Vilket är det att föredra? Jag har för mig att OSB är bättre när det gäller att hänga upp tunga saker på väggen om man har skivan bakom gipsen.

Finns det någon/några fördelar med masonit jämfört med OSB?
 
Jag har aldrig hört att man har masonite bakom gipsen? OSB, plyfa eller spånskivor brukar vara alternativen.
 
... eller kanske råspont?
 
Du menar inte plywood? Masonite gör nog varken till eller från i det sammanhanget. En helt onödig kostnad, både i pengar och tid.
 
Spånskiva menar jag men det är väl samma sak som masonit eller?
Hur som helst. Jag hade kommit överrens med säljare muntligt om osb men in kontraktet stod det skiva bakom gips och då fick jag spånskiva :/.
Kört med andra ord. Jag får likväl förbaskat leta efter reglar om jag ska hänga upp t.e.x. vägg teve :(
 
Nej, spånskiva är spånskiva och masonite är masonite.

Masonite är vad du oftast påträffar som tunna flimsiga skivor i brun färg, samma som brukar sitta som bakstycke på möbler.

Om du fått spånskiva bakom gipsen är allt frid och fröjd - du behöver inte leta reglar när du ska sätta upp prylar på väggen.
 
Mdf är ännu starkare men ska du hänga upp saker med rimlig vikt på så håller spån.
 
OSB är bättre att fästa saker i än spånskiva. Fast gips+spånskiva är förvisso bättre än bara gips.
 
Spån - Bra
OSB - Bättre
Plywood - Bäst

Plywooden smular minst, och spånet smular mest när man skruvar i det. I plywood spelar det inte så stor roll vilken skruv man använder, men till de andra två bör man ha en ganska grovgängad skruv, framför allt i spånskivan.
 
ja hade tur en dag , hade beställt spån att ha bakom gipsen ,fick plywood till samma pris.hade blivit dyrare för dom att köra tillbaka och byta
 
mats_o skrev:
Mdf är ännu starkare men ska du hänga upp saker med rimlig vikt på så håller spån.
Du måste mena OSB?
Det finns väl ingen vettig människa som sätter MDF bakom gipsen? MDF är dubbbelt så dyrt som OSB, skivorna är tunga som as och håller inte skruv så bra som OSB.

MDF har man till synliga ytor som skall målas, t.ex fönstersmygar och diverse inbyggda möbler, hyllor och snickerier.
 
Finns de som kör med MDF faktiskt. Då de anser att det är för obehagligt att jobba med osb:n
 
Vad jag har sett så är ytterväggarna inklädd i mdf skiva bakom gipsen. Dock får jag spånskiva i alla inneväggar :(. Hade valt OSB men i kontraktet stod det skiva bakom gips och då fick jag spånskiva. Lärt mig en sak att alltid speca till minsta detalj i kommande kontrakt. Dock ska jag köpa plywood som jag ska hänga min teve på. Bäst att vara på den säkra sidan :)
 
Tex Eksjöhus har masonite som tillval bakom gipsen. Då 9mm tjock.
 
robban.isaksson skrev:
Är det verkligen så?
Känns som att man kan fästa mycket mer på osb/råspont än spånskiva.
Varför kör då inte alla med spånskiva när det är mycket billigare?
Är det verkligen billigare med spån än OSB?
Tänkte använda OSB bakom gipsen, men började tveka när jag såg priset - 25kr/kvm plus moms...
Eller har jag helt enkelt fått ett dåligt pris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.