Jag bor på landet och tänkt göra ett mindre vedskjul (4,5 m från tomtgräns). Hur får jag göra för att inte behöva ett bygglov?
 
Är det ett detaljplanerat område?

Om din fastighet ligger utanför detaljplanelagt område kan du även få göra mindre tillbyggnader av både huvudbyggnaden och komplementbyggnader. Du kan även få bygga nya komplementbyggnader, som till exempel garage, gäststugor och växthus, samt murar och plank utan bygglov eller anmälan.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/
 
Redigerat:
ptz0n ptz0n skrev:
Är det ett detaljplanerat område?

Tack alla för svar!
Vet ej om min tomt ligger i detaljplanerat område, kan jag själv snabbt söka den informationen någonstans (utan att kontakta kommunen för att spara tid)?

[länk]
 
Detaljplanerna brukar finnas på kommunens hemsida. Sen brukar det framgå vilka planbestämmelser fastigheten omfattas av om du loggar in på 'Min fastighet' på lantmäteriets hemsida och kollar detaljerna.
 
harry73
Om du bor på landet (=utanför detaljplanerat område) och om området inte klassas som samlad bebyggelse, får man uppföra mindre byggnader (upp till ca 50kvm) som inte dominerar huvudbyggnaden.
50kvm är inte ett exakt mått, det handlar om hur dominerande byggnaden är.
Man behöver inte bygglov eller göra en bygganmälan.
 
Hur har du tänkt att ditt vedskjul ska se ut?
Har för mig - utan att veta - att ett skjul som inte har ståhöjd inte krävs bygglov för, eller medgivande från grannen om det står närmare gränsen än 4,5 meter.
Exempelvis ett enklare väderskydd för cykelstället.
Kan det räcka med ett förråd utan ståhöjd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.