Hej! Har bestämt mig för att ta bort alla rabatter som omger huset och odla gräs på det istället, och då få en lite större gräsmatta. Vet inte exakt vad det är i rabatterna (begränsad kunskap, förra husägaren som odlat) men är allt möjligt där i. Känner igen diverse tulpaner, humle, m.m. Rosenbuskar o dyl har jag ryckt bort med rötterna så är egentligen bara gräs och blomster kvar.

Undrar nu om jag bara kan vända upp och ner på den jorden som är där, jämna till, och kasta på gräsfrön direk? Eller måste jag gräva upp en bit, lägga markduk, ny jord, och sen gräsfrön på det?
 
harry73
Varför vända upp och ner?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Varför vända upp och ner?
Kanske "luckra upp" är ett bättre ord, menar mest på att göra jorden duglig för att så gräs på. Är nybörjare på detta så ursäktar om jag är otydlig.
 
BirgitS
Inte ha markduk nere i jorden, det förhindrar maskarnas rörelse mm. och därmed blir jordkvaliteten sämre.

Tulpanerna kommer inte att överleva gräsklippning och det är ju samma ska med i stort sett alla perenner.
 
  • Gilla
EnSvenskBäver
  • Laddar…
engs
E EnSvenskBäver skrev:
Känner igen diverse tulpaner, humle, m.m. Rosenbuskar o dyl har jag ryckt bort med rötterna så är egentligen bara gräs och blomster kvar.
Har ingen egen erfarenhet av Humle men vad jag förstår ska den få rejäla rötter och vara besvärlig att bli av med när den är etablerad. Var vad jag fick fram när jag var lite nyfiken på att odla humle men fick mig att åtminstonde dra på det tills man hittar en plats man verkligen vill ha den på.
 
  • Gilla
EnSvenskBäver
  • Laddar…
C
Humle har en väldigt djupgående rot vilket gör att den tål torka bra. Dessutom skickar den ut ytliga rhizomer som bildar nya skott.
Med det sagt skulle jag inte vilka påstå att den är särskilt svårutrotad. Om det ligger kvar rhizom i jorden kan det komma upp nya skott, men så länge man klipper regelbundet kommer det inte att etablera sig.
 
  • Gilla
EnSvenskBäver och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte ha markduk nere i jorden, det förhindrar maskarnas rörelse mm. och därmed blir jordkvaliteten sämre.
Tack, tänkte inte ens på det!
 
engs engs skrev:
Har ingen egen erfarenhet av Humle men vad jag förstår ska den få rejäla rötter och vara besvärlig att bli av med när den är etablerad. Var vad jag fick fram när jag var lite nyfiken på att odla humle men fick mig att åtminstonde dra på det tills man hittar en plats man verkligen vill ha den på.
Jag tog ner stora delar av humlen förra året, då den hade växt sig över taket på våran uteterass på bara några få månader. Lyckades gräva upp hela "klumpen" med rötter från den för någon vecka sedan. Jag kan definitivt stödja påståendet om tuffa rotsystem.
Om du har läst någon av H.P. Lovecrafts noveller så skulle jag vilja likna utseendet på rotsystemet vi fick upp vid något från en av de yttre dimensionerna i hans universum.
 
Gräv upp lagom mycket, rensa bort rötter och skit du ser och jämna till.
Sen på med frön, mylla ner dessa (dra en kratta lite lätt) och jämna till igen.
För bästa resultat: lägg ett lager toppdress på, sen markduk och håll fuktigt i ett par veckor. Sedan slänger du på lite gödsel samtidigt som du gödslar hela gräsmattan.
 
  • Gilla
EnSvenskBäver
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.