Vid spolning av vår Gustavsberg 315 har det börjat droppa en aning från cisternen. Tog av locket för felsökning och iakttog då följande.

Efter spolning fylls cisternen utan problem fram till ungefär de sista tio sekunderna av påfyllningen. Då börjar det strila från toppen av flottörventilen (”påfyllningsröret”) – se bild.

Någonstans i toppen är det alltså otätt, men frågan är exakt var? Kan det vara gummimembranet som behöver bytas eller krävs det byte av hela flottörventilen?

Tacksam för råd!
 
  • Öppen toalettcistern visar vattenläckage vid toppen av flottörventilen och en fyllnadsmekanism under påfyllning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har stött på samma problem. Hur läste du det?
 
A apa_ skrev:
Även jag har detta problem med Gustavsberg 315, lyckades du lösa problemet?

Edit:
Hittade en sida som listar "Gustavsberg Flottörventil universal" som reservdel till Gustavsberg 315. Vågar man byta ut hela gamla mekanismen mot denna måntro?

[länk]
Vågar inte säga att vi har exakt 315, men vår Gustavsberg som ser likande ut så bytte jag till den gummiflottör som syns där, 70 kr hos lokala rörfirman.

den o en ifö jag renoverat är det gummidetaljer som tar stryk, plastgrejor brukar vara mest rengöring.


(Gissa varför jag inte helt litar på att vattenrör med snabba klämkopplingar med gummi inuti, kommer hålla så länge som det snackas om)
 
  • Gilla
Frozenfish
  • Laddar…
Med vetskapen om att det går att köpa reservdelar så vågade jag skruva isär toaletten. Visar sig att det finns ett gummimembran som är trasigt (den svarta runda på bilden). Går att köpa ett nytt för 39:- på det lokala byggvaruhuset.

Gustavsberg TF11 Ventilmembran
Leverantörens artikelnummer GB1929900229


Trasigt gummimembran i toalett, Gustavsberg TF11, reservdel GB1929900229.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade en läckande 315(tror jag att det är iaf).
Rostig, gammal toalettmekanism inuti cistern, med korroderade metallytor och vattenavlagringar. Behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig skruv och mutter på ett mönstrat underlag. Korrosion synlig. Bakgrund med geometriskt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där passade inte tf-11.
Köpte en:
https://www.jafo.eu/produkter/oevrigt-1/wc-reservdelar-gustavsberg/7899908
Den passade och det blev tätt.
 
Hur fick ni i sär grejerna mina sitter dom berget
 
L linushecktor skrev:
Hur fick ni i sär grejerna mina sitter
Har för mig att sambon höll emot under cisternen där vattnet går in och jag lossade på ovansidan. Minns inte om jag använde en stor polygrip eller om jag körde med don och hammare. Tror polygrip, mindre risk att spräcka porslinet om man slinter.
 
H
Köp ny wc.
Den där har gjort sitt.
 
  • Gilla
Citrona
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Köp ny wc.
Den där har gjort sitt.
Nej då, man kan i värsta fall byta hela flottörmekanismen så funkar den fint igen.
 
  • Gilla
Rickard Wroblewski och 1 till
  • Laddar…
F Persson F Persson skrev:
Vid spolning av vår Gustavsberg 315 har det börjat droppa en aning från cisternen. Tog av locket för felsökning och iakttog då följande.

Efter spolning fylls cisternen utan problem fram till ungefär de sista tio sekunderna av påfyllningen. Då börjar det strila från toppen av flottörventilen (”påfyllningsröret”) – se bild.

Någonstans i toppen är det alltså otätt, men frågan är exakt var? Kan det vara gummimembranet som behöver bytas eller krävs det byte av hela flottörventilen?

Tacksam för råd!
Hej, hur löste du det? Har exakt samma problem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.