Hej!

Vi håller på att renovera vårt hus från -54. Det är ett tegelhus med övervåning och en källare som är på ca 81 kvadrat. När jag säger "vi" så menar jag byggfirmor för jag kan inte ens borra upp en hylla på väggen...

Vi har fram tills nyligen haft bergvärme med vattenburna radiatorer. När vi har renoverat på entreplan så har vi lagt vattenburen golvvärme i hall och kök. Totalt ca 30 kvadrat. Denna styrs på en liten shunt som sitter i hallen.

Vi har dränerat runt hela huset och isolerat med pordrän. Har inga fuktproblem i källaren. Vi har även bytt rör under källargolvet i samband med renoveringen av de två övre planen då vi gjorde ett stambyte.

Nu tänkte vi sätta igång med källarplan. Där är det 210 cm i takhöjd. Ca 25-30 cm oisolerad bottenplatta. Vi hade hoppats lägga golvvärme med så låg bygghöjd som möjligt. Idag är det lite kallare i källaren då vi har dåligt med element där och betonggolvet är såklart kallt.
Vi har tänkt att ha flytspacklat golv som golv, inget organiskt material annat än garderober. Enligt byggfirma som jag pratat med kan man göra det med 5-6 cm bygg höjd. Isoleringskivorna skulle då vara 2 cm och resten inklusive flytspackel blir då 3-4 cm vilket skulle ge 204- 205 i höjd.

1) Jag tänker att det inte kommer kosta mig något mer även om isoleringen är lite dålig då det kommer shuntas och bergvärmen regleras på temperaturen utomhus. Tänker jag rätt?

2) Är höjden acceptabel?

3) Användningsområdet kommer vara, förråd, ett lekrum, ett badrum och en tvättstuga. Sedan finns ett garage som vi inte kommer lägga någon värme i..

Vad säger ni? Att bila upp 25-30 cm bottenplatta på typ 80 kvadrat är lite jobbigt som ni förstår.. hur mycket isolerar 25-30 cm betong förresten?

Kom gärna med synpunkter till en osäker nybörjare! Hur hade ni gjort?
 
F finnemin skrev:
Hej!

Vi håller på att renovera vårt hus från -54. Det är ett tegelhus med övervåning och en källare som är på ca 81 kvadrat. När jag säger "vi" så menar jag byggfirmor för jag kan inte ens borra upp en hylla på väggen...

Vi har fram tills nyligen haft bergvärme med vattenburna radiatorer. När vi har renoverat på entreplan så har vi lagt vattenburen golvvärme i hall och kök. Totalt ca 30 kvadrat. Denna styrs på en liten shunt som sitter i hallen.

Vi har dränerat runt hela huset och isolerat med pordrän. Har inga fuktproblem i källaren. Vi har även bytt rör under källargolvet i samband med renoveringen av de två övre planen då vi gjorde ett stambyte.

Nu tänkte vi sätta igång med källarplan. Där är det 210 cm i takhöjd. Ca 25-30 cm oisolerad bottenplatta. Vi hade hoppats lägga golvvärme med så låg bygghöjd som möjligt. Idag är det lite kallare i källaren då vi har dåligt med element där och betonggolvet är såklart kallt.
Vi har tänkt att ha flytspacklat golv som golv, inget organiskt material annat än garderober. Enligt byggfirma som jag pratat med kan man göra det med 5-6 cm bygg höjd. Isoleringskivorna skulle då vara 2 cm och resten inklusive flytspackel blir då 3-4 cm vilket skulle ge 204- 205 i höjd.

1) Jag tänker att det inte kommer kosta mig något mer även om isoleringen är lite dålig då det kommer shuntas och bergvärmen regleras på temperaturen utomhus. Tänker jag rätt?

2) Är höjden acceptabel?

3) Användningsområdet kommer vara, förråd, ett lekrum, ett badrum och en tvättstuga. Sedan finns ett garage som vi inte kommer lägga någon värme i..

Vad säger ni? Att bila upp 25-30 cm bottenplatta på typ 80 kvadrat är lite jobbigt som ni förstår.. hur mycket isolerar 25-30 cm betong förresten?

Kom gärna med synpunkter till en osäker nybörjare! Hur hade ni gjort?
Jag har ett väldigt snarlikt hus byggt 52. Jag har precis tagit bort den gamla betongen och grävt ur så jag fick plats med isolering (10 dränerande isolering samt 15 cellplast) och har sedan gjutit ny platta med armering och vattenburen golvvärme. Gjorde det i ca 2/3 av källaren som ska fungera som boyta. Resterande är matkällare och små förråd samt fd pannrum som ska bli tvättstuga. Gjorde allt utom själva gjutningen själv och är väldigt nöjd. Både med resultat och kostnad.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Jag har också en stor källare att renovera så jag lyssnar med spänning hur ni andra har löst det! Golvvärme vill man ju ha!
 
  • Gilla
abbas95
  • Laddar…
gt Golvärme på 25 m2 tvättstuga. Limmade 16 mm golvärmeskivor EPS16 https://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Spaarskivor-EPS/
På dessa kan man limma klinkers direkt el flytande golv. M klinkers så bygger de 30 mm.
Jag har inte märkt någon ökad kostnad för värmen. Lite mera än tidigera drar det säkert men inte så mycket som att det skulle vara värt att gräva ur o isolera mera. Om det är skapligt torrt under plattan så isolerar betongplattan, makadam, singel, lera etc. Dessutom så är det inte så låga temperaturer under plattan så temperatur gradienten är liten. Liten temperaturgradient innebär litet värmeflöde nedåt.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Har gjort samma som "largab" förs vägde jag av golvet, fick gjuta på vissa delar sedan lade jag spårade EPS skivor. I spåren lade jag elslinga, även rör för givare. Därefter flytspaklade golvet. På med klinkers eller golv.
Då skillnaden mellan tempen på golvet och marken under betongen är kanske mindre än 15 grader kommer fukt i betong att vandra ner i marken, fukt går mot kallare omgivning.
Min lilla isolering på 15-20 mm fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Tack så hemskt mycket för tipsen. De där spårskivorna ser ju kanon ut. Ska kolla upp detta lite närmare!

Har ni bilder så tittar jag gärna!
 
Bilder på isolerskiva, provlavade ut alla och skar till innan jag limmade
En öppnad påse lim på en rosa isolerskiva med uppmätta segment klara att skäras till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerskivor utlagda på ett golv, tillskurna och redo att limmas fast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerskivor uppmätta och utsågade längs en vägg, med en metersticka vertikalt placerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, hur har det gått för alla? Är i samma sits, ska lägga golvvärme i källaren 105kvm. Kommer bli bodel. Och har funderat på spårade eps skivor. Då utgrävning inte är ett alternativ ;)
 
R Robin Johansson skrev:
Hej, hur har det gått för alla? Är i samma sits, ska lägga golvvärme i källaren 105kvm. Kommer bli bodel. Och har funderat på spårade eps skivor. Då utgrävning inte är ett alternativ ;)
Mitt golv har fungerat bra, inga problem men fukt trots att betongen låg direkt på marken med mindre än 10cm tjocklek.
Det enda problemet som orsakades av mig som amatör var att några 30x60cm släppte i mitten så man hör en ihåligt klang.:cry::oops:
När jag lade golvet i "pensionärskuvösen" så anlita jag ett proffs, det blev perfekt.;)
 
  • Gilla
AnjoT
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Mitt golv har fungerat bra, inga problem men fukt trots att betongen låg direkt på marken med mindre än 10cm tjocklek.
Det enda problemet som orsakades av mig som amatör var att några 30x60cm släppte i mitten så man hör en ihåligt klang.:cry::oops:
När jag lade golvet i "pensionärskuvösen" så anlita jag ett proffs, det blev perfekt.;)
aha okej, härligt det funkar! Jag tänkte köra vattenburen golvvärme. Det kan ju inte vara någon skillnad. Samt lägga parkett.
Hur stor yta la du på?;)
 
R Robin Johansson skrev:
Hej, hur har det gått för alla? Är i samma sits, ska lägga golvvärme i källaren 105kvm. Kommer bli bodel. Och har funderat på spårade eps skivor. Då utgrävning inte är ett alternativ ;)

Hej!

Har gått jättebra! Blev super och vi spenderar mycket tid i källaren. Varmaste delen på huset under vintern vilket värmer upp hela huset.
Vi lade flytande golvvärme från thermotech. Funkat hur bra somhelst byggde bara några centimeter.
 
F finnemin skrev:
Hej!

Har gått jättebra! Blev super och vi spenderar mycket tid i källaren. Varmaste delen på huset under vintern vilket värmer upp hela huset.
Vi lade flytande golvvärme från thermotech. Funkat hur bra somhelst byggde bara några centimeter.
härligt! Har du också oisolerad platta? La du parkett på?
Hur stor yta?:D
 
R Robin Johansson skrev:
härligt! Har du också oisolerad platta? La du parkett på?
Hur stor yta?:D

Ja det var jag som skrev första inlägget i denna tråd. Jag lade ett laminatgolv på samt kakel i tvättstuga och badrum.
Skulle tippa på att det var ca 40-50 kvadrat totalt.
Ja vi hade oisolerad platta. vi fick bila lite för att jämna till det.

Tidigare var golvet iskallt och ingen vill vara i källaren.. nu är det hur skönt som helst, även mycket bättre på sommaren när golvvärmen inte är på.
 
:D
F finnemin skrev:
Ja det var jag som skrev första inlägget i denna tråd. Jag lade ett laminatgolv på samt kakel i tvättstuga och badrum.
Skulle tippa på att det var ca 40-50 kvadrat totalt.
Ja vi hade oisolerad platta. vi fick bila lite för att jämna till det.

Tidigare var golvet iskallt och ingen vill vara i källaren.. nu är det hur skönt som helst, även mycket bättre på sommaren när golvvärmen inte är på.
aha okej, va gott med varma golv:D
Du har inte märkt av någon fuktvandring? Det är ju det man är orolig för. Visst var det vattenburet du körde?
Vilken leverantör?
 
  • Gilla
PMogemark
  • Laddar…
R Robin Johansson skrev:
:D

aha okej, va gott med varma golv:D
Du har inte märkt av någon fuktvandring? Det är ju det man är orolig för. Visst var det vattenburet du körde?
Vilken leverantör?
Nej! Vi hade dränerat innan också så det är torrt och fint. Putsat och målat, väggar med diffusionsöppet och byggt med ickeorganiskt material.
Thermotech https://www.thermotech.se/Golvvaerme/Foerlaeggningssystem/Flytande-golv.
 
  • Gilla
Galleta och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.