Shirack skrev:
Weibull extra green efter 12 dagar, inget förgrott,

nu har jag panik, vet ej hur jag ska klippa gräset runt om, eller om jag ska chansa och ha det så en vecka till innan jag klipper
Ingen panik - det ser ju hur bra ut som helst!

Så länge det gamla gräset inte kväver det nya så gör det ingen skada att vänta en vecka till - och jag tycker som sagt det ser riktigt bra ut. Låt allt komma upp ordentligt innan du klipper och sedan när du får allt till samma längd kommer det att bli en riktigt fin matta. Som flera skrivit tidigare så kommer olikheterna i mattan att jämna ut sig över tiden - lita på det. Och fortsätt stödså med Extra green - inget annat.
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
A
JustDoIt JustDoIt skrev:
Ingen panik - det ser ju hur bra ut som helst!

Så länge det gamla gräset inte kväver det nya så gör det ingen skada att vänta en vecka till - och jag tycker som sagt det ser riktigt bra ut. Låt allt komma upp ordentligt innan du klipper och sedan när du får allt till samma längd kommer det att bli en riktigt fin matta. Som flera skrivit tidigare så kommer olikheterna i mattan att jämna ut sig över tiden - lita på det. Och fortsätt stödså med Extra green - inget annat.

Ska försöka klipp det imorgon, ialafall på halva gräsmattan där det är sjukt högt nu.
 
Jag blev så sugen på att testa att förgro men hade ingen rullebör så jag tog en av sambons ungars pulkor. Det blev inte mycket. Men bra blev det. :)
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Jag vet att det nämnts tidigare i tråden, men tänkte bara slå ett slag för att förgro utan sand eller mull. Enklaste sättet är att borra ett litet hål i en hink och hälla i fröna, sen på med vatten så att alla är dränkta. Efter ett par timmar så fyller man på med vatten och rör runt och upprepar den processen tills det är dags att så. Är det rent rajgräs och hinken står i inomhustemperatur så är det dags att så tredje dygnet, fjärde funkar men femte är för sent.
 
C
B Bryngelstjärnarn skrev:
Efter ett par timmar så fyller man på med vatten och rör runt och upprepar den processen tills det är dags att så.
Tänkte testa detta. Hur ofta behöver man vattna? Inte varannan timme i tre dygn antar jag?
 
C cpalm skrev:
Tänkte testa detta. Hur ofta behöver man vattna? Inte varannan timme i tre dygn antar jag?
Dåligt formulerat av mig! Om hålet inte är för stort så räcker det nog med att vattna nån extra gång. Det viktiga är att röra om så att inte fröna längst upp torkar ut.
 
B Bryngelstjärnarn skrev:
Jag vet att det nämnts tidigare i tråden, men tänkte bara slå ett slag för att förgro utan sand eller mull. Enklaste sättet är att borra ett litet hål i en hink och hälla i fröna, sen på med vatten så att alla är dränkta. Efter ett par timmar så fyller man på med vatten och rör runt och upprepar den processen tills det är dags att så. Är det rent rajgräs och hinken står i inomhustemperatur så är det dags att så tredje dygnet, fjärde funkar men femte är för sent.
Fungerar det ungefär som när man groddar frön för att äta? Bara att man skickar ut fröna innan det börjar bli groddar?
 
Dheri Dheri skrev:
Fungerar det ungefär som när man groddar frön för att äta? Bara att man skickar ut fröna innan det börjar bli groddar?
Jag har ingen erfarenhet av att grodda frön för att äta, så det vet jag faktiskt inte. Men vi brukar slänga ut/så när fröna börjar öppna sig och man ser 2-5 millimeter av grodden.
 
Hej på er!

Jag har gjort ordning en laddning med frön och dressjord i min skottkärra. Jag har haft den inomhus i ett förråd (20grader ca). Tänkte att det kanske går snabbare om det är varmare. Frågan är, behöver jag solljuset för att det skall gro? Isf kanske den får flytta ut isf.

Tacksam för svar
 
K KruXen86 skrev:
Hej på er!

Jag har gjort ordning en laddning med frön och dressjord i min skottkärra. Jag har haft den inomhus i ett förråd (20grader ca). Tänkte att det kanske går snabbare om det är varmare. Frågan är, behöver jag solljuset för att det skall gro? Isf kanske den får flytta ut isf.

Tacksam för svar
Du behöver inte solljus för att det skall börja gro, värmen och fukten är det som behövs.
 
B Bryngelstjärnarn skrev:
Du behöver inte solljus för att det skall börja gro, värmen och fukten är det som behövs.
Tackar för snabbt svar! Då kan skottkärran få bo under trappan en stund till :p Men nu är ju frågan om man skulle göra om allt igen. Hade köpt mina frön innan jag läst alla kommentarer här (dom innehåller RAJ-GRÄS). Verkar nästan vara en svordom här haha. Varför vill ingen ha det? Jag har 2 små barn, så kanske inte lämpar sig att ha "paradmatta" endå?
 
K KruXen86 skrev:
Varför vill ingen ha det?
Det handlar om att det är väldigt snabbväxande. Praktiskt om man vill etablera en ny gräsmatta snabbt, men rätt jobbigt att hålla efter när det väl är etablerat eftersom det måste klippas så ofta. I mina ögon är det inte så vackert heller, då jag tycker det ser rätt "grovt" ut med breda blad.

Extra Green som jag föredrar har väldigt fina strån, och är det tätvuxet så blir det en mycket härlig och mjuk matta.
 
P Paxman skrev:
Det handlar om att det är väldigt snabbväxande. Praktiskt om man vill etablera en ny gräsmatta snabbt, men rätt jobbigt att hålla efter när det väl är etablerat eftersom det måste klippas så ofta. I mina ögon är det inte så vackert heller, då jag tycker det ser rätt "grovt" ut med breda blad.

Extra Green som jag föredrar har väldigt fina strån, och är det tätvuxet så blir det en mycket härlig och mjuk matta.
Ok, då förstår jag. Det verkar som att rajgräs verkar återfinnas i de flest blandningar. 2st jag har noterat som inte har det är, Granngårdens slottspark och den du nämner Extra Green från weibull.

Klarar den slitage bra? Ser i tester att den kanske inte klarar familjelivet lika bra som en blandning som har rajgräs i sig.
I den befintliga mattan jag redan har, så finns det rajgräs i. Kanske bara ser konstigt ut om man börja stödså med en blandning som ser väldigt annorlunda ut?

Vad tror du/ni?
 
K KruXen86 skrev:
Ok, då förstår jag. Det verkar som att rajgräs verkar återfinnas i de flest blandningar. 2st jag har noterat som inte har det är, Granngårdens slottspark och den du nämner Extra Green från weibull.

Klarar den slitage bra? Ser i tester att den kanske inte klarar familjelivet lika bra som en blandning som har rajgräs i sig.
I den befintliga mattan jag redan har, så finns det rajgräs i. Kanske bara ser konstigt ut om man börja stödså med en blandning som ser väldigt annorlunda ut?

Vad tror du/ni?
Jag tycker du ska köra på rajgräset. Personligen tycker jag det är fint, men det är ju en smakfråga. Det är ju vad flera elitfotbollsplaner använder. Jag har 100% raj och klipper sällan mer än två gånger/veckan. Du kan ju alltid lägga stråförkortning om du tycker det blir mycket att klippa. :)
 
K KruXen86 skrev:
Kanske bara ser konstigt ut om man börja stödså med en blandning som ser väldigt annorlunda ut?

Vad tror du/ni?
Det är nog väldigt få gräsmattor som består till 100% av en sorts gräs, det finns alltid lite ogräs och andra grässorter i dem. Det som kan se konstigt ut är om man t ex utökar gräsytan (kanske tar bort en gammal bod) och sedan nyetablerar med t ex Extra Green. Då kommer den ytan vara väldigt fin och kontrastera mot den gamla gräsmattan. Detta jämnar dock ut sig med åren och det finns ett sätt att se till att gamla mattan liknar den nya istället för tvärt om: stödså.

Så här resonerar jag: vår gräsmatta var i miserabelt skick när vi köpte vårt hus för snart sju år sedan. En del var som en skogstomt och de andra hade riktigt risigt gräs av helt okända sorter och mycket ogräs. Vi valde att renovera befintlig matta och att välja Extra Green som grässort. Vi har inte tagit bort något av det gamla gräset (annat än via vertikalskärning), utan vi stödsår och gödslar istället. Successivt blir mattan finare och finare samt tätare och tätare. Målet är att mattan ska närma sig 100% Extra Green med tiden, och ger vi gräset optimala förhållanden så kommer vi nog dit till slut. Tills dess lever vi med en matta som är lite ojämn, både höjdmässigt och utseendemässigt. Vill man ha perfektion från början är det bara att börja från noll genom att schakta bort några decimeter jord och nyså alt. rulla ut matta.
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.