Hej,
Vi är intresserade av ett hus där det vid säljarens besiktning har anmärkts på fukt i krypgrunden. Jag tänkte kolla här på forumet för att få en liten bättre koll på eventuella åtgärder och kostnader.

Anticimex som gjorde besiktningen har skrivit följande.

Mikrobiell lukt i utrymmet.
Rötskyddsbehandlat trä förekommer.
Plastfolien täcker inte hela markytan.
Inras under ett flertal kantbalkar.
Bitvis låg höjd i grunden.
17-20 % fuktkvot uppmättes i bjällagets undersida.
Det finns risk för mikrobiell tillväxt om den relativa fuktigheten (RF) i luften är över 75%, vilket i gran- och furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK) på ca 17%.
En fördjupad undersökning rekommenderas för att konstatera orsak till och omfattning av uppmätta fuktvärden samt den mikrobiella lukten i krypgrunden.
Det rekommenderas även att hela grunden görs krypbar.

Utöver detta har de även anmärkt på en mikrobiell lukt inne i huset som bedöms vara kopplat till grunden.

Hur går era tankar kring detta? Vilka åtgärder kommer troligen behöver vidtas och vad kan vi förvänta oss för kostnad för att åtgärda fukten?
Det står inget om mikrobiell påväxt på själva trät i grunden, kan det vara det rötskyddsbehandlade trät som sprider lukt? Hur löser man i så fall detta och var är kostnaden?
Inras under ett flertal kantbalkar och bitvis låg höjd i grunden, hur stora anmärkningar är detta?

Vid ett eventuellt köp kommer vi troligen försöka få med en besiktningsklausul för att kontrollera grunden ytterligare.

Tack på förhand!
 
  • Krypgrund med synliga bjälkar, ofullständig plastfolie och tecken på fukt och inras.
Krypgrund är en riskkonstruktion, så alla besiktningar anmärker på den oavsett om det är några problem för att vara friskrivna från eventuella framtida problem. Anticimex har som strategi att anmärka på alla former av grunder och samtidigt erbjuda sin egen avfuktarlösning för 50 000:-.

Med det sagt så verkar det finnas en del problem med grunden i huset ni är spekulanter på. Största problemen skulle jag säga är att det är trångt och att det finns rötskyddsbehandlat trä.
Höga fuktkvoter kan vara ett problem, men det beror på under hur långa perioder det är högt och vilken temperatur det är. De är oftast ganska enkelt att sänka fukthalten några procentenheter med passiva åtgärder som plast på marken och kontroll på ventilationen.
 
useless useless skrev:
Krypgrund är en riskkonstruktion, så alla besiktningar anmärker på den oavsett om det är några problem för att vara friskrivna från eventuella framtida problem. Anticimex har som strategi att anmärka på alla former av grunder och samtidigt erbjuda sin egen avfuktarlösning för 50 000:-.

Med det sagt så verkar det finnas en del problem med grunden i huset ni är spekulanter på. Största problemen skulle jag säga är att det är trångt och att det finns rötskyddsbehandlat trä.
Höga fuktkvoter kan vara ett problem, men det beror på under hur långa perioder det är högt och vilken temperatur det är. De är oftast ganska enkelt att sänka fukthalten några procentenheter med passiva åtgärder som plast på marken och kontroll på ventilationen.
Tack för svaret. Så om jag förstår dig rätt så behöver det rötskyddsbehandlade träet tas bort och grunden behöver grävas ur djupare?
Vad pratar vi ungefär för summor?

Vad är risken med en för trång grund?
 
Beror väl lite på vad för rötskyddsbehandling det är.. Gammalt tryckt virke är ju mindre bra.. Själv hade jag cuprinolmålat virke i min krypgrund...

Att det är ont om plats är nog mest en nackdel när man inspekterar grunden..

Är det den grunden på bilden så är ju plasten verkligen dåligt täckande...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Beror väl lite på vad för rötskyddsbehandling det är.. Gammalt tryckt virke är ju mindre bra.. Själv hade jag cuprinolmålat virke i min krypgrund...

Att det är ont om plats är nog mest en nackdel när man inspekterar grunden..

Är det den grunden på bilden så är ju plasten verkligen dåligt täckande...
Ja bilden är från besiktningsprotokollet och de anmärkte också på det.
Hur får vi reda på hur det är rötskyddsbehandlat?
 
P Plausible skrev:
Vad är risken med en för trång grund?
Största problemet är just att det är trångt så det är svårt att inspektera och utföra förebyggande åtgärder.
Kostnaden för att gräva ur är väl typ en spade, några hinkar och en del tid.
 
useless useless skrev:
Största problemet är just att det är trångt så det är svårt att inspektera och utföra förebyggande åtgärder.
Kostnaden för att gräva ur är väl typ en spade, några hinkar och en del tid.
Haha, idiotfråga av mig :D men så är det när man inte har koll.
 
  • Gilla
Markku Sahalahti
  • Laddar…
Ser man bara till bilden så ser det ju inte särskilt alarmerande ut...............Man får ju komma ihåg att en besiktning utförd av typ anticimex blir ju aningen partisk eftersom de som sagt gärna säljer på en en massa attiraljer som ska göra underverk.
Det kan ju mycket väl vara så att fukthalten är lite på gränsen till för hög men samtidigt kanske det håller sig så också och påverkan har varit ringa under lång tid. Naturen brukar sköta sånt här ganska bra och väldigt tokigt blir det oftast först när fukthalterna är mycket höga.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Har virket någon funktion, är det bärande bjälkar? Om det är gamla rester av gjutformen så ta bort det. Undvik organiskt material i krypgrunden.

Arbetsinsatsen en del slit att få loss det. Sedan slänga ut det och köra till ÅVC.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ser man bara till bilden så ser det ju inte särskilt alarmerande ut
Nä, jag gissar att huset har stått några år och syns det inga tydliga skador nu så kommer det inte att bli några de närmsta åren heller.
Det sämsta man kan göra är att handla i panik utifrån skrivelserna i protokollet som kan vara ganska alarmerande om man inte är insatt och läser mellan raderna. Min vanliga rekommendation brukar vara att skaffa några trådlösa fukt-/tempmätare och logga värdena en längre period så man ser hur stort problemet är (om det ens är något problem) och ta beslut om åtgärder utifrån det.

Utifrån den lilla information som har framgått hittills i tråden tycker inte jag ni ska avstå från huset på grund av grunden iallafall. Men se till att få med en besiktningsklausul i kontraktet och gör en ordentlig egen undersökning.
 
Tack så mycket för alla svar, det hjälper oss mycket.
 
  • Gilla
Jojan111 och 1 till
  • Laddar…
Det rötskyddsbehandlade virket som finns i grunden är tryckimpregnerat och man kan väl nästan anta att det mesta av virket i grunden då är impregnerad. Det finns risk för lukt från dessa, pentaklorfenol.

Vid våra två besök i huset har vi inte känt någon avvikande lukt. Jag luktade genom ventilationen i grunden och då luktade det jordkällare.

Hur ska vi tänka kring detta nu? Är det ett problem eller är vi för oroliga?
Om det skulle lukta vill vi så klart bli av med lukten. Hur löser vi det på ett bra och inte allt för kostsamt sätt?
Blindbotten är eternit så om något virke behöver tas bort kanske det ställer till det ytterligare? Eller räcker det med en avfuktare och tar den då även den eventuella lukten?
Det ska tilläggas att vi inte har kunskapen att göra arbetet själva utan behöver ta in firma.

Det saknas även tilluftsventiler i några rum. Går det att montera tilluftsventiler genom en eternitfasad? Eller är det spaltventiler genom fönsterna som gäller och går det att sätta på nyare fönster (2 glas isolerrutor från 2011)?
 
När jag bytte den cuprinolbehandlade blindbotten i min krypgrund tog jag in ett par offerter innan jag bestämde mig för att göra det själv .. Den jag minns räknade med två gubbar i två veckor, och var på totalt 120 tusen. Det här var årsskiftet 2012-13 ..
 
P Plausible skrev:
Hej,
Vi är intresserade av ett hus där det vid säljarens besiktning har anmärkts på fukt i krypgrunden. Jag tänkte kolla här på forumet för att få en liten bättre koll på eventuella åtgärder och kostnader.

Anticimex som gjorde besiktningen har skrivit följande.

Mikrobiell lukt i utrymmet.
Rötskyddsbehandlat trä förekommer.
Plastfolien täcker inte hela markytan.
Inras under ett flertal kantbalkar.
Bitvis låg höjd i grunden.
17-20 % fuktkvot uppmättes i bjällagets undersida.
Det finns risk för mikrobiell tillväxt om den relativa fuktigheten (RF) i luften är över 75%, vilket i gran- och furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK) på ca 17%.
En fördjupad undersökning rekommenderas för att konstatera orsak till och omfattning av uppmätta fuktvärden samt den mikrobiella lukten i krypgrunden.
Det rekommenderas även att hela grunden görs krypbar.

Utöver detta har de även anmärkt på en mikrobiell lukt inne i huset som bedöms vara kopplat till grunden.

Hur går era tankar kring detta? Vilka åtgärder kommer troligen behöver vidtas och vad kan vi förvänta oss för kostnad för att åtgärda fukten?
Det står inget om mikrobiell påväxt på själva trät i grunden, kan det vara det rötskyddsbehandlade trät som sprider lukt? Hur löser man i så fall detta och var är kostnaden?
Inras under ett flertal kantbalkar och bitvis låg höjd i grunden, hur stora anmärkningar är detta?

Vid ett eventuellt köp kommer vi troligen försöka få med en besiktningsklausul för att kontrollera grunden ytterligare.

Tack på förhand!
Bygg om riskkonstruktionen till en platta på mark konstruktion = fuktsäker grund.
Gräv ur organiskt isolera med skumglasgrus typ hasopor som är kapilärbrytande och dränerande också och gjut en platta med golvvärme slingor i oavsett om du använder de eller ej. Hasopor går att hitta billigt överblivet på blocket om man har tur. Lycka till!
 
En första lämplig åtgärd är ny plast över marken. Bara det är kryphöjd så är det ett enkelt jobb även om det tar några timmar plus en tusenlapp i material. Tejpa eller limma skarvarna. Sedan är i alla fall markfukten minimerad.
En kondensavfuktare typ Woods är inte dyr heller att ställa ner.
Med avfuktare bör dock ventilerna sättas igen för att slippa avfukta utluften - det kan ju påverka ev lukt.

Så man bör nog ta en egen titt med besiktningsman, det är mysigt där nere bara man kommit in ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.