Träullit som bärande ytterväggar? Är det någon som har erfarenhet av det - bra eller dålig . Det finns visst en tillverkare i småland. Enl. uppgift blir en 400 tjock vägg billigare än motsv. träregelvägg.  ::) och för ledningar krafsar man spår som sedan gjuts igen :'(
 
Det verkar vara som jag misstänker, träullit är inget vanligt material i bärande ytterväggar, att döma av svaren jag fått. ;D
 
Såg att de byggde ett hus i träullit på Husknuten i Göteborg. Dock inget visningshus utan en lokal för visning av fönster o.dyl. Fördelarna är så vitt jag förstår att det är lätt, inte brinner och isolerar hyffsat. Största nackdelen är väl att det är så pass oprövat.
 
Hej!
En vägg av träullit har, vad jag vet, samma uvärde som en regelvägg med mineralull i.
Det finns en arkitekt som flera hus i träullit - Mattias Rückert tror jag att han heter. I Staffanstorp. Jag har någonstans läst att man i Österrike sedan 20talet bygger hus med träullit. Man behöver fälla in bärande balkar ovanför bredare fönster och för att t ex hänga upp köksinredningen. Det är också viktigt att putsa fasaden så att den blir vindtät. Jag är inte säker på att det fungerar med en ovanvåning.
mvh fialottabus
 
jag tror en tillverkare finns i östergötland, jag har för mig att de heter åtvidabergshus
 
I södra Östergötland finns ett samhälle som heter Österbymo Där ligger en träullsplattfabrik som heter Forsnäsplattan ägs och startad av familjen Rääf
De är väldigt duktiga på detta område och jag är säker på att Du får svar på dina frågor där !   tel 0381.(något) Jag har använt detta mtrl till inv isolering av ett garage med stomme av Ytong Detta gick alldeles utmärkt och är alldeles förträffligt att putsa på . Det var inte ovanligt att man använde detta mtrl till att inv isolera betongdjurstallar sedan finputsade man Tyvärr har jag sett att i oventilerade fuktiga utrymmen typ jordkällare kan träfibrerna brytas ned . Man ser detta mtrl ofta som akustikplattor i off.miljö Ser ut som riven morotssallad ungefär (särskilt om den målas orange )
finns i tjocklek 2,5. 5. 7,5. 10 osv... upp till 30 cm och kan fås armerade.

mvh Hansolof
 
Vi har byggt med 400 träullit storblock för huset + 150 träullit för garaget.
Upplevs gediget med mycket sten och naturkänsla. Kan inte prisbilden på leca och lättbetong men kan inte se att mantimmarna för att mura ett hus inte skulle bli dyrare än att få stomme+bjälklag+tak monterat på två dagar.

Har lite problem med krympsprickor i putsen på en fasad annars funkar det bra.
Infästningar har jag funderat på; har hängt upp kök, trappa, Elfa-system o dyl i träulliten men det är inga problem än så länge. Har förvisso kostat på varje infästning någon extra krona för att sova lite lugnare.
 
O ok skrev:
Vi har byggt med 400 träullit storblock för huset + 150 träullit för garaget.
Upplevs gediget med mycket sten och naturkänsla. Kan inte prisbilden på leca och lättbetong men kan inte se att mantimmarna för att mura ett hus inte skulle bli dyrare än att få stomme+bjälklag+tak monterat på två dagar.

Har lite problem med krympsprickor i putsen på en fasad annars funkar det bra.
Infästningar har jag funderat på; har hängt upp kök, trappa, Elfa-system o dyl i träulliten men det är inga problem än så länge. Har förvisso kostat på varje infästning någon extra krona för att sova lite lugnare.
Hej,
Då jag funderar på att bygga i detta material är man ju väldigt nyfiken på vad du anser om ditt hus såhär 11 år senare?
Mvh//Andreas
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Tvivlar på att du får svar, senaste aktivitet var 2009-06-05 enligt ok profil. Om du klickar på användarnamnet så kan du se när senaste aktivitet var.
 
Stämmer det verkligen att det isolerar lika bra som mineralull? För mig låter det osannolikt.
 
H hempularen skrev:
Stämmer det verkligen att det isolerar lika bra som mineralull? För mig låter det osannolikt.
Jag tror att det har väldigt bra isolerförmåga. Om deras egna uppgifter stämmer exakt är naturligt vis svårt för oss att granska men vore de fel skulle de inte kunna ha uppgifterna officiellt så länge utan att någon användare såg till att de var tvungna att revidera dem.
Se även detta x-jobb som gjorts på materialet som vägg i passivhus.
http://www.hdm.lth.se/fileadmin/hdm/M_Edvardsson_P_Granvist_J_Standar_Passivhus.pdf
Mvh//Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.