MeanMike MeanMike skrev:
Som sagt........smaken är som baken. vi har alla olika uppfattningar och erfarenheter. Det går ju inte och tvinga på någon annan sin uppfattning. Som sagt min erfarenhet som skiljer sig från din. Det är väl helt ok? Någon tycker Gardena funkar bäst, så e det ju.
Ehh ja. Har jag på något vis uttryckt att det inte är ok? :)
Jag ville bara förklara vad jag upplevde som problematiskt eftersom jag tyckte att din jämförelse mellan olika antal verkstadsbesök inte riktigt var relevant för det jag ville framföra.

Min erfarenhet av att ha haft båda märkena är att man får vad man betalar för och att det hade varit billigare att köpa den dyrare från början.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Det beror nog mer på tomten än klipparen.
Jag har en worx sen 4år tillbaka och första tiden var det lite krångel och justerande av slingan för att den ska fungera bra.

Efter det har den gått problemfritt. Förutom när det kom 5cm snö i maj...
Jag har kört båda märkena på samma tomt. Som du säger var det lite krångel och justerande för att få worxen att fungera. (Worxen har jag dessutom kört på två olika tomter med samma dåliga resultat).
Jag fick den aldrig att fungera speciellt bra.
Bytte då till Husqvarna. Kopplade in den på samma slinga på samma tomt och den strular i princip aldrig.

För mig är det stor skillnad i hur de beter sig och hur mycket strul de orsakar. Vill man ha det strulfritt skulle jag därför inte rekommendera Worx.
 
Har en Gardena R70 som jag nu tror är inne på sjunde säsongen. Bytte batteri förra året annars inga problem och stannar nästan aldrig. :geek:
 
Precis. Som jag försökt förklara så har vi alla en egen bild av klipparna. Att någon skulle ha mer rätt än en annan blir bara lite roligt. Det beror på så många faktorer.
 
Har precis samma erfarenhet som MatCan, bytte från Worx efter tre år med en massa strul. Har en "enkel" tomt men lyckades inte få worxen att gå mer än 5 dagara i sträck utan att den stannade av någon outgrundlig anledning. Är inne på mitte 4:e år med min 430X och den stannar aldrig. Den är helt pålitlig. Samma tomt, samma begränsningskablar, bara kompletterat med guider.
 
Jag har bara erfarenhet av McCulloch S600 och den har inte stannat en enda gång...på de två dygn som den har varit aktiv på vår tomt! :geek:

Skämt åsido...jag kan bara dela med mig av installationserfarenheten hittills...eftersom jag givetvis inte kan säga hur den fungerar över tid. Vi har en rätt komplex tomt, om än hyfsat jämn höjdmässigt, och jag måste säga att jag är imponerad av hur bra S600 tar sig fram och löser svårigheter. Möter den hinder testar den olika sätt att ta sig runt/ur dem tills den är fri igen. Vi har en (alldeles för) smal korridor där den får tillbringa en hel del tid för att ta sig ut om den väl hittat in, men den tar sig ut till slut.

Vi följde anvisningarna för kabelinstallationen och vad jag sett hittills så är det bara en handfull ställen vi kommer behöva justera. Guidekabel för att hitta tillbaka till laddstationen, samt att nå avlägsna ytor enligt inställt värde, tycker jag verkar vara en toppenfunktion.

Enligt vad jag läst mig till så verkar McCullochs grejer vara av bra kvalité, vilket styrks av att det är Husqvarna som tillverkar dem, med det återstår för oss att se ifall den håller sig ifrån att strula över tid. Prismässigt tycker jag än så länge att den är oslagbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.