsskydd, med fönster med direkt insyn in i vårt hus och altan, till detta en balkong på då blivande 2:a våningen med fri översyn över vår tomt.

Dessutom en carport direkt mot tomtgränsen, tillåtet pga att det inte är detaljplanerat område.

Ingen som har några goda råd, verkar vara hopplöst?

Tråkig framför allt att MMD var så snabb i handläggningen, till mig sade dom att det tar 6 månader innan dom klarat av 75% av fallen, hade i alla fall hoppats på lite lugn ett tag.
4,5 m från tomtgräns gäller oavsett i eller utom detaljplan. Däremot kan man fråga grannen om lov att lägga friggebod, carport närmare. Skriftligt ska det vara förstås. Enl Boverket...
 
Är det verkligen allltid 4,5m, oavsett om det finns en granne eller inte?
Jag ska bygga friggebod 3m ifrån tomtgräns hade jag tänkte, åt det hållet så är det kommunal "friremsa".

Mikael_L Mikael_L skrev:
Byggde du något bygglovsbefriat?

Då är kravet alltid minst 4,5 meter.

För åtgärder som omges av bygglov finns det ingen fast absolut gräns. De där 4,5 metrarna spökar ändå, det brukar vara det magiska avståndet då de flesta problem med att få bygglov försvinner*, men man kan mycket väl få bugglov närmare gränsen.
Se detta från denna kommun (det går nog att hitta motsvarande på boverkets hemsidor)
[länk]

* Problem med bygglov kan finnas kvar, men då brukar det vara saker som för långt till bostadshuset, att det inte passar landskapsbilden, att fornlämningar stör osv osv.
Men efter 4,5 meters avstånd så tar man som regel aldrig någon mer hänsyn gentemot rågrannen.
 
Mikael_L
R Ravens skrev:
Är det verkligen allltid 4,5m, oavsett om det finns en granne eller inte?
Jag ska bygga friggebod 3m ifrån tomtgräns hade jag tänkte, åt det hållet så är det kommunal "friremsa".
Då måste du få kommunens tillstånd (vilket du inte har en chans att få, i de flesta kommuner).

Kommunen är din granne, det saknas inte granne.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
bosse53 bosse53 skrev:
4,5 m från tomtgräns gäller oavsett i eller utom detaljplan. Däremot kan man fråga grannen om lov att lägga friggebod, carport närmare. Skriftligt ska det vara förstås. Enl Boverket...
Det är inte hela sanningen.
Byggnadsnämnden kan ge bygglov närmare gränsen.
Det är bara att på 4,5 meters avstånd så börjar allt gå betydligt smidigare, då tas det i princip inte alls någon hänsyn till vad rågrannar tycker.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils och 2 till
  • Laddar…
Den där "friremsan" kan vara lite olika saker. Oavsett så är kommunen din granne om marken är kommunal. Men kommunal mark är ofta "allmän" mark (men inte alltid). I så fall får inte kommunen ge sitt grannetillstånd för ett bygglovsfritt bygge. Är det allmän mark så behöver du (teoretiskt) explicit fråga och få godkänt varenda människa som bor i Sverige, om någon inte svarar på din fråga så är det ett nej.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Tar det inte en väldig tid för en granhäck att bli tillräckligt hög?
 
J JRH77 skrev:
Hej!

Har en "rolig" granne som planerat en påbyggnad på sitt hus, som tyvärr kommer att ge honom fri insyn över vår tomt.

Har givits möjligheter att kommentera till kommunen, inget resultat, till Länsstyrelsen, inget resultat och nu senast Mark och Miljödomstolen, åter inget resultat verkar det som.

Det senaste från MMD har jag enbart fått veta genom grannen, som i går eftermiddag började sända mig ilskna SMS krav på någon gran vid tomtgränsen som han retat sig på, mängder med ilskna tykna krävande SMS har jag fått värja mig från - slutet var att han triumferande meddelade mig att "Jasså, du vet minsann inte att du förlorat i MMD".

Vinsten i MMD firades alltså med en skur av ilskna SMS med krav riktat mot oss.

Nåväl, hade i alla fall hoppats på en lugn sommar, men inte - MMD tog bara 19 dagar för beslutet, vad det nu är får jag eventuellt veta så småningom.

Är dock fascinerad av faktumet att man som granne inte får ha minsta synpunkt på ett bygge som tar ifrån en allt insynsskydd, med fönster med direkt insyn in i vårt hus och altan, till detta en balkong på då blivande 2:a våningen med fri översyn över vår tomt.

Dessutom en carport direkt mot tomtgränsen, tillåtet pga att det inte är detaljplanerat område.

Ingen som har några goda råd, verkar vara hopplöst?

Tråkig framför allt att MMD var så snabb i handläggningen, till mig sade dom att det tar 6 månader innan dom klarat av 75% av fallen, hade i alla fall hoppats på lite lugn ett tag.
Vi råkade ut för en liknande situation, insyn från granne ska man tydligen tåla enligt olika instanser, vår lösning en 40m lång häck av häckpoppel en halvmeter in på vår tomt, ska tydligen växa upp till 3m per år.
 
  • Gilla
Franken. och 3 till
  • Laddar…
Jag tror sådant här inte lönar sig, du kommer bara gå runt och vara bitter. Varje dag blir värre än den andra och du kommer aldrig att må bra i ditt hem igen.

Du har nog bara 2 val, antingen sälja och flytta någon annan stans som t.ex. ett hus mitt på en stor tomt eller så måste du försonas med tanken och skita vad din granne bygger eller gör.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 4 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Jag förstår inte hur placeringen av en carport gör att du får mer insyn på din tomt. Har grannen sågat ner din häck som växer på din tomt är det ett lagbrott om det skett utan tillåtelse, däremot får de plocka ner det som är på deras sida om tomtgränsen.

Det låter som att du slåss med fel argument, varför inte bara söka bygglov för ett 2,30 högt plank och placera där? Det låter som att både du och grannen hade blivit mest nöjda med det.
Många svar - försöker ta en i högen.

Byggärendet gäller för det första ytterligare ett våningsplan på ett hus som i dagsläget består av en våning utan källare.

På den nya våningen kommer det att finnas en mängd fönster åt vårt håll, i dagsläget har vi häck, som skymmer ett litet fönster på den befintliga envåningsbyggnaden.

Påbyggnaden kommer att ha fyra nya fönster på våning två, direkt riktade åt vårt håll, med direkt insyn och översyn över vår tomt, altan, kök, sovrum, samt en balkong.

För det andra en helt ny påbyggnad i form av en carport, med noll meters avstånd till vår gemensamma tomtgräns.

Allt detta är helt godkänt av kommunen, Länsstyrelsen och MMD.

All kontakt med grannen slutar med ingenting, bara små ändringar hade gjort det hela mera acceptabelt.
 
P
Plantera några björkar ,då dom går att flytta även när stammen börjar blir 6-7-8 cm och dom redan är 5-6 M höga. sätt dom rakt innanför fönstret 2M in på din tomt så dom skapar insynskydd för fönstren och får dom bra läge med lite extra vatten och bra med ljus så växer dom rätt snabbt. Man brukar kunna få såna i nån dikeskant av nån bonde. vi tog upp såna i sumpmark med en traktorgrävare och gjorde en rad mot en granne med för stor insyn. dom växer rät fort vid bra förutsättningar.
Visst insynsskyddet funkar ju bara på sommaren men hur ofta är man i trädgården på vintern och är man det så är behovet av insynsskydd betydligt mindre,
 
  • Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Du frågade efter goda råd. Mitt är att eftersom du har pratat med grannen och han inte vill ändra sig är att ”titta åt ett annat håll” dvs se hur du kan få ett bra liv oberoende av vad grannen gör på sin tomt. Det är ofta kontraproduktivt för livsglädjen att överklaga och försöka få (vad man anser ) rätt.
Som jag skrev i inledningen så är grannen i vårt tycke "rolig", det vill säga lite störig och allmänt lite speciell.
Men vi har för det mesta överseende med hans små "hyss".

Som den gången när han galet ilsket bankade på vår ytterdörr 21:50 på kvällen.
När vi öppnade stod han utanför dubbelvikt, skakande av ilska vrålande han "DU....HAR.....HUGGIT....AV....MIN....KABEL....MED....EN...YXA!!!!!!!"

Han har nämligen någon form av färgglad tivolibelysning efter tomtgränsen, och nu hade det tydligen blivit kabelbrott.

Vid närmare okulär besiktning syntes tydligt att kabeln var avgnagd, kanske rent av hans egen katt hade tuggat på det mjuka gummit.

Som sagt, "rolig".

Annars inga problem med att gå vidare, bara detta att han ränner runt, luras, ljuger och gör som han mest behagar gör att man till slut gör motstånd mot allt jävelskap mera reflex och slentrianmässigt, går inte att bara säga bestämt nej till honom, han tolkar det direkt som ett ja.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
En annan praktisk lösning om grannen tittar i i ens hus är ju fönsterfilm, släpper in ljus men de ser inget. Husfasad med fönster täckta av frostad fönsterfilm omgivna av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
J JRH77 skrev:
Nej ingen annan byggnation är planerad i detta fallet nära en tomtgräns annat än den carport som dom begärt bygglov för.
Och du har inte själv byggnader nära deras tomtgräns? För enligt det som citerades så var det OK att ha i tomtgräns för att det redan finns byggnader i tomtgräns.
 
Mikael_L
J JRH77 skrev:
För det andra en helt ny påbyggnad i form av en carport, med noll meters avstånd till vår gemensamma tomtgräns.
Men detta undrar jag lite över.

Har de gett lov till en carport precis kloss mot tomtgränsen?
Stod det någon annan byggnad där innan?

Lite märkligt tycker jag det är ifall bygglov givits för en byggnad kloss mot tomtgräns, utan grannens medgivande, utan stöd i DP.
Helt omöjligt är det inte, men som regel vill nog BN ordna så att underhåll av byggnaden ska gå att utföra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.